CHE304 Chemical Engineering Thermodynamics IIKurumsal BilgilerAkademik Programlar Kimya Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Kimya Mühendisliği (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: CHE304
Course Name: Chemical Engineering Thermodynamics II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. RABİA NUR BOZKURT
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Onur Ömer SÖĞÜT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: 1. Öğrencilere kimya mühendisliği termodinamiği problemlerini analiz etme bilgi ve becerileri kazandırmak. 2. Öğrencilere saf maddeler veya tekli/çoklu faz koşulları için çözeltilerin entalpi, entropi, fugasite ve aktivite katsayısı gibi termodinamik özelliklerini hesaplama becerisi kazandırmak. 3. Öğrencilere, kimyasal reaksiyon sistemlerine kimyasal termodinamiğin prensiplerini becerisi kazandırmak.
Dersin İçeriği: Denge Kriteri, Fugasite, Aktivite Kavramları / Karışımlar ve Termodinamiksel Kavramlar / Gibbs Serbest Enerjisi ve Gibbs Duhem Denklemi / Çok Bileşenli Sistemler / Gaz-Sıvı, Sıvı-Sıvı Sistemleri / Kimyasal Reaksiyonlarda Denge / Enerji Dönüşümü ve Çeşitli Çevrimler ile Uygulamaları / Soğutma.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler termodinamik problemlerini çözmekte ezbere değil, mantığa dayanan çözümler yapabilecektir
2) Öğrenciler saf maddeler veya tekli/çoklu faz koşulları için çözeltilerin entalpi, entropi, fugasite ve aktivite katsayısı gibi termodinamik özelliklerini hesaplayabilecektir
3) Öğrenciler ikili bir sistem için P-x, P-y grafiklerini çizebilecektir.
4) Öğrenciler faz dengesi problemlerini çözebilecektir
5) Öğrenciler kimyasal reaksiyona giren karışımların denge bileşimlerinin belirleyebilecektir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kimya Mühendisliği Termodinamiğine Giriş, Temel kavramlar Ders notları
2) Saf sıvıların hacimsel özellikleri, Hal denklemleri DERS NOTLARI
3) Isı etkileri: Duyulur ısı etkileri, Standart reaksiyon ısısı DERS NOTLARI
4) Akışkanların termodinamik özellikleri: Temel özellik bağıntıları, Artık Özellikler, Termodinamik diyagramlar DERS NOTLARI
5) Çözelti termodinamiği, Temel özellikler arasındaki ilişkiler, Kısmi özellikler, Gibbs Duhem eşitliği, İdeal gaz karışımları, Saf ve karışım halinde fugasite ve fugasite katsayısı, İdeal çözelti, Fark özellikleri LECTURE NOTES
6) Çözelti termodinamiği: Saf ve karışım halinde fugasite ve fugasite katsayısı, İdeal çözelti, Fark özellikleri DERS NOTLARI
7) Çözelti termodinamiği uygulamaları, Aktivite katsayısı, Lewis Randall kuralı, Gibbs fark enerjisi, Karışmadan kaynaklanan özellik değişimleri, Karışma ısısı DERS NOTLARI
8) ARA SINAV YOK
9) Buhar-Sıvı Dengesi: DERS NOTLARI
10) Buhar-Sıvı Dengesi: Raoult yasası, Modifiye Raoult yasası DERS NOTLARI
11) Buhar-sıvı dengesi: Sıvı aktivite katsayıları korelasyonları, K değeri korelasyonları, Flaş hesaplamaları DERS NOTLARI
12) Kimyasal reaksiyon dengesi: Denge reaksiyonları, Van’t Hoff eşitliği DERS NOTLARI
13) Kimyasal reaksiyon dengesi: Denge sabitinin konsantrasyon bağımlılığı Ders notları
14) Kimyasal reaksiyon dengesi: Denge sabitinin konsantrasyon bağımlılığı DERS NOTLARI
15) FİNAL SINAVI YOK

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kimya Mühendisliği Termodinamiği 2 Ders Notları
J. M. Smith, H. C. Van Ness, M. M. Abbott, Introduction to Chemical Engineering Thermodynamics 7e (The Mcgraw-Hill Chemical Engineering Series)
S. I. Sandler, Chemical, Biochemical and Engineering Thermodynamics, 4th Edition, Wiley, 2006.
Çengel, Yunus A., “Introduction to Thermodynamics and Heat Transfer”, McGraw_Hill, 1997.
Diğer Kaynaklar: Chemical Engineering Thermodynamics 2 Lecture Notes
J. M. Smith, H. C. Van Ness, M. M. Abbott, Introduction to Chemical Engineering Thermodynamics 7e (The McGraw-Hill Chemical Engineering Series)
S. I. Sandler, Chemical, Biochemical and Engineering Thermodynamics, 4th Edition, Wiley, 2006.
Çengel, Yunus A., “Introduction to Thermodynamics and Heat Transfer”, McGraw_hill, 1997.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme 3
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
4) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
5) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
6) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
7) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmak.
8) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
9) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
10) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
11) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme
12) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme
13) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 45
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 30 30
Ara Sınavlar 1 35 35
Final 1 35 35
Toplam İş Yükü 139