CHE307 Chemical Reaction EngineeringKurumsal BilgilerAkademik Programlar Kimya Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Kimya Mühendisliği (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: CHE307
Course Name: Chemical Reaction Engineering
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. RABİA NUR BOZKURT
Dersi Veren(ler): Prof.Dr. Mehmet Ali GÜRKAYNAK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin kimyasal reaktörlerin ve modellerin belirlenmesinde karşılaşılan kimyasal tepkimeleri tanımlayabilme ve çözümleyebilme becerilerini kazandırmak ve uygun reaktör ve tepkime koşullarını seçebilme becerilerini kazandırmak.
Dersin İçeriği: Kimyasal reaksiyon mühendisliğine giriş, Reaksiyon Mekanizması, Reaksiyon hız kavramı Konsantrasyon Kavramı ve Dönüşüm Oranı; Hız verilerinin toplanması ve analizi (integral ve diferansiyel yöntem); Reaksiyon derecesi, hız yasası ve tepkime hız sabitinin belirlenmesi; Deneysel hız verilerinin değerlendirilmesinde başlangıç hızı yöntemi; Stokiyometrik tablonun oluşturulması, kesikli ve akışlı reaktörler için hazırlanması; Genel mol denkliği; Kesikli, sürekli akışlı, boru tipi reaktörlerin tasarımı ve boyutlandırılması; Reaktör ve reaktör sistemlerinin hacimlerinin kıyaslanması; Tersinir (Çift Yönlü) Reaksiyonlar ve kinetiği, Kimyasal denge; Çok Adımlı (Multiple) Reaksiyonlar; Çok Adımlı (Multiple) Reaksiyonlarda verim ve seçicilik; Çok Adımlı (Multiple) Reaksiyonlar için reaktör tasarımı; Ekzotermik ve Endotermik reaksiyonlar; İzotermal ve adyabatik reaktör tasarımı: kesikli reaktör ve akışlı reaktörler

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İzotermal akış reaktörleri ve kesikli reaktörleri homojen tepkimeler için boyutlandırabileceklerdir.
2) Kinetik verileri çözümleyip uygun hız ifadesini (reaksiyon mertebesi ve reaksiyon hız ifadesi) saptayabileceklerdir.
3) Yatışkın ve yatışkın olmayan reaktörleri, analitik teknikler ve bilgisayar programları kullanarak boyutlandırabileceklerdir.
4) Tepkime koşullarına bağlı olarak uygun reaktör veya reaktör sistemini seçebileceklerdir.
5) Çoklu tepkimelerde istenen ürünün seçiciliğini artırmak için gerekli koşulları belirleyebileceklerdir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kimyasal reaksiyon mühendisliğine giriş, Reaksiyon Mekanizması, Reaksiyon hız kavramı Konsantrasyon Kavramı ve Dönüşüm Oranı Ders Notları, Diğer Kaynaklar
2) Hız verilerinin toplanması ve analizi (integral ve diferansiyel yöntem) Ders Notları, Diğer Kaynaklar
3) Reaksiyon derecesi, hız yasası ve tepkime hız sabitinin belirlenmesi Ders Notları, Diğer Kaynaklar
4) Deneysel hız verilerinin değerlendirilmesinde başlangıç hızı yöntemi Ders Notları, Diğer Kaynaklar
5) Stokiyometrik tablonun oluşturulması, kesikli ve akışlı reaktörler için hazırlanması Ders Notları, Diğer Kaynaklar
6) Genel mol denkliği; Kesikli, sürekli akışlı, boru tipi reaktörlerin tasarımı ve boyutlandırılması Ders Notları, Diğer Kaynaklar
7) Reaktör ve reaktör sistemlerinin hacimlerinin kıyaslanması Ders Notları, Diğer Kaynaklar
8) Ara Sınav yok
9) Tersinir (Çift Yönlü) Reaksiyonlar ve kinetiği, Kimyasal denge Ders Notları, Diğer Kaynaklar
10) Çok Adımlı (Multiple) Reaksiyonlar Ders Notları, Diğer Kaynaklar
11) Çok Adımlı (Multiple) Reaksiyonlarda verim ve seçicilik Ders Notları, Diğer Kaynaklar
12) Çok Adımlı (Multiple) Reaksiyonlar için reaktör tasarımı Ders Notları, Diğer Kaynaklar
13) Ekzotermik ve Endotermik reaksiyonlar Ders Notları, Diğer Kaynaklar
14) İzotermal ve adyabatik reaktör tasarımı: kesikli reaktör ve akışlı reaktörler Ders Notları, Diğer Kaynaklar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Fogler H.S., “Elements of Chemical Reaction Engineering”, Pearson Education, Inc., Fifth Edition (2016).
Levenspiel, O., Chemical Reaction Engineering, John Wiley, Third Edition (1999).
Missen R.W., Mims C.A., Saville B.A., Introduction to chemical reaction engineering and kinetics, John Wiley (1999)
Diğer Kaynaklar: Fogler H.S., “Elements of Chemical Reaction Engineering”, Pearson Education, Inc., Fifth Edition (2016).
Levenspiel, O., Chemical Reaction Engineering, John Wiley, Third Edition (1999).
Missen R.W., Mims C.A., Saville B.A., Introduction to chemical reaction engineering and kinetics, John Wiley (1999)

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme 3
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 2
3) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 3
4) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. 3
5) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 3
6) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 3
7) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmak. 3
8) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 3
9) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 3
10) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 3
11) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme 3
12) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme 3
13) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Uzman / Jüri Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 3 13 39
Ödevler 5 15 75
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 144