Eczacılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ECZ123 | ||||
Course Name: | Eczacılık Tarihi ve Deontoloji | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Evet | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. EBRU KURULDAK | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Abdülkerim Alpınar | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Eski çağlarda, Osmanlı Döneminde, Cumhuriyet Dönemi ve sonrası Eczacılık Uygulamalarının gelişimi, deontoloji kavramı |
Dersin İçeriği: | Eczacılık uygulamaları sırasında ihtiyaç duyulacak mesleğin ve eğitimin gelişimine ait olay ve olguları değerlendirmek, ülkemizdeki meslektaşları ve diğer sağlık mensuplarıyla ilişkilerinde deontolojik ve etik davranışları vermek |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Eczacılık mesleğinin tıp ve dinden ayrılışını, Anadolu eczacılık tarihini ve yakın tarihi bilmek 2) Dünyada eczacılık mesleğinin geçirdiği aşamaları bilmek ve günümüzden geleceğe eczacılık mesleğinin gelişimi ile ilgili değerlendirmelerde bulunabilmek 3) İlacın ve ilaç sanayinin tarihsel gelişimini bilmek ve geleceğe yönelik değerlendirmelerde bulunabilmek 4) Bioetik, etik, deontoloji, insan ve hasta hakları kavramları bilgilerine sahip olmak. 5) Hasta ve meslektaşlar arası güncel mesleki uygulamalarda yaşanan olaylarda kültürel ahlaki karar verebilme yetisi geliştirmek 6) Dünya ve türk eczacılık günlerini ve önemini bilmek, kavramak. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Bilimin, bilim tarihinin ve eczacılık tarihinin önemi | |
2) | Eski uygarlıklarda eczacılık ve tıp | |
3) | Galen, Dioscorides, Hipokrat ve bilimsel tıbbın doğuşu | |
4) | Ortaçağ Hıristiyan Dünyasında ve İslam medeniyetlerinde tıp ve eczacılık | |
5) | İlaçların ve ilaç olarak kullanılan kimyasalların tarihçesi | |
6) | Türkiye'de eczacılık eğitiminin gelişimi ve günümüzde Türkiye'de eczacılığın sorunları | |
7) | Eczacılık Etiği ve Deontolojisinin Tanımı ve Eczacılık Etiğinin Gelişimi ve Amacı | |
8) | İnsan ve Hasta Hakları ile Eczacılık Pratiğinde yer alan Hasta Hakları konularının Belirlenmesi | |
9) | Etik İlkeler, Etik Sorunlar, Eczacılıkta Etik İkilemler ve Etik Karar Verme süreci (Vaka çalışması) | |
10) | Mahremiyet ve Muvazaa kavramları | |
11) | Reçetesiz İlaçlar, OTC İlaçlar ve ilaç suiistimali ile İlgili Etik Konular | |
12) | Hekim-Eczacı ilişkisinin etik yönden incelenmesi | |
13) | Üreme sağlığı konularının eczacılık etiği açısından değerlendirilmesi (Abortus, kontraseptifler, vb) | |
14) | Türkiye'de eczacıların karşılaştıkları sorunların geçmişten bugüne değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Turan Baytop, Türk Eczacılık Tarihi, Sanal Matbaacılık, 1985. 2. Bedii Şehsuvaroğlu, Eczacılık Tarihi Dersleri, Hüsnütabiat Matbaası, 1970. 3. Naşit Baylav, Eczacılık Tarihi, Yörük Matbaası, 1968. 4. Ali Haydar Bayat, Tıp Tarihi, Sade Matbaa, 2003. 5. Ayşegül Demirhan Erdemir, Tıp Tarihi ve Deontoloji Dersleri, Uludağ Üniversitesi Basımevi, 1994. 6. Ayşegül Demirhan Erdemir, Kısa Tıp Tarihi, Uludağ Üniversitesi Basımevi, 1982. 7. Bedii Şehsuvaroğlu, Ayşegül Demirhan Erdemir, Gönül Cantay Güreşsever, Türk Tıp Tarihi, Taş Kitapçılık, 1984. 8. Emine M. Atabek, Şefik Görkey, Başlanğıcından Rönesansa Kadar Tıp Tarihi, Dilek Ofset Matbaacılık, 1998. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Turan Baytop, Türk Eczacılık Tarihi, Sanal Matbaacılık, 1985. 2. Bedii Şehsuvaroğlu, Eczacılık Tarihi Dersleri, Hüsnütabiat Matbaası, 1970. 3. Naşit Baylav, Eczacılık Tarihi, Yörük Matbaası, 1968. 4. Ali Haydar Bayat, Tıp Tarihi, Sade Matbaa, 2003. 5. Ayşegül Demirhan Erdemir, Tıp Tarihi ve Deontoloji Dersleri, Uludağ Üniversitesi Basımevi, 1994. 6. Ayşegül Demirhan Erdemir, Kısa Tıp Tarihi, Uludağ Üniversitesi Basımevi, 1982. 7. Bedii Şehsuvaroğlu, Ayşegül Demirhan Erdemir, Gönül Cantay Güreşsever, Türk Tıp Tarihi, Taş Kitapçılık, 1984. 8. Emine M. Atabek, Şefik Görkey, Başlanğıcından Rönesansa Kadar Tıp Tarihi, Dilek Ofset Matbaacılık, 1998. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki güncel bilimsel bilgiye ulaşabilir, değerlendirir ve uygular. | 3 |
2) | İlaç ile ilgili her konuda hasta, sağlık personeli ve topluma bilgi aktarır. | 3 |
3) | İlaç etkin maddelerinin terapötik etkileri ilaç şekilleri, farmakokinetik özellikleri, stabilitesi geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu bilgileri kullanabilir. | 3 |
4) | İlaçla ilgili tüm ürünlerin kalite güvencesi konularını ve süreçlerini tanır, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | 3 |
5) | İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanıma sahiptir, akılcı ve güvenli ilaç kullanımı konusunda, danışmanlık yapar, farmakovijilans uygulamalarını destekler. | 3 |
6) | Doğal ve sentetik ilaç hammaddelerinin üretimi, üretim teknolojileri konusunda bilgi sahibidir. | 2 |
7) | İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisi ile ilgili kavramlar hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
8) | Farmasötik ve kozmetik ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgiye ve uygulama becerilerine sahiptir. | 3 |
9) | Hastanede eczacılık hizmetleri kapsamında yer alan tüm konuları planlar ve uygular. | 3 |
10) | İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma, patent ve farmakoekonomi konuları hakkında bilgi sahibidir. | 2 |
11) | Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanımlıdır, sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 3 |
12) | Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanır. | 3 |
13) | Farmasötik, biyoteknolojik ve radyofarmasötik ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahiptir. | 3 |
14) | Eczacılık alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. | 3 |
15) | İletişimsel, yönetsel ve sosyal beceriler açısından meslektaşları ve diğer sağlık profesyonelleri ile birlikte çalışacak gerekli yeterliliklere sahiptir. | 2 |
16) | Tıbbi bitkiler, bitkisel destek ürünleri ve gıda takviyeleri hakkında danışmanlık yapar. | 3 |
17) | Farmasötik bakım uygulamalarını bilir, ilaç etkileşimlerini anlayıp değerlendirir. | 2 |
18) | İlaçlar ve diğer kimyasal maddelerin kullanımı ve laboratuvar uygulamasıyla ilgili riskleri bilir. | 2 |
Ders |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Ödevler | 14 | 2 | 28 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 58 |