Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBF102 | ||||
Course Name: | Araştırma Yöntemleri | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. BETÜL YILDIRIM ÇAVAK | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Ahmet Altınel | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrenciye araştırma yapma yeterliklerini kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması konularını kapsamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bilim ve bilimle ilgili temel kavramları (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.) tanımlayabilme. 2) Bilimsel araştırmanın temel yapısını ve dayandığı temel felsefeleri açıklayabilme. 3) Nitel ve nicel yöntemlerin dayandığı temel felsefeleri tanımlayabilme ve bu iki yöntemin farklılıklarını açıklayabilme. 4) Nicel yöntemlerde kullanılan örneklem ve çeşitlerini, veri toplama araçlarını örneklerle açıklayabilme. 5) Nitel araştırmada kendi alanına dair bir problem geliştirip, nitel bir örneklem seçebilme, veri toplama aracı geliştirebilme. 6) Verilerin analizi ve veri toplama süreçleri hakkında bilgi sahibi olabilme. 7) Bilimsel bilginin araştırılması, analizi ve yorumlanması becerisini kazanabilme. 8) Bilimsel analizler yaparken farklı pencerelerden bakabilme ve alternatif yorumlar getirebilme becerisini kazanabilme. 9) Bilimsel araştırma sürecinin yapısını kavrayabilme ve alanına dair araştırma soruları geliştirebilme, alanındaki problemleri tanımlamaya çalışabilme. 10) Araştırmaların raporlaştırılması sürecinde referans verebilme, kaynakça gösterebilme, temel bilgilerin yanı sıra araştırma raporunda yer alması gereken diğer unsurları tanıyabilme ve kendi alanına özgü bir problemden hareketle öğrendiklerini uygulayabilme. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Bilimsel Araştırma Süreci ile İlgili Temel Kavramlar-1 | -Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler / Osman Hayran, Hanefi Özbek -Büyüköztürk, Ş., Bilimsel araştırma yöntemleri, 14. baskı, Pegem A Akademi , 2013. -Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V., Güney, Z., Klinik Araştırmalar: Bilimsel Planlama ve Analiz Yöntemleri ve Örneklem Büyüklüğü, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara,2007. |
2) | Bilimsel Araştırma Süreci ile İlgili Temel Kavramlar-1 | -Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler / Osman Hayran, Hanefi Özbek -Büyüköztürk, Ş., Bilimsel araştırma yöntemleri, 14. baskı, Pegem A Akademi , 2013. -Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V., Güney, Z., Klinik Araştırmalar: Bilimsel Planlama ve Analiz Yöntemleri ve Örneklem Büyüklüğü, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara,2007. |
3) | Literatür Tarama | -Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler / Osman Hayran, Hanefi Özbek -Büyüköztürk, Ş., Bilimsel araştırma yöntemleri, 14. baskı, Pegem A Akademi , 2013. -Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V., Güney, Z., Klinik Araştırmalar: Bilimsel Planlama ve Analiz Yöntemleri ve Örneklem Büyüklüğü, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara,2007. |
4) | Araştırma Önerisi Geliştirme Aşamaları: Problemi Tanımlama | -Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler / Osman Hayran, Hanefi Özbek -Büyüköztürk, Ş., Bilimsel araştırma yöntemleri, 14. baskı, Pegem A Akademi , 2013. -Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V., Güney, Z., Klinik Araştırmalar: Bilimsel Planlama ve Analiz Yöntemleri ve Örneklem Büyüklüğü, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara,2007. |
5) | Araştırma Modeli: Tarama Araştırmaları/Deneme Araştırmaları | -Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler / Osman Hayran, Hanefi Özbek -Büyüköztürk, Ş., Bilimsel araştırma yöntemleri, 14. baskı, Pegem A Akademi , 2013. -Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V., Güney, Z., Klinik Araştırmalar: Bilimsel Planlama ve Analiz Yöntemleri ve Örneklem Büyüklüğü, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara,2007. |
6) | Araştırma Modeli: Korelasyonel Araştırmalar/ Tek Denekli Araştırmalar, Nedensel Karşılaştırma Araştırmaları | -Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler / Osman Hayran, Hanefi Özbek -Büyüköztürk, Ş., Bilimsel araştırma yöntemleri, 14. baskı, Pegem A Akademi , 2013. -Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V., Güney, Z., Klinik Araştırmalar: Bilimsel Planlama ve Analiz Yöntemleri ve Örneklem Büyüklüğü, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara,2007. |
7) | Eleştirel kaynak incelemesi | -Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler / Osman Hayran, Hanefi Özbek -Büyüköztürk, Ş., Bilimsel araştırma yöntemleri, 14. baskı, Pegem A Akademi , 2013. -Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V., Güney, Z., Klinik Araştırmalar: Bilimsel Planlama ve Analiz Yöntemleri ve Örneklem Büyüklüğü, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara,2007. |
8) | Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1 | -Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler / Osman Hayran, Hanefi Özbek -Büyüköztürk, Ş., Bilimsel araştırma yöntemleri, 14. baskı, Pegem A Akademi , 2013. -Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V., Güney, Z., Klinik Araştırmalar: Bilimsel Planlama ve Analiz Yöntemleri ve Örneklem Büyüklüğü, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara,2007. |
9) | Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2 | -Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler / Osman Hayran, Hanefi Özbek -Büyüköztürk, Ş., Bilimsel araştırma yöntemleri, 14. baskı, Pegem A Akademi , 2013. -Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V., Güney, Z., Klinik Araştırmalar: Bilimsel Planlama ve Analiz Yöntemleri ve Örneklem Büyüklüğü, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara,2007. |
10) | Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb. | -Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler / Osman Hayran, Hanefi Özbek -Büyüköztürk, Ş., Bilimsel araştırma yöntemleri, 14. baskı, Pegem A Akademi , 2013. -Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V., Güney, Z., Klinik Araştırmalar: Bilimsel Planlama ve Analiz Yöntemleri ve Örneklem Büyüklüğü, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara,2007. |
11) | Ölçme Aracı Uyarlama Süreci | -Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler / Osman Hayran, Hanefi Özbek -Büyüköztürk, Ş., Bilimsel araştırma yöntemleri, 14. baskı, Pegem A Akademi , 2013. -Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V., Güney, Z., Klinik Araştırmalar: Bilimsel Planlama ve Analiz Yöntemleri ve Örneklem Büyüklüğü, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara,2007. |
12) | Nicel ve Nitel Araştırmalar | -Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler / Osman Hayran, Hanefi Özbek -Büyüköztürk, Ş., Bilimsel araştırma yöntemleri, 14. baskı, Pegem A Akademi , 2013. -Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V., Güney, Z., Klinik Araştırmalar: Bilimsel Planlama ve Analiz Yöntemleri ve Örneklem Büyüklüğü, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara,2007. |
13) | Verilerin Analizi | -Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler / Osman Hayran, Hanefi Özbek -Büyüköztürk, Ş., Bilimsel araştırma yöntemleri, 14. baskı, Pegem A Akademi , 2013. -Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V., Güney, Z., Klinik Araştırmalar: Bilimsel Planlama ve Analiz Yöntemleri ve Örneklem Büyüklüğü, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara,2007. |
14) | Bilimsel Araştırma Etiği | -Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler / Osman Hayran, Hanefi Özbek -Büyüköztürk, Ş., Bilimsel araştırma yöntemleri, 14. baskı, Pegem A Akademi , 2013. -Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V., Güney, Z., Klinik Araştırmalar: Bilimsel Planlama ve Analiz Yöntemleri ve Örneklem Büyüklüğü, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara,2007. |
Ders Notları / Kitaplar: | -Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler / Osman Hayran, Hanefi Özbek -Büyüköztürk, Ş., Bilimsel araştırma yöntemleri, 14. baskı, Pegem A Akademi , 2013. -Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V., Güney, Z., Klinik Araştırmalar: Bilimsel Planlama ve Analiz Yöntemleri ve Örneklem Büyüklüğü, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara,2007. |
Diğer Kaynaklar: | -Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler / Osman Hayran, Hanefi Özbek -Büyüköztürk, Ş., Bilimsel araştırma yöntemleri, 14. baskı, Pegem A Akademi , 2013. -Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V., Güney, Z., Klinik Araştırmalar: Bilimsel Planlama ve Analiz Yöntemleri ve Örneklem Büyüklüğü, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara,2007. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapabilme | 4 |
2) | Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme gerektiği durumda sonlandırabilme veya değiştirebilme | 3 |
3) | Toplum sağlığını koruma davranışına yönelik girişimlerde bulunabilme | 1 |
4) | Toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkıda bulunabilme | 1 |
5) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize edebilme, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetebilme ve sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretebilme | 4 |
6) | Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme | 1 |
7) | Sağlık ekibinin diğer meslek üyeleri ile etkili iletişim ve işbirliği içinde çalışabilme ve sorumluluk üstlenebilme | 5 |
8) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutabilme ve rapor hazırlayabilme; araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılabilme | 4 |
9) | Kişisel gelişim, bilgi okur yazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimseyebilme; kalite geliştirebilme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verebilme, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergileyebilme | 1 |
10) | Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme | 4 |
Ders |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 86 |