PSI105 Sosyolojiye GirişKurumsal BilgilerAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Psikoloji

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: PSI105
Course Name: Sosyolojiye Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. BETÜL GÜLCAN ÇAKMAK
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. CAN ÇALICI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders sosyolojinin temel kavramları ve metodolojisini kapsayan 1 yarıyıllık giriş
dersidir. Öğrenciler toplumun yapısı, sosyal değişim, kültür, aile, toplumsal
tabakalaşma gibi sosyolojik kavramları ve bu kavramların birey üzerindeki etkisi
anlayabilecek, olay ve olgulara sosyolojik düşünme perspektifinden
yaklaşabileceklerdir.
Dersin İçeriği: Bu ders bilimsellik kavramı, bilimin kaynağı, bilimin işlevleri ve özellikleri, bilimselliğin ölçütleri, bilimsel yöntemin dayandığı temel varsayımlar, araştırmacı yeterlilikleri, araştırma süreç ve teknikleri, nicel ve nitel araştırmaların özellikleri, giriş ve literatür yazımı, evrenin tanımı, örneklem ve örnekleme yöntemleri, veri toplama yöntemleri, ölçme ve ölçek türleri, veri analiz yöntemleri, bulgular ve tartışma, özet, öneriler, bilimsel metin yazma dili, referans gösterme ilke ve yöntemleri konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sosyolojide temel kavramları açıklayabilir.
2) Sosyolojinin tarihsel gelişimini açıklayabilir.
3) Öncü sosyologlar ve kuramlarını kavrar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1. Sosyoloji ve sosyolojik düşünme nedir?
2) 1. Sosyolojinin bir bilim olarak doğuşu
3) 1. Öncü sosyologlar ve kuramlar I (S. Simon, Comte ve Durkheim)
4) 1. Öncü sosyologlar ve kuramları II (Marx ve Weber)
5) 1. Kültür ve kültürün temel bileşenleri
6) 1. Toplumsal Değişme
7) 1. Sembolik Etkileşim ve Sosyalizasyon
8) 1. Aileye Sosyolojik Yaklaşım
9) 1. Eğitime Sosyolojik Yaklaşım
10) 1. Suç ve Sapma
11) 1. Toplumsal Tabakalaşma
12) 1. Toplumsal Cinsiyet
13) 1. Kentleşme ve İnsan Davranışına Etkileri
14) 14. Genel Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. Macionis, J. J., & Akan, V. (2012). Sosyoloji. Nobel Yayınclık.
2. Ritzer, G., & Stepnisky, J. (2012). Modern Sosyoloji Kuramları (Çev. H. Hülür). Ankara: De Ki Basım.
3. Bozkurt, V. (2006). Değişen Dünyada sosyoloji: temeller-kavramlar-kurumlar. Ekin Kitabevi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsanın zihinsel, duygusal ve davranışsal süreçlerinin bilimsel perspektif içinde incelenmesi ve temel psikoloji kuramları hakkında genel bilgiye sahibi olması 1
2) Uygulamalı Psikoloji’ye yönelik temel uygulama becerilerine sahip olması 1
3) İnsanların zihinsel ve duygusal süreçleri ve davranışlarıyla ilgili temel problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi geliştirmesi 1
4) Bireyin gelişim aşamalarında karşılaşabileceği sorunları tanımlaması, çözme becerisi geliştirmesi ve gerektiğinde konsültasyona yönelik bilgi sahibi olması 1
5) Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme değerlendirme araçlarına dair bilgiye sahip olması 1
6) Temel düzeyde gözlem ve görüşme teknikleri bilgisine ve becerisine sahip olması 1
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilgisine ve bilincine sahip olması 1
8) Psikoloji alanında elde ettiği nicel ve nitel yöntemler hakkında bilgi birikimini ve uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bağımsız araştırma yapma becerisine sahip olması 1
9) Veri toplama, analiz etme, yorumlama ve rapor etme becerisine sahip olması 1
10) Empati becerisine, kişilerarası duyarlılığa, bireysel ve toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olması 1
11) Endüstri ve örgütsel yapılarda psikolojik sağlığı etkileyebilecek faktörleri tanımlaması 1
12) Psikoloji bilimi ile ilgili edindiği bilgileri farklı kişi ve kurumlarla paylaşması ve bilgilendirmesi 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 5 6 30
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 158