DIS309 Ağız-Diş ve Çene RadyolojisiKurumsal BilgilerAkademik Programlar Diş HekimliğiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Diş Hekimliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: DIS309
Course Name: Ağız-Diş ve Çene Radyolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AHMET GENÇ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Ahmet GENÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Amaç: Dental radyografiler, ağız hastalıklarınıntanısında önemli araçlardır. eğitimi sırasında öğrencilerin ,dental radyasyondan korunma ve uygulama bilgisinin değerledirilmesi ile birlikte iyonize radyasyondankorunma konusunda farlılık yaratmak amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Dersin konuları, radyolojinin tarihçesi -
röntgen ışınlarının özellikleri, radyasyondan korunma, röntgen cihazı x-ray oluşumu, x ışının
sınıflandırılması ve özellikleri, radyasyon ölçüm birimleri, radyasyon kaynakları, radyasyonun doğal
çevremize etkileri, radyasyon sitolojisi, radyasyonun sitogenetik etkileri, ıyonize radyasyonun canlı ̇
sistemler üzerindeki zararları, tüm vücut ve vücudun belirli bölümlerinin ışınlanması,radyasyonun deri,
ağız mukozası ve tükürük bezleri üzerindeki etkileri, radyasyonun periodonsiyum, dişler, maksilla ve
mandibula üzerindeki etkileri, radyoterapi öncesi/sonrası önlemler, diş hekimleri ve yardımcı
personelin radyasyondan korunması, hasta ve yakınlarının radyasyondan korunması, dental
radyografik kalite, diş radyografisinin kullanım alanları, diş radyolojisinin kullanım alanları ve
radyolojide enfeksiyon kontrolü, ağız ıç̇ i görüntüleme teknikleri: paralel teknik, ıntraoral g ̇ örüntüleme
teknikleri: biseksiyon açısı tekniği ve la master tekniği, ağız ıç̇ i görüntüleme teknikleri: oklüzal teknik,
ısırma tekniği, ağız ıç̇ i görüntüleme teknikleri: tüm ağız seri radyograflar, maksiller periapikal
radyoanatomi, mandibular periapikal radyoanatomi, dijital radyografinin tanıtımıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Öğrenciler dental radyoloji kavramları hakkında bilgi sahibi olacaktır.Dental röntgen cihazlarını güvenli kullanmayı öğrenecektir. 2. Öğrenciler radyasyonun ne olduğunu türlerini doğal ve yapay radyasyon kaynaklarını ve iyonize radyasyondan korunmayı öğrenecektir. 3. Öğrenciler mezun olduklarında öğrendiklerini meslek hayatlarına uyarlamayı öğreneceklerdir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1. Radyolojinin tarihçesi -Röntgen ışınlarının özellikleri
2) 2.Röntgen ışınlarının elde edilmesi -Radyasyon fiziği
3) 3. Radyolojide ölçü birimleri,radyasyonun doğal çevremize etkisi, yapay radyasyon kaynakları, doğal radyasyon kaynakları -Radyobiyoloji -Radyasyonun biyolojik etkileri, radyasyonun hücre çekirdeğine etkisi
4) 4. -Radyasyon sitolojisi, radyasyonun sitogenetik etkileri, biyolojik etkiler (somatik, genetik ve teratojenik) -İyonize edici ışınların oluşturduğu zararlar
5) 5. Tüm vücudun radyasyon alması (akut/kronik radyasyon zararları) -Belirli bölgelerin radyasyon alması (deri, ağız mukozası, periodonsiyum) -Radyasyonun sürmüş/sürmemiş diş dokularına etkisi -Tükürük bezlerine etkisi -Çene kemiklerine etkisi (gelişim duraklaması, osteoradyonekroz)
6) 6. Diş hekimliğinde radyasyondan korunma -Radyoterapi öncesi/sonrası alınacak önlemler
7) 7. Doz ölçüm metodları ve apareyleri
8) 8. -Röntgen filminin yapısı -Projeksiyon geometrisi
9) 9. -Röntgen filminin işlenmesi -Radyografik kalite -Enfeksiyon kontrolü (konvansiyonel/dijital radyoloji gereçleri)
10) 10. -Röntgen filminin işlenmesi -Radyografik kalite -Enfeksiyon kontrolü (konvansiyonel/dijital radyoloji gereçleri)
11) 11. Paralaktik kaydırma tekniği
12) 12. İntraoral filmde anatomik noktalar
13) 13. Ekstraoral radyografi teknikleri (kafa grafileri)
14) 14. El-bilek grafilerinde radyolojik yaş tayini

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
3) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
7) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme
8) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme
9) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme
10) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 3
12) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
13) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Toplam İş Yükü