CHE309 Chemical Engineering CalculationsKurumsal BilgilerAkademik Programlar Kimya Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Kimya Mühendisliği (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: CHE309
Course Name: Chemical Engineering Calculations
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi HAKAN SERBEST
Dersi Veren(ler): DR. ÖĞR. ÜYESİ HAKAN SERBEST
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sürekli sistemlerde tek/çoklu ünitelerde ve tepkimeli /tepkimesiz süreçlerde kütle ve enerji denkliklerini kurma becerisini öğretmek.
Dersin İçeriği: Birim sistemleri / Kütle denkliklerine giriş; genel denklem, sürekli sistemler, proses denkleştirme / Çoklu sistemlerde kütle denkliği (Moleküler ve atomik denklikler), Geri dönüşüm ve tasfiye sistemleri / Kimyasal reaksiyon stokiyometrisi, Reaksiyonlu sistemlerde denklik / Yanma reaksiyonları (yaş ve kuru bazda hesaplamalar, teorik ve hava fazlası) / Tek fazlı sistemler (ideal gazlar, ideal gaz karışımları) / Çok fazlı sistemler (Tek bileşen, Gaz-Sıvı sistemler, Adsorpsiyon) / Çok fazlı sistemler (Katı-Sıvı çözeltiler: çözünürlük, doygunluk, kristalizasyon, hidrat tuzlar), İki sıvı arasındaki denge (birbiri içinde çözünme, faz diyagramları, üçlü faz sistemleri, ekstraksiyon) / enerji denklikleri giriş, Reaktif olmayan sistemlerde enerji denklikleri / Reaktif sistemlerde enerji denklikleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kimya mühendisliği problemlerinin çözümü için gerekli olan temel mühendislik bilgilerini kullanabilme becerisi.
2) Bireysel olarak kimya mühendisliği problemlerini çözme becerisi
3) Elde edilen verileri analiz edebilme ve yorumlama becerisi.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ve amaçları tasarlama becerisi.
5) Mühendislik problemlerini saptayabilerek problemleri çözebilme becerisi.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve temel kavramlar -
2) Kütle denkliğine giriş -
3) Çok birimli kütle denklikleri -
4) Kimyasal reaksiyon stokiyometrisi -
5) Reaktif sistemlerde denklikler -
6) Yanma tepkimeleri -
7) Tek fazlı sistemler -
8) Arasınav Ders Notları
9) Çok fazlı sistemler – I -
10) Çok fazlı sistemler - II -
11) Enerji Denkliklerine Giriş – Reaktif olmayan sistemlerde enerji denklikleri - I -
12) Enerji Denkliklerine Giriş – Reaktif olmayan sistemlerde enerji denklikleri - II -
13) Reaksiyonlu sistemlerde enerji denklikleri - I -
14) Reaksiyonlu sistemlerde enerji denklikleri - II -
15) Yakıtlar ve yanma -
16) Final sınavı Ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1- Basic Principles and Calculations in Chemical Engineering, David M.Himmelblau, James B. Riggs, 8th Edition 2012.
2- Kimya Mühendisliğinde Temel İlkeler ve Hesaplamalar, David M.Himmelblau, James B. Riggs, Sekizinci Basımdan Çeviri, Çeviri Editörü: Saffettin Ferda Mutlu, Nobel Yayınevi, 2014.
3- Kimyasal Süreçlerde Çözümlü Problemlerle Kütle ve Enerji Denklikleri, Prof. Dr. Ferhan Sami Atalay, Nobel Yayınevi, 2015.
Diğer Kaynaklar: 1- Basic Principles and Calculations in Chemical Engineering, David M.Himmelblau, James B. Riggs, 8th Edition 2012.
2- Kimya Mühendisliğinde Temel İlkeler ve Hesaplamalar, David M.Himmelblau, James B. Riggs, Sekizinci Basımdan Çeviri, Çeviri Editörü: Saffettin Ferda Mutlu, Nobel Yayınevi, 2014.
3- Kimyasal Süreçlerde Çözümlü Problemlerle Kütle ve Enerji Denklikleri, Prof. Dr. Ferhan Sami Atalay, Nobel Yayınevi, 2015.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme 3
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 3
3) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 3
4) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. 3
5) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 3
6) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 3
7) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmak. 3
8) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 3
9) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 3
10) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 3
11) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme 3
12) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme 3
13) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Gözlem
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Küçük Sınavlar 2 6 12
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 144