PSI209 İstatistikKurumsal BilgilerAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Psikoloji

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: PSI209
Course Name: İstatistik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi AYHAN PARMAKSIZ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi AYHAN PARMAKSIZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Temel istatistiksel kavramlar ve yöntemleri, örnek ve uygulamalarla öğrenciye öğretmek, kendi alanındaki literatürü istatistiksel açıdan anlamasını ve değerlendirmesini sağlamak.
Dersin İçeriği:

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Uygun temel istatistiksel çözümlemelere karar verir,
2) Hesaplamaları ve analizleri kendi başına yapar.
3) İstatistiksel test sonuçlarını yorumlar
4) Kendi alanındaki literatürde yer alan istatistiksel çözümlemeleri kavrar
5) Kendi alanındaki literatürde yer alan istatistiksel çözümlemeleri eleştirir.
6) Daha ileri düzeydeki istatistik dersleri için yeterli kuramsal ve uygulama temeline sahip olur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Temel istatistiksel kavramlar; istatistik, istatistiğin kullanım alanları, evren, örneklem, istatistik, parametre, veri, değişken, veri tipleri, vb.
2) Tanımlayıcı istatistikler; Verilerin sınıflandırılması, ortalama ve konum ölçüleri
3) Tanımlayıcı İstatistikler: Yaygınlık ölçüleri
4) Değişkenler arasındaki ilişkilerin tablo ve grafiklerle incelenmesi: Çapraz tablolar, tanımlayıcı ölçülere (ortalama, standart sapma, vb.) göre tablolar, temel grafik gösterimlerin çok değişkenli uygulamaları, saçılım grafikleri, vb.
5) Olasılık ve standart normal dağılım
6) Örneklem dağılışları ve güven aralıkları: Ortalamanın ve oranın örneklem dağılışı, güven aralıkları ve yorumu
6) Örneklem dağılışları ve güven aralıkları: Ortalamanın ve oranın örneklem dağılışı, güven aralıkları ve yorumu
7) Örneklem dağılışları ve güven aralıkları: Ortalamanın ve oranın örneklem dağılışı, güven aralıkları ve yorum.
8) Araştırma yöntemleri. Hipotez testlerine giriş:Hipotez testinin amacı, aşamaları, hataları, p ve alfa değerleri, güç, etki büyüklüğü, karar verme süreci
9) Hipotez testleri: Parametrik tek örneklem testleri. Parametrik bağımsız iki örneklem testleri.
10) Hipotez testleri: Parametrik bağımsız k örneklem testleri
11) Hipotez testleri: Parametrik bağımlı iki örneklem testleri. Parametrik bağımlı k örneklem testleri.
12) Parametrik olmayan hipotez testleri
13) İlişki ölçüleri: Pearson korelasyon katsayısı, Spearman korelasyon katsayısı.
14) Basit ve çoklu doğrusal regresyon analizi.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Alpar R. Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle UYGULAMALI İSTATİSTİK ve GEÇERLİK-GÜVENİRLİK. Detay Yayıncılık, Ankara, 2018.
Sümbüloglu K ve Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2010.
Büyüköztürk Ş, Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Pegem Yay, 2023.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsanın zihinsel, duygusal ve davranışsal süreçlerinin bilimsel perspektif içinde incelenmesi ve temel psikoloji kuramları hakkında genel bilgiye sahibi olması
2) Uygulamalı Psikoloji’ye yönelik temel uygulama becerilerine sahip olması
3) İnsanların zihinsel ve duygusal süreçleri ve davranışlarıyla ilgili temel problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi geliştirmesi
4) Bireyin gelişim aşamalarında karşılaşabileceği sorunları tanımlaması, çözme becerisi geliştirmesi ve gerektiğinde konsültasyona yönelik bilgi sahibi olması
5) Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme değerlendirme araçlarına dair bilgiye sahip olması
6) Temel düzeyde gözlem ve görüşme teknikleri bilgisine ve becerisine sahip olması
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilgisine ve bilincine sahip olması
8) Psikoloji alanında elde ettiği nicel ve nitel yöntemler hakkında bilgi birikimini ve uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bağımsız araştırma yapma becerisine sahip olması
9) Veri toplama, analiz etme, yorumlama ve rapor etme becerisine sahip olması
10) Empati becerisine, kişilerarası duyarlılığa, bireysel ve toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olması
11) Endüstri ve örgütsel yapılarda psikolojik sağlığı etkileyebilecek faktörleri tanımlaması
12) Psikoloji bilimi ile ilgili edindiği bilgileri farklı kişi ve kurumlarla paylaşması ve bilgilendirmesi

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Ödevler 1 7 7
Ara Sınavlar 1 35 35
Final 1 55 55
Toplam İş Yükü 139