Odyoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBF352 | ||||
Course Name: | Mesleki Etik | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi BÜŞRA CEYHAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Büşra CEYHAN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Meslek etiği ile ilgili yeterliliklerin kazandırılması ve meslek yaşamında karşılaşılabilecek etik sorunlarla baş edebilme becerilerinin aktarılmasıdır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, ahlak ve etik kavramları, mesleki etik değerleri, sağlık hizmetlerinde etkin iletişim ve ekip çalışmasının önemini, hasta haklarını, etik ilke ihlalleri ve mesleki sorumlulukları içerir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Etik, ahlak gibi temel kavramları tanımlar. 2) Etik ve ahlak kavramları arasındaki farkları karşılaştırır. 3) Temel mesleki değerleri tanımlar. 4) Meslek hayatında etik dışı davranışların sonuçlarını açıklar. 5) Etik problem ve ikilemlerde analiz yaparak karar verir. 6) Etik sorunlar karşısında mesleki değerler ile çözüm üreterek, mesleki değerleri olgu örneklerinde uygular. 7) Meslek ahlakı kurallarının ulusal ve uluslararası düzenlemelerde nasıl yer aldığını tanımlar, ilgili düzenlemelere nasıl ulaşacağını kavrar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Etiğe giriş, etik ve ahlak kavramları arasındaki farklar. | Bahar, E (2014). Meslek etiği. Ankara: Detay Yayıncılık. Bezirci, M. & Konuşkan Bayraktar, M. (2017). Etik ilkeler ve etik eğitimi. Konya: Çizgi Kitabevi. Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık. Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
2) | Etik değerlere uygun davranışların sonuçları, bireyde etik davranışı etkileyen faktörler. | Bezirci, M. & Konuşkan Bayraktar, M. (2017). Etik ilkeler ve etik eğitimi. Konya: Çizgi Kitabevi. Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık. Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
3) | Etik ile ilgili kavramlar, ahlaki gelişim süreci. | Bahar, E (2014). Meslek etiği. Ankara: Detay Yayıncılık. Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
4) | Etik toplum ilişkisi, iş etiği (çalışma etiği ve mesleki etik). | Bezirci, M. & Konuşkan Bayraktar, M. (2017). Etik ilkeler ve etik eğitimi. Konya: Çizgi Kitabevi. |
5) | Genel etik kurallar, ahlakın gelişiminde rol oynayan faktörler. | Bahar, E (2014). Meslek etiği. Ankara: Detay Yayıncılık. Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
6) | Etik teorileri. | Bahar, E (2014). Meslek etiği. Ankara: Detay Yayıncılık. Bezirci, M. & Konuşkan Bayraktar, M. (2017). Etik ilkeler ve etik eğitimi. Konya: Çizgi Kitabevi. Ceyhan, B. (2018). Fen bilimleri ve sınıf öğretmenlerinin teknoloji ve çevre etiğine yönelik duyarlılıkları [Yayımlanmış doktora tezi]. Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
7) | Etik sistemleri. | Özmen, S. (2020). Sağlıkta Etik. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
8) | Tıp etiği ve tıp etiği ilkeleri. | Özmen, S. (2020). Sağlıkta Etik. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
9) | Sağlık hizmetlerinde meslek etiği ilkeleri, sağlık kurum ve kuruluşlarında etik problemler. | Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
10) | Hasta hakları. | Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
11) | Hasta hakları ve etik ilişkisi. | Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
12) | Tıbbi malpraktis, hastane etik komiteleri. | Ertin, H. (2020). Modern tıp ve etik. İstanbul: Betim Yayıncılık. |
13) | Olgu tartışma. | Cohen, M., (2021). 101 Ahlak ikilemi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür yayınları. Terakye, G., & Ocakçı, A. F. (2013). Etik konulardan seçmeler. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. |
14) | Genel tekrar. | Bahar, E (2014). Meslek etiği. Ankara: Detay Yayıncılık. Bezirci, M. & Konuşkan Bayraktar, M. (2017). Etik ilkeler ve etik eğitimi. Konya: Çizgi Kitabevi. Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık. Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
14) |
Ders Notları / Kitaplar: | Bahar, E. (2014). Meslek etiği. Ankara: Detay Yayıncılık. Bezirci, M., & Konuşkan Bayraktar, M. (2017). Etik ilkeler ve etik eğitimi. Konya: Çizgi Kitabevi. Ceyhan, B., (2018). Fen bilimleri ve sınıf öğretmenlerinin teknoloji ve çevre etiğine yönelik duyarlılıkları. [Yayımlanmış doktora tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi. Cohen, M., (2021). 101 Ahlak ikilemi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür yayınları. Ertin, H. (2020). Modern Tıp ve Etik. İstanbul: Betim Yayıncılık. Terakye, G., & Ocakçı, A. F. (2013). Etik konulardan seçmeler. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık. Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik (güncel konular ve yaklaşımlar). Ankara: Nobel Yayıncılık. T.C Sağlık Bakanlığı Etik Komisyonu, Sağlık Etiği. https://etik.saglik.gov.tr/TR,5636/saglik-etigi.html |
Diğer Kaynaklar: | Bahar, E. (2014). Meslek etiği. Ankara: Detay Yayıncılık. Bezirci, M., & Konuşkan Bayraktar, M. (2017). Etik ilkeler ve etik eğitimi. Konya: Çizgi Kitabevi. Ceyhan, B., (2018). Fen bilimleri ve sınıf öğretmenlerinin teknoloji ve çevre etiğine yönelik duyarlılıkları. [Yayımlanmış doktora tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi. Cohen, M., (2021). 101 Ahlak ikilemi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür yayınları. Ertin, H. (2020). Modern Tıp ve Etik. İstanbul: Betim Yayıncılık. Terakye, G., & Ocakçı, A. F. (2013). Etik konulardan seçmeler. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık. Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik (güncel konular ve yaklaşımlar). Ankara: Nobel Yayıncılık. T.C Sağlık Bakanlığı Etik Komisyonu, Sağlık Etiği. https://etik.saglik.gov.tr/TR,5636/saglik-etigi.html |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İşitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli odyolojik/vestibüler değerlendirmelerini yapabilmek için gerekli bilimsel bilgiyi ve yöntemleri bütünleştirerek kullanabilme. | 1 |
2) | Odyoloji bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayebilme, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulayabilme. | |
3) | Hastalığa uygun odyolojik test yöntemlerini uygulayabilme. | 1 |
4) | Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle odyoloji programını planlayabilme. | 1 |
5) | Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. | 1 |
6) | Odyoloji ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra Odyoloji bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunabilme. | 1 |
7) | Gürültülü ortamlarda gürültü ölçümleri yapabilmek ve gürültü seviyesini azaltmak için yapılacak çevresel değişiklikleri düzenlemek, bireysel koruyucuları belirlemek ve uygulamak amacıyla gürültü kontrol programlarının uygulanmasında görev alabilmek. | 1 |
8) | İşitme sağlığının korunması ve işitme kaybının önlenmesi için iş, okul, toplum çevrelerinde gerekli işitme taraması programlarına ilişkin uygulamaların geliştirilmesi, yerleştirilmesi ve koordine edilmesine yönelik çalışmalar yapabilme | |
9) | Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlayabilme. | 1 |
10) | Rehabilitasyonda uygun gördüğü hastalara Koklear implant, Orta Kulak İmplantı, kemiğe implante edilen işitme cihazları (BAHA) ve Beyinsapı İmplantı gibi uygulamalar konusunda önerilerde bulunarak İmplant Kurulunda yer alabilme. | 1 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 2 | 28 | 56 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 58 |