Ağız ve Diş Sağlığı | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SMY257 | ||||
Course Name: | Sağlığı Koruma ve Geliştirme | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | |||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | |||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. Beyza Nur Sücüllülü | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Emre Eti | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Sağlık ve sağlığın korunması ile geliştirilmesi üzerine temel kavramları öğrenen bireye, aile ve toplum sağlığının geliştirilmesi için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak. Birey, aile, toplum sağlığı koruma ve geliştirme kavramı ve etkileyen faktörleri, davranışa özgü sağlığı koruma ve geliştirme modelleri ve çözüm stratejilerini bilen öğrenciler yetiştirmek. |
Dersin İçeriği: | Bu ders sağlığı geliştirme konusunda temel kavramları, sağlık ve hastalık, sağlık riskleri, genel ve kişisel hijyen, sağlıklı beslenme, fiziksel aktivite ve sağlığı geliştirme, ruh sağlığının geliştirilmesi ve stres yönetimi, sigara alkol ve madde bağımlılığı, çevre sağlığı, sağlıklı ve güvenli çevrenin oluşturulmasındaki etkenleri içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Global sağlık problemlerini tanımlayabilme. 2) Sağlığı geliştirme kavramlarını açıklayabilme. 3) Toplumdaki riskli grupları tanımlayabilme. 4) Özel gruplar için sağlığı geliştirme programları hazırlayabilme. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sağlık hizmetlerinin tarihsel gelişim sürecinde sağlığı koruma ve geliştirme odaklı yaklaşımlar. | - |
2) | Sağlık, sağlık eğitimi, sağlığı koruma, sağlığı geliştirme kavramları. | - |
3) | Sağlığı geliştirme ile ilgili kuramlar, modeller ve uygulamada kullanımı. | - |
4) | Sağlık davranışlarının tanımlanması. | - |
5) | Davranış değişim süreci ve olumlu sağlık davranışı kazandırmada girişimler. | - |
6) | Beslenme ve sağlığı geliştirme-I. | - |
7) | Beslenme ve sağlığı geliştirme-II. | - |
8) | Fiziksel aktivite ve sağlığı geliştirme. | - |
9) | Tütün kullanımı ve sağlığı geliştirme. | - |
10) | Stres yönetimi ve sağlığı geliştirme. | - |
11) | Toplum gruplarında sağlığı geliştirme uygulamaları: iş sağlığı geliştirme programları. | - |
12) | Toplum gruplarında sağlığı geliştirme uygulamaları: işyeri sağlığı geliştirme programının bileşenleri | - |
13) | Toplum gruplarında sağlığı geliştirme uygulamaları: okul sağlığı geliştirme programları. | - |
14) | Türkiye’de sağlığı geliştirme uygulamaları. | - |
Ders Notları / Kitaplar: | -Kevin Lucas, Barbara Lloyd. Health Promotion?: Evidence and Experience. SAGE Publications Ltd; 2005. Accessed April 3, 2022. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=251557&lang=tr&site=eds-live&scope=site-Cheryl Hawk, Will Evans. Health Promotion and Wellness?: An Evidence-Based Guide to Clinical Preventive Services. Lippincott Williams and Wilkins; 2013. Accessed April 3, 2022. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=1473168&lang=tr&site=eds live&scope=site-Jessica S. Coviello. Health Promotion and Disease Prevention in Clinical Practice. Vol Third edition. Wolters Kluwer Health; 2020. Accessed April 3, 2022. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=2536695&lang=tr&site=eds-live&scope=site-Glenn Laverack. A-Z of Health Promotion. Bloomsbury Academic; 2013. Accessed April 3, 2022. https://search.ebscohost.com/login.aspx? direct=true&db=nlebk&AN=1455214&lang=tr&site=eds-live&scope=site-Health Promotion in Health Care – Vital Theories and Research. Springer Nature; 2021. doi:10.1007/978-3-030-63135-2-Thomas W. Valente. Evaluating Health Promotion Programs. Oxford University Press; 2002. Accessed April 3, 2022. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=160776&lang=tr&site=eds-live&scope=site-John Kenneth Davies, Gordon MacDonald. Quality, Evidence and Effectiveness in Health Promotion. Vol Taylor & Francis e-Library ed. Routledge; 2002. Accessed April 3, 2022. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=68619&lang=tr&site=eds live&scope=site |
Diğer Kaynaklar: | -Kevin Lucas, Barbara Lloyd. Health Promotion?: Evidence and Experience. SAGE Publications Ltd; 2005. Accessed April 3, 2022. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=251557&lang=tr&site=eds-live&scope=site-Cheryl Hawk, Will Evans. Health Promotion and Wellness?: An Evidence-Based Guide to Clinical Preventive Services. Lippincott Williams and Wilkins; 2013. Accessed April 3, 2022. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=1473168&lang=tr&site=eds live&scope=site-Jessica S. Coviello. Health Promotion and Disease Prevention in Clinical Practice. Vol Third edition. Wolters Kluwer Health; 2020. Accessed April 3, 2022. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=2536695&lang=tr&site=eds-live&scope=site-Glenn Laverack. A-Z of Health Promotion. Bloomsbury Academic; 2013. Accessed April 3, 2022. https://search.ebscohost.com/login.aspx? direct=true&db=nlebk&AN=1455214&lang=tr&site=eds-live&scope=site-Health Promotion in Health Care – Vital Theories and Research. Springer Nature; 2021. doi:10.1007/978-3-030-63135-2-Thomas W. Valente. Evaluating Health Promotion Programs. Oxford University Press; 2002. Accessed April 3, 2022. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=160776&lang=tr&site=eds-live&scope=site-John Kenneth Davies, Gordon MacDonald. Quality, Evidence and Effectiveness in Health Promotion. Vol Taylor & Francis e-Library ed. Routledge; 2002. Accessed April 3, 2022. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=68619&lang=tr&site=eds live&scope=site |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel düzeyde yabancı dilde iletişim kurabilme. | |
2) | Diş hekimine tüm tedavi sürecinde yardımcı olabilme. | |
3) | Diş hekimliğinin kapsam ve yetki alanlarını bilebilme. | |
4) | Diş hekimliğindeki uzmanlık dallarını ve kapsamlarını öğrenebilme. | |
5) | Hasta kayıt ve arşivleme için bilgisayar ve fotoğrafçılık bilgilerine sahip olabilme. | |
6) | Temel düzeyde Fizyoloji bilgisine sahip olabilme. | |
7) | Temel düzeyde Anatomi bilgisine sahip olabilme | |
8) | Temel düzeyde mikrobiyoloji bilgisine sahip olabilme. | |
9) | Atatürk İlke ve inkılaplarını kavrayabilme | |
10) | Türk Dili kural ve kavramlarına hakim olabilme. | |
11) | Klinik işleyişi ve hasta kayıtı konusunda bilgi sahibi olabilme. | |
12) | Dental radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma kurallarını uygulayabilme ve hastayı, çevreyi ve kendisini koruyabilme. | |
13) | Diş kiniğindeki araç gereç ve malzemeleri tanıma, kullanabilme ve bakımlarını öğrenebilme. | |
14) | Hasta ilişkileri ve hasta hakları konusunda yetkin olabilme. | |
15) | Aseptik çalışma koşullarını sağlayabilme. | |
16) | Klinik düzeni ve temel temizliğini sağlayabilme. | |
17) | Tedavi için gerekli eksik malzemeleri tesbit ve tedarik etme. | |
18) | Çevre koruma ve bilinç ve duyarlılığına sahip olabilme. |
Anlatım | |
Ders |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 | ||||
Ödevler | 8 | 3 | 24 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 96 |