TIP-100 Temel Tıp Bilimleri IKurumsal BilgilerAkademik Programlar TıpÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp

Önizleme

Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: TIP-100
Course Name: Temel Tıp Bilimleri I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
46
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ŞİNASİ BAYRAM
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Nihal Salmayenli Prof. Dr. Canan Küçükgergin Prof. Dr. Pervin Vural Prof. Dr. Evin Ademoğlı Prof. Dr Mehmet Can AKYOLCU Dr.Öğr. Üyesi Merve Erkısa Prof. Dr. İhsan Karaman Öğr. Görevlisi Derya Avan Çınar Dr. Öğr. Üyesi Özer Akgül Prof. Dr. Ahmet Altınel Prof.Dr. Güler Bahadır Prof. Dr. Şule Seçkin Dr. Öğr. Üyesi Şinasi BAYRAM Dr. Öğr. Üyesi Ozan TORAMAN Prof. Dr. Hasan Prof. Dr. Hakan Bozkurt Dr. Öğr. Üyesi Gülden Budak
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Tıbbi Bilimlere Giriş Ders Kurulu sonunda öğrencilerin, biyokimyanın temelleri ve yaşamın moleküler mantığını, canlıların hücresel organizasyonlarındaki farklılıkları, moleku¨ler evrimi, biyolojik zarları, hücre organellerini, metabolik yolaklarda yer alan biyomolekülerin yapı ve işlevlerini, temel genetik kavramları, kalıtım tiplerini, canlılarda kontrollü¨ elektrik akımı uygulamalarını, temel halk sağlığı uygulama alanlarının nemini ve tıp ve tıbbın yöntem bilgisini kavraması beklenmektedir. Ayrıca bu ders kurulunda sağlıkla ilgili temel kavramlar üzerinde bilgi edinilecek ve tıp tarihi ve davranışın biyolojik ve psikolojik temelleri öğrenilecektir.
Dersin İçeriği: Toplam 4 kuruldan oluşmaktadır ; TIP101 Tıbbi Bilimlere Giriş Kurulu TIP102 Hücre Bilimleri Kurulu TIP103 Normal Yapı ve Fonksiyonlar Kurulu 1 TIP104 Normal Yapı ve Fonksiyonlar Kurulu 2

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Atom, molekül ve maddeyi tanımlayabilme, kimyasal bağları sınıflandırabilme, biyolojik bilimlerde yaygın olarak kullanılan ölçümleri tanımlayabilme, analitik kimya ve ilgili hesaplamaların temellerini kavrayabilme ve kimyasal reaksiyonları açıklayabilme
2) Organik bileşiklerin yapısı ve fonksiyonunu, canlılardaki bağ ve enerji kavramlarını tanımlayabilme.
3) Protein, lipid ve karbonhidrat gibi ana moleküllerin yapı ve işlevlerini açıklayabilme, ölçümlerini konusunda bilgi sahibi olabilme, tam kan sayımı ve tam idrar analizi konusunda beceri kazanabilme
4) Sinir, epitel, kas ve bağ dokusunun biyokimyasal özelliklerini tanımlayabilme, ilişkili hastalıkları açıklayabilme
5) Laboratuvar güvenliği hakkında bilgi sahibi olabilme ve laboratuvar aletlerini tanıyarak, doğru ölçüm yapabilme
6) Hücrenin organizmadaki yerini, evrimsel oluşumunu, metabolizmasını, yapısını, organellerini, hücrenin temel öğelerini makro (polimer) ve mikro (monomer) düzeyde kavrayabilme.
7) Histolojik olarak hücre şekillerini ve tiplerini tanımlayabilme ve insan embriyo gelişim evrelerini açıklayabilme. Örtü ve bez epitelinin, bağ, kıkırdak, kemik, kan, kas ve sinir doku tiplerini, bileşenlerini, hangi germ yaprağından geliştiğini, genel özelliklerini söyleyebilme, Sinir sisteminin fonksiyonel birimi olan nöron tiplerini, glial hücreleri, sinaps tiplerini, sinir-kas kavşağını tanımlayarak fonksiyonunu açıklayabilme
8) Genin moleküler yapısını, genomun bileşenlerini ve insan genomun özelliklerini kavrayabilme .
9) Mikroskobik olarak hücre çekirdeği ve hücre zarının yapı ve işleyişini açıklayarak, hücre zarındaki taşınma mekanizmalarını tanımlayabilme.
10) Gen anlatımının düzenlenmesini, temel genetik kavramları, kalıtım tiplerini ve kalıtsal moleküldeki onarım mekanizmalarını tanımlayabilme
11) Karyot hücrenin yapı ve işlevinde rolü olan moleküler yapılar, bu yapılar arasındaki ilişki ve kontrolleri tanımlayabilme
12) DNA, RNA, protein basamaklarını ve mitoz- mayoz bölünme sürecindeki moleküler mekanizmayı açıklayabilme.
13) Elektrik yük, kuvvet, enerji, manyetik alan kavramlarını ve biyolojik sistemlerde kullanımlarını tanımlayabilme
14) Tıp tarihi hakkında bilgi sahibi olarak, tıp tarihinin günümüz tıbbı ile ilişkisini kurabilme.
15) Membran ve hücrenin elektrik özelliklerini ve elektrik eşdeğer modellerini açıklayabilme biyolojik potansiyel farkın nedenini ve gerekliliğini değerlendirip, hücre potansiyelini farklı modellerle ile hesaplayabilme, iyon akımlarını bulabilme
16) Sağlık–hastalık kavramını ve sağlık problemlerine halk sağlığı bakış açısını açıklayabilme.
17) Birinci, ikinci ve üçüncü basamak sağlık hizmetlerinin özelliklerini ve sağlıkla ilgili olaylarda evrensel etmenlerin rolünü açıklayabilme
18) Temel sağlık hizmetleri kavramını açıklayabilme ve sağlığı koruma ve geliştirme kavramını açıklayabilme.
19) Davranış bilimlerinin biyolojik ve psikolojik temellerini kavrayabilme ve farkındalık, duygulanım, bellek ve algı gibi kavramların uygulama alanlarını açıklayabilme.
20) Psikolojinin tarihsel gelişimi ve uygulama alanlarının tıpla ilişkisini kavrama, davranışın psikolojik ve biyolojik belirleyicilerini ve sağlık, hastalık ve iyileştiricilik kavramlarını tanımlayabilme.
21) Tıbbi terminolojiyi kavrayabilme.
22) Homeostatik düzenleme mekanizmalarını açıklayabilme
23) Bilgiye ulaşabilme, kendi kendine öğrenebilme, analitik düşünebilme ve ekip olarak çalışabilme becerilerini uygulayabilme.
24) Örtü ve bez epitelinin, bağ, kıkırdak, kemik, kan, kas ve sinir doku tiplerini, bileşenlerini, hangi germ yaprağından geliştiğini, genel özelliklerini söyleyebilme ve doku tiplerini mikroskopta tanıma ve ayırt edebilme.
25) İlk yardım uygulamalarını kavrayabilme, iyi hekimlik uygulamaları becerilerini kazanabilme.
26) Membran ve aksiyon potansiyelinin temel özelliklerini açıklayabilme.
27) Vücudumuzdaki kemikler, eklem ve kaslar hakkında genel bilgiyi kavrayarak, yerleri, tipleri ve işlevlerini söyleyebilme, klinik durumlarla ilişkisini değerlendirebilme.
28) Duyu organlarını ve duyusal reseptörleri tanımlayabilme, reseptörlerdeki elektriksel ve kimyasal olayları açıklayabilme.
29) Dokuda piezoelekrik yapılardan bahsedebilme, kemik elektrik akımı ile kemik kırıklarının iyileştirilmesinde invasiv ve non-invasiv teknikleri açıklayabilme
30) Ultrasonun tıpta kullanıldığı alanları ve amaçlarını söyleyebilme.
31) Biyoistatistik kavramı ve sağlık bilimlerinde kullanımı konusunda bilgi sahibi olma
32) Kaslar, kasılma mekanizması ve kasların tipleri ile organizmada bulunduğu yerler ve yapısal özelliklerini açıklayabilme .

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hücre Moleküler Yaklaşım - Geoffrey M. Cooper Ankara Nobel Tıp Kitabevleri - Genetik Temel İlke ve Kavramlar - Prof. Dr. Güler Temizkan Ankara Nobel Tıp Kitabevleri - Biyokimya İlkeleri - Lehninger Palme Yayıncılık - Akademik Kitaplar - Biolucida - Moleküler hücre biyolojisi / Harvey Lodish, Arnold Berk, Chris A. Kaiser, Monty Krieger, Matthew P. Scott, Anthony Bretscher, Hidde Ploegh, Paul Matsudaira ; çeviri editörleri : Hikmet Geçkil, Murat Özmen, Özfer Yeşilada -Complete Anatomy -Access Medicine -Clinical Key Veri Tabanı Guyton ve Hall tıbbi fizyolojiHistoloji Konu Anlatımı ve Atlas (Ross ve Pawlina) Hücre ve moleküler biyoloji sözlüğü / Editör : J. M. Lackie ; Çeviri editörü : Nagihan Gülsoy 2014
Diğer Kaynaklar: Hücre Moleküler Yaklaşım - Geoffrey M. Cooper Ankara Nobel Tıp Kitabevleri - Genetik Temel İlke ve Kavramlar - Prof. Dr. Güler Temizkan Ankara Nobel Tıp Kitabevleri - Biyokimya İlkeleri - Lehninger Palme Yayıncılık - Akademik Kitaplar - Biolucida - Moleküler hücre biyolojisi / Harvey Lodish, Arnold Berk, Chris A. Kaiser, Monty Krieger, Matthew P. Scott, Anthony Bretscher, Hidde Ploegh, Paul Matsudaira ; çeviri editörleri : Hikmet Geçkil, Murat Özmen, Özfer Yeşilada -Complete Anatomy -Access Medicine -Clinical Key Veri Tabanı Guyton ve Hall tıbbi fizyolojiHistoloji Konu Anlatımı ve Atlas (Ross ve Pawlina) Hücre ve moleküler biyoloji sözlüğü / Editör : J. M. Lackie ; Çeviri editörü : Nagihan Gülsoy 2014

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanı ile ilgili edineceği bilgi ve becerilerin kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Sağlık alanında görev alırken temel, dahili ve cerrahi tıp disiplinlerinden öğrendiği bilgi, beceri ve tutumları etik bir çerçevede bütünleştirir.
3) Hekimlik görevini; dil, din, ırk ve cinsel yönelim ayrımı gözetmeden etik değerleri göz önüne alarak adil bir tutumla yerine getirir
4) Birinci basamak hekimlik uygulamaları kapsamında yaşamın her evresine ait genel sağlık sorunlarını yönetir.
5) Bilimsel verileri, sağlık alanında edindiği bilgiler ve kanıta dayalı tıp prensiplerine uygun olarak yorumlar.
6) Vereceği sağlık hizmetinde; güvenli, akılcı bir yaklaşım gösterir, hasta ve çalışan sağlığını önceler, toplum ile iş birliği içerisinde hareket eder.
7) Sağlık hizmetini, hastasının koşul ve tercihlerini gözeterek kanıta dayalı ve güncel tıbbi bilgiler ışığında yürütür.
8) Sağlıkla ilgili ülke ve dünya gündemindeki güncel olayları izler ve değerlendirir.
9) Sahip olduğu bilgi ve becerileri hastayı iyileştirebilmek ve hastalıklar ile mücadele edebilmek adına en uygun biçimde uygular.
10) En güncel ve kaliteli sağlık hizmetini sağlamak için çalışır, içgörü ile hareket ederek hatalarından ders alır, kendini değerlendirir ve eleştirilere açık olarak mükemmelliğe ulaşmaya çalışır.
11) Hastaları ve yakınlarına duyarlı davranarak onların refahı için en iyi bakımı sağlar.
12) Hastaları ve çalışma arkadaşları ile adil, dürüst ve saygı temelinde kuracağı profesyonel ilişkide davranış standartlarına uygun hareket eder.
13) Hastalarının bireysel değerlerine ve mahremiyet haklarına saygı duyarak, hekim hasta ilişkisindeki meslek sırrına riayet eder.
14) Sağlığa erişimin temel bir hak olduğunu unutmadan, sağlık hizmetinin korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili eğitim ve etkinlikleri ekip çalışması yaparak yürütür.
15) Alanıyla ilgili konulardaki düşüncelerini ve olası sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bilimsel veriler ile destekleyerek ekip çalışması içinde meslektaşlarına aktarır.
16) Etkileşimde bulunacağı hasta, hasta yakını, özel gereksinimi olan kişiler, meslektaşları, diğer meslek çalışanları ve kurumlar ile etkili iletişim kurar.
17) Sağlık hizmet uygulayıcısı olarak önce kendisine karşı sorumluluk hissederek, kendi iyilik halini ve yetkinliğini sürdürmek ve geliştirmek için çalışır.
18) Mesleki ihtiyaçlar doğrultusunda bilimsel bilginin üretimine ve gelişimine katkı sağlar.
19) Evrensel etik kurallara uygun olarak gerçekleştireceği bilimsel araştırmalar ile kanıta dayalı tıp ve tek sağlık alanlarına ulusal ve uluslararası açıdan anlamlı katkı sağlar.
20) Alanındaki güncel bilgiye erişim için yaşam boyu öğrenme konseptini davranış değişikliği yaparak benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %