Diş Hekimliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | DIS309 | ||||
Course Name: | Ağız-Diş ve Çene Radyolojisi | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | |||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AHMET GENÇ | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Ahmet GENÇ | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Amaç: Dental radyografiler, ağız hastalıklarınıntanısında önemli araçlardır. eğitimi sırasında öğrencilerin ,dental radyasyondan korunma ve uygulama bilgisinin değerledirilmesi ile birlikte iyonize radyasyondankorunma konusunda farlılık yaratmak amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: | Dersin konuları, radyolojinin tarihçesi - röntgen ışınlarının özellikleri, radyasyondan korunma, röntgen cihazı x-ray oluşumu, x ışının sınıflandırılması ve özellikleri, radyasyon ölçüm birimleri, radyasyon kaynakları, radyasyonun doğal çevremize etkileri, radyasyon sitolojisi, radyasyonun sitogenetik etkileri, ıyonize radyasyonun canlı ̇ sistemler üzerindeki zararları, tüm vücut ve vücudun belirli bölümlerinin ışınlanması,radyasyonun deri, ağız mukozası ve tükürük bezleri üzerindeki etkileri, radyasyonun periodonsiyum, dişler, maksilla ve mandibula üzerindeki etkileri, radyoterapi öncesi/sonrası önlemler, diş hekimleri ve yardımcı personelin radyasyondan korunması, hasta ve yakınlarının radyasyondan korunması, dental radyografik kalite, diş radyografisinin kullanım alanları, diş radyolojisinin kullanım alanları ve radyolojide enfeksiyon kontrolü, ağız ıç̇ i görüntüleme teknikleri: paralel teknik, ıntraoral g ̇ örüntüleme teknikleri: biseksiyon açısı tekniği ve la master tekniği, ağız ıç̇ i görüntüleme teknikleri: oklüzal teknik, ısırma tekniği, ağız ıç̇ i görüntüleme teknikleri: tüm ağız seri radyograflar, maksiller periapikal radyoanatomi, mandibular periapikal radyoanatomi, dijital radyografinin tanıtımıdır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Öğrenciler dental radyoloji kavramları hakkında bilgi sahibi olacaktır.Dental röntgen cihazlarını güvenli kullanmayı öğrenecektir. 2. Öğrenciler radyasyonun ne olduğunu türlerini doğal ve yapay radyasyon kaynaklarını ve iyonize radyasyondan korunmayı öğrenecektir. 3. Öğrenciler mezun olduklarında öğrendiklerini meslek hayatlarına uyarlamayı öğreneceklerdir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1. Radyolojinin tarihçesi -Röntgen ışınlarının özellikleri | |
2) | 2.Röntgen ışınlarının elde edilmesi -Radyasyon fiziği | |
3) | 3. Radyolojide ölçü birimleri,radyasyonun doğal çevremize etkisi, yapay radyasyon kaynakları, doğal radyasyon kaynakları -Radyobiyoloji -Radyasyonun biyolojik etkileri, radyasyonun hücre çekirdeğine etkisi | |
4) | 4. -Radyasyon sitolojisi, radyasyonun sitogenetik etkileri, biyolojik etkiler (somatik, genetik ve teratojenik) -İyonize edici ışınların oluşturduğu zararlar | |
5) | 5. Tüm vücudun radyasyon alması (akut/kronik radyasyon zararları) -Belirli bölgelerin radyasyon alması (deri, ağız mukozası, periodonsiyum) -Radyasyonun sürmüş/sürmemiş diş dokularına etkisi -Tükürük bezlerine etkisi -Çene kemiklerine etkisi (gelişim duraklaması, osteoradyonekroz) | |
6) | 6. Diş hekimliğinde radyasyondan korunma -Radyoterapi öncesi/sonrası alınacak önlemler | |
7) | 7. Doz ölçüm metodları ve apareyleri | |
8) | 8. -Röntgen filminin yapısı -Projeksiyon geometrisi | |
9) | 9. -Röntgen filminin işlenmesi -Radyografik kalite -Enfeksiyon kontrolü (konvansiyonel/dijital radyoloji gereçleri) | |
10) | 10. -Röntgen filminin işlenmesi -Radyografik kalite -Enfeksiyon kontrolü (konvansiyonel/dijital radyoloji gereçleri) | |
11) | 11. Paralaktik kaydırma tekniği | |
12) | 12. İntraoral filmde anatomik noktalar | |
13) | 13. Ekstraoral radyografi teknikleri (kafa grafileri) | |
14) | 14. El-bilek grafilerinde radyolojik yaş tayini |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | |
2) | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | |
3) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |
4) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | |
5) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | |
6) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. | |
7) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme | |
8) | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme | |
9) | Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme | |
10) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. | |
11) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 3 |
12) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme | |
13) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü |
Toplam İş Yükü |