Dersin Amacı: |
Bu ders sosyolojinin temel kavramları ve metodolojisini kapsayan 1 yarıyıllık giriş
dersidir. Öğrenciler toplumun yapısı, sosyal değişim, kültür, aile, toplumsal
tabakalaşma gibi sosyolojik kavramları ve bu kavramların birey üzerindeki etkisi
anlayabilecek, olay ve olgulara sosyolojik düşünme perspektifinden
yaklaşabileceklerdir.
|
Dersin İçeriği: |
Bu ders bilimsellik kavramı, bilimin kaynağı, bilimin işlevleri ve özellikleri, bilimselliğin ölçütleri, bilimsel yöntemin dayandığı temel varsayımlar, araştırmacı yeterlilikleri, araştırma süreç ve teknikleri, nicel ve nitel araştırmaların özellikleri, giriş ve literatür yazımı, evrenin tanımı, örneklem ve örnekleme yöntemleri, veri toplama yöntemleri, ölçme ve ölçek türleri, veri analiz yöntemleri, bulgular ve tartışma, özet, öneriler, bilimsel metin yazma dili, referans gösterme ilke ve yöntemleri konularını içermektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
1. Sosyoloji ve sosyolojik düşünme nedir? |
|
2) |
1. Sosyolojinin bir bilim olarak doğuşu |
|
3) |
1. Öncü sosyologlar ve kuramlar I (S. Simon, Comte ve Durkheim) |
|
4) |
1. Öncü sosyologlar ve kuramları II (Marx ve Weber) |
|
5) |
1. Kültür ve kültürün temel bileşenleri |
|
6) |
1. Toplumsal Değişme |
|
7) |
1. Sembolik Etkileşim ve Sosyalizasyon |
|
8) |
1. Aileye Sosyolojik Yaklaşım |
|
9) |
1. Eğitime Sosyolojik Yaklaşım |
|
10) |
1. Suç ve Sapma |
|
11) |
1. Toplumsal Tabakalaşma |
|
12) |
1. Toplumsal Cinsiyet |
|
13) |
1. Kentleşme ve İnsan Davranışına Etkileri |
|
14) |
14. Genel Değerlendirme |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
İnsanın zihinsel, duygusal ve davranışsal süreçlerinin bilimsel perspektif içinde incelenmesi ve temel psikoloji kuramları hakkında genel bilgiye sahibi olması |
1 |
2) |
Uygulamalı Psikoloji’ye yönelik temel uygulama becerilerine sahip olması |
1 |
3) |
İnsanların zihinsel ve duygusal süreçleri ve davranışlarıyla ilgili temel problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi geliştirmesi |
1 |
4) |
Bireyin gelişim aşamalarında karşılaşabileceği sorunları tanımlaması, çözme becerisi geliştirmesi ve gerektiğinde konsültasyona yönelik bilgi sahibi olması |
1 |
5) |
Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme değerlendirme araçlarına dair bilgiye sahip olması |
1 |
6) |
Temel düzeyde gözlem ve görüşme teknikleri bilgisine ve becerisine sahip olması |
1 |
7) |
Mesleki ve etik sorumluluk bilgisine ve bilincine sahip olması |
1 |
8) |
Psikoloji alanında elde ettiği nicel ve nitel yöntemler hakkında bilgi birikimini ve uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bağımsız araştırma yapma becerisine sahip olması |
1 |
9) |
Veri toplama, analiz etme, yorumlama ve rapor etme becerisine sahip olması |
1 |
10) |
Empati becerisine, kişilerarası duyarlılığa, bireysel ve toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olması |
1 |
11) |
Endüstri ve örgütsel yapılarda psikolojik sağlığı etkileyebilecek faktörleri tanımlaması |
1 |
12) |
Psikoloji bilimi ile ilgili edindiği bilgileri farklı kişi ve kurumlarla paylaşması ve bilgilendirmesi |
1 |