SMY263 Çevre Koruma Kurumsal BilgilerAkademik Programlar Ağız ve Diş SağlığıÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ağız ve Diş Sağlığı

Önizleme

Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: SMY263
Course Name: Çevre Koruma
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi GÜLÇİN ÖZEVCİ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Gülçin ÖZEVCİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, çevrenin sağlığa etkisinin öğrenilmesi, nüfus artışı ve kalkınmanın getirdiği çevre sorunlarının kavranılması ve çalışan sağlığı yaklaşımıyla değerlendirilmesinin öğrenilmesidir.
Dersin İçeriği: Çevre Sağlığı Kavramı ve Sağlığın Belirleyicileri, Çevre ekolojisi ve sağlığı, Hava, su, gürültü, radyasyon, toprak kirliliği, Atık çeşitleri ve kentsel katı atık yönetimi, Tıbbi ve tehlikeli atıklar kontrolü, Klimatoloji ve iç ortam hava kalitesi, Diş hekimliği atıkları (cıva, amalgam, kurşun) ve yönetimi, Çevre dostu diş hekimliğinde 4R, Çevre dostu diş hekimi uygulamaları, Dünyada ve Türkiye'de Çevre Sağlığı; konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ö01 Çevre ve çevre sorunlarını açıklayabilme.
2) Ö02 Çevre yönetmeliklerini açıklayabilme.
3) Ö03 Çevreyi tehdit eden riskleri tanımlayabilme.
4) Çevre sağlığı ve atık yönetimi tedbirlerini açıklayabilme
5) Tehlikeli ve tıbbi atık yönetimini açıklayabilme
6) Hava, su, gürültü, radyasyon, toprak kirliliğini açıklayabilme
7) Atık çeşitleri ve kentsel katı atık yönetimini açıklayabilme.
8) Klimatoloji ve iç ortam hava kalitesini açıklayabilme
9) Diş hekimliği atıkları (kurşun, amalgam) yönetimini açıklayabilme
10) Çevre doştu diş hekimliği uygulamalarını açıklayabilme
11) Dünyada ve Türkiye de çevre sağlığı için yapılması gerekenleri açıklayabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanımı, giriş, amaç ve öğrenim hedefleri Devrim, İ. (2007). Diş Hekimliğinde Atık Yönetimi. Ulusal Sterilizasyon Dezenfeksiyon Kongresi, 662-70. Ertaş, H. ve Güden, M. A. (2019). Hastanelerde Tıbbi Atık Yönetimi. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, (1), 53-67. Kaya, T. (2016). Diş tedavi merkezlerinde tıbbi atık yönetimi (Master's thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü). Kınacı, B, Seyhan, G. ve Pehlivan, N.A. (2011). Turizm ve Çevre:(Çevre koruma).
2) Çevre ekolojisi ve sağlığı Kınacı, B, Seyhan, G. ve Pehlivan, N.A. (2011). Turizm ve Çevre:(Çevre koruma).
3) Hava, su, gürültü, radyasyon, toprak kirliliği Kınacı, B, Seyhan, G. ve Pehlivan, N.A. (2011). Turizm ve Çevre:(Çevre koruma).
4) Atık çeşitleri ve kentsel atık yönetimi Devrim, İ. (2007). Diş Hekimliğinde Atık Yönetimi. Ulusal Sterilizasyon Dezenfeksiyon Kongresi, 662-70. Ertaş, H. ve Güden, M. A. (2019). Hastanelerde Tıbbi Atık Yönetimi. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, (1), 53-67. Kaya, T. (2016). Diş tedavi merkezlerinde tıbbi atık yönetimi (Master's thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
5) Tıbbi ve tehlikeli atıklar kontrolü I Devrim, İ. (2007). Diş Hekimliğinde Atık Yönetimi. Ulusal Sterilizasyon Dezenfeksiyon Kongresi, 662-70. Ertaş, H. ve Güden, M. A. (2019). Hastanelerde Tıbbi Atık Yönetimi. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, (1), 53-67. Kaya, T. (2016). Diş tedavi merkezlerinde tıbbi atık yönetimi (Master's thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
6) Tıbbi ve tehlikeli atıklar kontrolü II Devrim, İ. (2007). Diş Hekimliğinde Atık Yönetimi. Ulusal Sterilizasyon Dezenfeksiyon Kongresi, 662-70. Ertaş, H. ve Güden, M. A. (2019). Hastanelerde Tıbbi Atık Yönetimi. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, (1), 53-67. Kaya, T. (2016). Diş tedavi merkezlerinde tıbbi atık yönetimi (Master's thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
7) Klimatoloji ve iç ortam hava kalitesi Kınacı, B, Seyhan, G. ve Pehlivan, N.A. (2011). Turizm ve Çevre:(Çevre koruma)
8) Diş hekimliği atıkları (amalgam) ve yönetimi Kaya, T. (2016). Diş tedavi merkezlerinde tıbbi atık yönetimi (Master's thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
9) Diş hekimliği atıkları (kurşun) ve yönetimi Kaya, T. (2016). Diş tedavi merkezlerinde tıbbi atık yönetimi (Master's thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
10) Çevre dostu diş hekimliği uygulamaları ve çevre dostu diş hekimliğinde 4 R Kaya, T. (2016). Diş tedavi merkezlerinde tıbbi atık yönetimi (Master's thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü)
11) Küresel ve ulusal çevre sağlığı sorunları Kınacı, B, Seyhan, G. ve Pehlivan, N.A. (2011). Turizm ve Çevre:(Çevre koruma).
11) Küresel ve ulusal çevre sağlığı sorunları Kınacı, B, Seyhan, G. ve Pehlivan, N.A. (2011). Turizm ve Çevre:(Çevre koruma).
12) Orman yangınları ve çevreye etkileri https://hasuder.org.tr/orman-yanginlarinin-halk-sagligina-etkileri-ve-cozum-onerileri-hakkinda-bilgi-notu/
13) Çevre problemlerine karşı öneriler https://hasuder.org.tr/orman-yanginlarinin-halk-sagligina-etkileri-ve-cozum-onerileri-hakkinda-bilgi-notu/
14) Genel tekrar Devrim, İ. (2007). Diş Hekimliğinde Atık Yönetimi. Ulusal Sterilizasyon Dezenfeksiyon Kongresi, 662-70. Ertaş, H. ve Güden, M. A. (2019). Hastanelerde Tıbbi Atık Yönetimi. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, (1), 53-67. Kaya, T. (2016). Diş tedavi merkezlerinde tıbbi atık yönetimi (Master's thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü). Kınacı, B, Seyhan, G. ve Pehlivan, N.A. (2011). Turizm ve Çevre:(Çevre koruma) .https://hasuder.org.tr/orman-yanginlarinin-halk-sagligina-etkileri-ve-cozum-onerileri-hakkinda- bilgi-notu/

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları Blackboard sisteminde pdf formatında yüklüdür.
Lecture notes are uploaded to the Blackboard system in pdf format.
Diğer Kaynaklar: -İzzet AYDEMİR. Türki·ye’de Çevre Bi·li·nci· Kapsaminda Tibbi· Atik Üreti·m Süreçleri· Ve Yöneti·mi·. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler
: Enstitüsü Dergisi. 2017;7(13):295-311. Accessed April 3, 2022. https://search.ebscohost.com/login.aspx?
: direct=true&db=uvt&AN=223178&lang=tr&site=eds-live&scope=site
: -Ayşe CİNGÖZ, Selma TİNNİ. KATI ATıK YÖNETİMİ VE SORUNLARI: TIBBİ ATıKLAR ÜZERİNE HASTANELERDE YAPILAN BİR UYGULAMA.
: Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2020;13(2):371-385. Accessed April 3, 2022. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=uvt&AN=384346&lang=tr&site=eds-live&scope=site
-Sabbahi DA, El-Naggar HM, Zahran MH. Management of dental waste in dental offices and clinics in Jeddah, Saudi Arabia. Journal of the Air & Waste Management Association (1995). 2020;70(10):1022-1029. doi:10.1080/10962247.2020.1802366
-Singh A, Kaur S. Biomedical Waste Disposal. Jaypee Brothers Medical Publishers [P] Ltd; 2012. Accessed April 3, 2022. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=696460&lang=tr&site=eds-live&scope=site

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel düzeyde yabancı dilde iletişim kurabilme. 2
2) Diş hekimine tüm tedavi sürecinde yardımcı olabilme. 1
3) Diş hekimliğinin kapsam ve yetki alanlarını bilebilme. 1
4) Diş hekimliğindeki uzmanlık dallarını ve kapsamlarını öğrenebilme.
5) Hasta kayıt ve arşivleme için bilgisayar ve fotoğrafçılık bilgilerine sahip olabilme.
6) Temel düzeyde Fizyoloji bilgisine sahip olabilme. 1
7) Temel düzeyde Anatomi bilgisine sahip olabilme 1
8) Temel düzeyde mikrobiyoloji bilgisine sahip olabilme. 2
9) Atatürk İlke ve inkılaplarını kavrayabilme
10) Türk Dili kural ve kavramlarına hakim olabilme. 1
11) Klinik işleyişi ve hasta kayıtı konusunda bilgi sahibi olabilme. 1
12) Dental radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma kurallarını uygulayabilme ve hastayı, çevreyi ve kendisini koruyabilme. 3
13) Diş kiniğindeki araç gereç ve malzemeleri tanıma, kullanabilme ve bakımlarını öğrenebilme. 1
14) Hasta ilişkileri ve hasta hakları konusunda yetkin olabilme. 1
15) Aseptik çalışma koşullarını sağlayabilme. 2
16) Klinik düzeni ve temel temizliğini sağlayabilme. 2
17) Tedavi için gerekli eksik malzemeleri tesbit ve tedarik etme.
18) Çevre koruma ve bilinç ve duyarlılığına sahip olabilme. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 72