SBF301 İlk Yardım ve Acil BakımKurumsal BilgilerAkademik Programlar OdyolojiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Odyoloji

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: SBF301
Course Name: İlk Yardım ve Acil Bakım
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. HİCRAN GÜLER
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Hicran GÜLER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı bir kaza ya da hastalık durumunda, sağlık ekibinin yardımı gelene kadar yaralı ya hastanın kurtarılması ya da durumunun kötüye gitmesinin önlenmesi amacıyla olay yerinde ve ekipmanla-ilaçsız yapılan uygulamaları öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Genel ilkyardım bilgileri, hasta/yaralı ve olay yerinin değerlendirilmesi, temel yaşam bulgularının öğrenilmesi ve temel yaşam desteğinin sağlanması, kanama ve yaralanmalarda ilkyardım, yanık-donma ve sıcak çarpmalarında ilkyardım, kırık-çıkık ve burkulmalarda ilkyardım, bilinç bozukluklarında ilkyardım, göz-kulak ve buruna yabancı cisim kaçmalarında ilkyardım, boğulmalarda ilkyardım, zehirlenme ve hayvan ısırmalarında ilkyardım, hasta ve yaralı taşıma teknikleri konularını kapsar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İlkyardım tanımını bilme ve önemini açıklayabilme
2) Yaralı ve olay yerini değerlendirebilme, güvenlik önlemlerini alabilme
3) Temel ilkyardım desteğini uygulayabilme
4) Kanamalarda ve şokta ilkyardım uygulayabilme
5) Yaralanmalarda ilkyardım uygulayabilme
6) Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilkyardım uygulayabilme
7) Ağız, burun ve kulağa yabancı cisim kaçmasında ilkyardım uygulayabilme
8) Yanma ve donma neticesi oluşan olaylarda ilkyardım uygulayabilme
9) Bilinç bozukluklarında ilkyardım uygulayabilme
10) Zehirlenmeler ve böcek/hayvan ısırıklarında ilkyardım uygulayabilme
11) Suda boğulmalarda ilkyardım uygulayabilme
12) Hasta ve yaralı taşıma tekniklerini uygulayabilme
13) Rentek manevrası uygulayabilme
14) Bebek, çocuk ve erişkinlerde Heimlich manevrası uygulayabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel ilkyardım bilgileri, hasta/yaralının ve olay yerinin değerlendirilmesi Blackboard yüklü ders notları
2) Temel yaşam desteği ve uygulamaları -1 Blackboard yüklü ders notları
3) Temel yaşam desteği ve uygulamaları -2 Blackboard yüklü ders notları
4) Kanama ve yaralanmalarda ilkyardım ve uygulamaları Blackboard yüklü ders notları
5) Yanık-donma ve sıcak çarpmasında ilkyardım uygulamaları Blackboard yüklü ders notları
6) Kırık-çıkık ve burkulmalarda ilkyardım uygulamaları Blackboard yüklü ders notları
7) Bilinç bozukluklarında ilkyardım uygulamaları Blackboard yüklü ders notları
8) Göz, kulak, buruna yabancı cisim kaçmalarında ilkyardım ve uygulamaları Blackboard yüklü ders notları
9) Boğulmalarda ilkyardım Blackboard yüklü ders notları
10) Zehirlenmelerde ve hayvan ısırmalarında ilkyardım Blackboard yüklü ders notları
11) Hasta ve yaralı taşıma teknikleri Blackboard yüklü ders notları
12) Tekrar ve uygulamalı eğitim 1 Blackboard yüklü ders notları
13) Tekrar ve uygulamalı eğitim 2 Blackboard yüklü ders notları
14) Tekrar ve uygulamalı eğitim 3 Blackboard yüklü ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Mevcut güncel literatür bilgisi
Diğer Kaynaklar: -T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ACİL SAĞLIK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TEMEL İLKYARDIM UYGULAMALARI EĞİTİM KİTABI
- Somyürek, H. , İ. , Tabak, R. ,S. (2008). Temel İlk Yardım ve Acil Bakım. Ankara: Palme Yayınları.
- Türkiye Kızılay Derneği. Adım Adım İlk yardım ve Kurtarma. Ankara: Palme Yayınları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İşitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli odyolojik/vestibüler değerlendirmelerini yapabilmek için gerekli bilimsel bilgiyi ve yöntemleri bütünleştirerek kullanabilme. 1
2) Odyoloji bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayebilme, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulayabilme. 1
3) Hastalığa uygun odyolojik test yöntemlerini uygulayabilme. 1
4) Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle odyoloji programını planlayabilme. 1
5) Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. 1
6) Odyoloji ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra Odyoloji bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunabilme. 2
7) Gürültülü ortamlarda gürültü ölçümleri yapabilmek ve gürültü seviyesini azaltmak için yapılacak çevresel değişiklikleri düzenlemek, bireysel koruyucuları belirlemek ve uygulamak amacıyla gürültü kontrol programlarının uygulanmasında görev alabilmek. 2
8) İşitme sağlığının korunması ve işitme kaybının önlenmesi için iş, okul, toplum çevrelerinde gerekli işitme taraması programlarına ilişkin uygulamaların geliştirilmesi, yerleştirilmesi ve koordine edilmesine yönelik çalışmalar yapabilme 1
9) Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlayabilme. 1
10) Rehabilitasyonda uygun gördüğü hastalara Koklear implant, Orta Kulak İmplantı, kemiğe implante edilen işitme cihazları (BAHA) ve Beyinsapı İmplantı gibi uygulamalar konusunda önerilerde bulunarak İmplant Kurulunda yer alabilme. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Laboratuvar
Okuma
Rol oynama
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 1 14
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ödevler 7 2 14
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 114