Tıp (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | MED016 | ||||
Course Name: | Adli Bilime Giriş | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | |||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi KADİR DAŞTAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Kadir Daştan, Dr. Öğr. Üyesi Nevin Küçükçallı | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilere, Olay Yeri İnceleme, Adli fotoğrafçılık, Dijital Adli Tıp, Balistik, Parmak İzi, mahkeme ve polis teşkilat yapıları ve Adli DNA analizi dahil olmak üzere Adli Bilimler alanındaki çeşitli konulara genel bir bakış sağlamaktır. Ele alınacak konular arasında farklı ölüm vakalarının ve felaket kurbanlarının kimliklendirilmesini de içermektedir. Temel amaç, bu alanlarla ilgili ayrıntılı bilgi sağlamak olmayıp, öğrencilere cezai soruşturmalarda bu disiplinlerin nasıl uygulanabileceği konusunda fikir vermek amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, adli bilim insanlarının çalışmalarının ardındaki bilimsel ilke ve teknikleri tartışmayı amaçlamaktadır. Adli laboratuvarın ve kriminalist/adli tıp bilim insanının suçları çözmedeki rolüne ışık tutmak için vaka çalışmalarından yararlanılacaktır. Ders, adli bilimler nasıl ortaya çıktı ve gelişti? Bir olay yerinin-suç mahallinin güvenliği nasıl sağlanır ve fiziksel deliller nasıl toplanır, gönderilir, saklanır ve analiz edilir? Doğal ölüm vakalarını cinayet vakalarından ayırmak için kan lekelerini ve modellerini nasıl kullanabiliriz? Kağıt, cam ve metalden parmak izlerini nasıl toplanabilir ve geliştirilebilir? Ölüm zamanı? DNA bu kadar güçlü mü? Bir yangın olayının doğal olup olmadığını veya yangın olayında hızlandırıcı bir ajan kullanılıp kullanılmadığını nasıl anlayabiliriz? İlaçlar ve zehirler nasıl analiz edilir? Küçük bir halı tüyü ya da tek bir saç teli birini mahkum edebilir mi? J. F. Kenedy nasıl öldü? Adli tıp laboratuvarı cinayetlerin çözülmesine nasıl yardımcı olur? gibi sorulara cevap verecektir. Bu giriş dersi, adli bilimler alanını öğrenciler için açık ve anlaşılır hale getirmeyi amaçlamaktadır. Olay yerindeki biyolojik deliller gibi fiziksel kanıtların toplanması, korunması ve analiz edilmesinde adli tıp laboratuvarının ve adli bilimlerin önemini vurgulamayı hedeflemektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sıvı, kıl ve liflerin insan, hayvan ve yapay üretim orijinine göre analiz etme ve tanımlama yöntemlerini tanımlayabilme ve ilgili suç vakalarına yönelik çözüm örneklerini belirtebilme 2) Suçlu tespiti için DNA yapısı ve dizi analizini tanımlayabilme 3) Silah sesleri, kurşunlar, mermiler, ateşli silah kalıntıları, yangınlar ve patlamalar, uyuşturucu ve uyarıcı maddeler, zehirler, alkol ve toksik kimyasallara uygulanan delil analizi araçları ve teknikleri tanımlayabilme 4) Metallerden, boyadan, camdan ve kristal malzemelerden, kağıttan ve giysilerden elde edilen kanıt verilerini analiz edebilme 5) Terör olaylarında kimyasal, biyolojik ve nükleer tehlike türleri ve bu tür tehlikeleri etkisiz hale getirmek için kullanılan yöntemleri tartışabilme 6) Adli tıpta "bilimsel delil" ile "bilirkişilik" kavramlarını tanımlayabilme 7) Adli bilimlerle ilgili mesleklerdeki çeşitli kariyer seçeneklerini ve eğitim olanaklarını değerlendirebilme ve açıklayabilme 8) Adli bilimler ve hukuk arasındaki ilişki hakkında bilgi ve anlayış kazanabilme 9) Adli soruşturmaların yöntem ve ilkelerini ve adli bilimin cezai soruşturmalarda nasıl uygulanabileceğini anlayabilme 10) Adli bilimlerdeki organizasyonel yapıları ve prosedürleri temel düzeyde açıklayabilme 11) Adli bilimlere ait temel terminolojiyi anlayıp doğru ve bağlamsal olarak kullanabilme 12) Adli bilimlerin tarihi ile gerçek dünyadaki adli bilimlerin kurgusal olaylardaki adli bilimlerden nasıl farklılaştığına ilişkin temel bir anlayış kazanabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Bilgi Tanımı ve Bilgi Çeşitleri Nelerdir? Adli Bilimlerde Mantık Yolları Nelerdir? Olay Yeri İncelemede Mantık Yöntemlerinin Kullanılması | PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları |
2) | Sosyal Dayanışma Kavramının Açıklanması, Toplumda Düzeni Sağlayan Kurallar Emilie Durkheim Ve Jean-Jacques Rousseau, Yusuf Has Hacip Ve İbn-İ Haldun Hakkında Bilgiler | PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları |
3) | Temel Hukuk Bilgileri Adalet Üzerine Söylemler | PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları |
4) | İnsan Hakları Kavramı ve Hukuki Mevzuat Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Ve Anayasa Mahkemesi Kararları | PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları |
5) | Adli Bilimlerin Sınıflandırılması Kriminalistik Nedir? Kriminoloji Nedir? Sanat ve Adli Bilimler | PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları |
5) | Adli Bilimlerin Sınıflandırılması Kriminalistik Nedir? Kriminoloji Nedir? Sanat ve Adli Bilimler | PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları |
6) | Olay Yeri İnceleme ve Etkin Soruşturma İddianame hakkında bilgi | PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları |
7) | Kimliklendirme DVI ekipleri ve Kitlesel Ölümler | PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları |
8) | Bilirkişilik Kurumu Adalet Bakanlığı Adli Tıp Kurumu Teşkilatlanması | PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları |
9) | Ateşli Silah Yaralanmaları ve Balistik Kan Lekesi Model Analizi | PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları |
10) | Yangın Yeri İncelemesi İtfaiye ve AFAD ile ilgili bilgiler | PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları |
11) | Adli Belge İncelemesi Uçaklarda karakutular | PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları |
12) | Alkol ve Adli Bilimler Uyutucu ve Uyuşturucu Maddeler | PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları |
13) | Cinsel Suçlarda Olay Yeri İncelemesi Beden Muayenesi Mevzuatı | PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları |
14) | Çapraz Sorgu Ders için son söz | PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları |
Ders Notları / Kitaplar: | PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları PowerPoint/PDF Presentation Files Blackboard Lecture Videos |
Diğer Kaynaklar: | Saferstein, Richard. Criminalistics: An Introduction to Forensic Science, 12th Edition, Pearson White, P.C. Crime Scene to Court: The essentials of Forensic Science, 2nd Edition, Royal Society of Chemistry Max M. Houck, Jay A Siegel. Fundamentals of Forensic Science, 3rd Ed. 2015 Joseph A. Prahlow and Roger W. Byard. Atlas of Forensic Pathology. 2012 Siegel JA, Knupfer GC, Saukko PJ. Encyclopedia of Forensic Sciences 3 Volumes. Academic Press, 2000 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık alanı ile ilgili edineceği bilgi ve becerilerin kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme yeteneğine sahiptir. | |
2) | Sağlık alanında görev alırken temel, dahili ve cerrahi tıp disiplinlerinden öğrendiği bilgi, beceri ve tutumları etik bir çerçevede bütünleştirir. | |
3) | Hekimlik görevini; dil, din, ırk ve cinsel yönelim ayrımı gözetmeden etik değerleri göz önüne alarak adil bir tutumla yerine getirir | |
4) | Birinci basamak hekimlik uygulamaları kapsamında yaşamın her evresine ait genel sağlık sorunlarını yönetir. | |
5) | Bilimsel verileri, sağlık alanında edindiği bilgiler ve kanıta dayalı tıp prensiplerine uygun olarak yorumlar. | |
6) | Vereceği sağlık hizmetinde; güvenli, akılcı bir yaklaşım gösterir, hasta ve çalışan sağlığını önceler, toplum ile iş birliği içerisinde hareket eder. | |
7) | Sağlık hizmetini, hastasının koşul ve tercihlerini gözeterek kanıta dayalı ve güncel tıbbi bilgiler ışığında yürütür. | |
8) | Sağlıkla ilgili ülke ve dünya gündemindeki güncel olayları izler ve değerlendirir. | |
9) | Sahip olduğu bilgi ve becerileri hastayı iyileştirebilmek ve hastalıklar ile mücadele edebilmek adına en uygun biçimde uygular. | |
10) | En güncel ve kaliteli sağlık hizmetini sağlamak için çalışır, içgörü ile hareket ederek hatalarından ders alır, kendini değerlendirir ve eleştirilere açık olarak mükemmelliğe ulaşmaya çalışır. | |
11) | Hastaları ve yakınlarına duyarlı davranarak onların refahı için en iyi bakımı sağlar. | |
12) | Hastaları ve çalışma arkadaşları ile adil, dürüst ve saygı temelinde kuracağı profesyonel ilişkide davranış standartlarına uygun hareket eder. | |
13) | Hastalarının bireysel değerlerine ve mahremiyet haklarına saygı duyarak, hekim hasta ilişkisindeki meslek sırrına riayet eder. | |
14) | Sağlığa erişimin temel bir hak olduğunu unutmadan, sağlık hizmetinin korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili eğitim ve etkinlikleri ekip çalışması yaparak yürütür. | |
15) | Alanıyla ilgili konulardaki düşüncelerini ve olası sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bilimsel veriler ile destekleyerek ekip çalışması içinde meslektaşlarına aktarır. | |
16) | Etkileşimde bulunacağı hasta, hasta yakını, özel gereksinimi olan kişiler, meslektaşları, diğer meslek çalışanları ve kurumlar ile etkili iletişim kurar. | |
17) | Sağlık hizmet uygulayıcısı olarak önce kendisine karşı sorumluluk hissederek, kendi iyilik halini ve yetkinliğini sürdürmek ve geliştirmek için çalışır. | |
18) | Mesleki ihtiyaçlar doğrultusunda bilimsel bilginin üretimine ve gelişimine katkı sağlar. | |
19) | Evrensel etik kurallara uygun olarak gerçekleştireceği bilimsel araştırmalar ile kanıta dayalı tıp ve tek sağlık alanlarına ulusal ve uluslararası açıdan anlamlı katkı sağlar. | |
20) | Alanındaki güncel bilgiye erişim için yaşam boyu öğrenme konseptini davranış değişikliği yaparak benimser. |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 2 | 30 | 60 | ||||
Toplam İş Yükü | 60 |