MED200.02 Respiratory System CommitteeKurumsal BilgilerAkademik Programlar Tıp (İngilizce)Öğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MED200.02
Course Name: Solunum Sistemi Kurulu
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi GÜL BÜŞRA KAYA
Dersi Veren(ler): Özcan Gayretli(Anatomi),Ozan Toraman (Fizyoloji),M.Can Akyolcu(Biyofizik),Seyhun Solakoğlu (Histoloji ve Embriyoloji),İlknur Bingül (Tıbbi Biyokimya),Şinasi Bayram(Histoloji ve Embriyoloji),Özer Akgül (Tıbbi Mikrobiyloji),Osman Coşkun (Anatomi)
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Solunum sisteminin histolojik, anatomik, biyokimyasal ve fizyolojik özelliklerini kavrayabilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Anatomi, Fizyoloji, Biyofizik, Histoloji ve Embriyoloji, Tıbbi Biyokimya, Tıbbi Mikrobiyoloji anabilim dallarının solunum sistemi ile ilgili konularına ait teorik ve/veya pratik eğitimleri içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) ANATOMİ Toraks anatomisi,Solunum Sistemi Anatomisi'ne giriş ve anatomik yapılar, Solunum Sistemi topografik anatomisi konuları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
2) FİZYOLOJİ Solunum Sistemİ Organizasyonu, alveolar ventilasyon ve pulmoner dolaşım, solunum döngüsünde basınç değişimleri, solunum mekaniği ve solunum kasları,bronşiyal tonusun düzenlenmesi, ventilasyon-perfüzyon eşleşmesi, solunum membranlarında oksijen ve karbondioksit difüzyonu ve kanda gazların taşınması, solunumun düzenlenmesi konuları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
3) BİYOFİZİK Solunumun dinamiği ve solunumla ilgili gaz yasaları, hücresel solunumun biyoenerjitiği konuları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
4) HİSTOLOJİ ve EMBRİYOLOJİ Bronko-faringeal kompleks gelişimi, yüz ve üst solunum yolları gelişimi, solunum sistemi gelişimi ve histolojisi, akciğer dışı ve içi solunum yolları,alveol yapısı ve akciğer dolaşımı-plevra yapısı konuları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
5) TIBBİ BİYOKİMYA Hücrede oksijen kullanımı ve oksijen gerektiren reaksiyonlar, mitokondriyal solunum ve ATP sentezi kontrolü konuları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
6) TIBBİ MİKROBİYOLOJİ Doğal immünite, antijen işlenmesi ve lenfositlere sunumu, kazanılmış immünitede antijenin tanınması konuları hakkında bilgi sahibi olmaktır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Toraks Anatomisi Solunum Sistemi Anatomisi'ne giriş Solunum sistem organizasyonu-mukosiliyar mekanizma Alveolar ventilasyon ve pulmoner dolaşım Solunum dinamiği, solunumla ilgili gaz yasaları-I Anatomi lab.1 Larinks Trakea bronşlar Bronko-faringeal kompleks gelişimi Yüz ve üst solunum yolları gelişimi Plevra ve üst solunum döngüsünde basınç değişiklikleri Solunum mekaniği, diyafragma ve solunum kasları Solunum dinamiği,solunumla ilgili gaz yasaları-II Hücrede oksijenin kullanımı ve oksijen gerektiren reaksiyonlar Solunum sistemi gelişimi Anatomi lab.2 Doğal immünite Bronşial tonusun düzenlenmesi, ventilasyon-perfüzyon eşleşmesi Akciğerler Mediastinum Ders slaytları ve dersle ilgili kaynak kitaplar
2) Plevra Solunum Sistemi topografik anatomisi Mitokondrial solunum,ATP sentezi kontrolü Solunum membranlarında oksijen ve karbondioksitin difüzyonu Anatomi lab.3 Kanda ve vücut sıvılarında oksijen ve karbondioksit taşınması Solunum Sistemi'nin histolojisine giriş Akciğer dışı ve içi solunum yolları Solunum dinamiği, solunumla ilgili gaz yasaları Histoloji lab. Antijen işlenmesi, lenfositlere sunumu Kazanılmış immünitede antijenin tanınması Anatomi lab.4 Hücre solunumunun biyoenerjitiği Alveol yapısı ve akciğer dolaşımı, plevra Solunumun düzenlenmesi Ders slaytları ve dersle ilgili kaynak kitaplar
3) Solunum fonksiyon testleri Asit-baz dengesinde solunumsal düzenleme Anatomi lab.5 Fizyoloji lab. Kurul sınavı Ders slaytları ve dersle ilgili kaynak kitaplar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanı ile ilgili edineceği bilgi ve becerilerin kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Sağlık alanında görev alırken temel, dahili ve cerrahi tıp disiplinlerinden öğrendiği bilgi, beceri ve tutumları etik bir çerçevede bütünleştirir.
3) Hekimlik görevini; dil, din, ırk ve cinsel yönelim ayrımı gözetmeden etik değerleri göz önüne alarak adil bir tutumla yerine getirir
4) Birinci basamak hekimlik uygulamaları kapsamında yaşamın her evresine ait genel sağlık sorunlarını yönetir.
5) Bilimsel verileri, sağlık alanında edindiği bilgiler ve kanıta dayalı tıp prensiplerine uygun olarak yorumlar.
6) Vereceği sağlık hizmetinde; güvenli, akılcı bir yaklaşım gösterir, hasta ve çalışan sağlığını önceler, toplum ile iş birliği içerisinde hareket eder.
7) Sağlık hizmetini, hastasının koşul ve tercihlerini gözeterek kanıta dayalı ve güncel tıbbi bilgiler ışığında yürütür.
8) Sağlıkla ilgili ülke ve dünya gündemindeki güncel olayları izler ve değerlendirir.
9) Sahip olduğu bilgi ve becerileri hastayı iyileştirebilmek ve hastalıklar ile mücadele edebilmek adına en uygun biçimde uygular.
10) En güncel ve kaliteli sağlık hizmetini sağlamak için çalışır, içgörü ile hareket ederek hatalarından ders alır, kendini değerlendirir ve eleştirilere açık olarak mükemmelliğe ulaşmaya çalışır.
11) Hastaları ve yakınlarına duyarlı davranarak onların refahı için en iyi bakımı sağlar.
12) Hastaları ve çalışma arkadaşları ile adil, dürüst ve saygı temelinde kuracağı profesyonel ilişkide davranış standartlarına uygun hareket eder.
13) Hastalarının bireysel değerlerine ve mahremiyet haklarına saygı duyarak, hekim hasta ilişkisindeki meslek sırrına riayet eder.
14) Sağlığa erişimin temel bir hak olduğunu unutmadan, sağlık hizmetinin korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili eğitim ve etkinlikleri ekip çalışması yaparak yürütür.
15) Alanıyla ilgili konulardaki düşüncelerini ve olası sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bilimsel veriler ile destekleyerek ekip çalışması içinde meslektaşlarına aktarır.
16) Etkileşimde bulunacağı hasta, hasta yakını, özel gereksinimi olan kişiler, meslektaşları, diğer meslek çalışanları ve kurumlar ile etkili iletişim kurar.
17) Sağlık hizmet uygulayıcısı olarak önce kendisine karşı sorumluluk hissederek, kendi iyilik halini ve yetkinliğini sürdürmek ve geliştirmek için çalışır.
18) Mesleki ihtiyaçlar doğrultusunda bilimsel bilginin üretimine ve gelişimine katkı sağlar.
19) Evrensel etik kurallara uygun olarak gerçekleştireceği bilimsel araştırmalar ile kanıta dayalı tıp ve tek sağlık alanlarına ulusal ve uluslararası açıdan anlamlı katkı sağlar.
20) Alanındaki güncel bilgiye erişim için yaşam boyu öğrenme konseptini davranış değişikliği yaparak benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Laboratuvar

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Kurul-Committee 1 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 4 30 120
Toplam İş Yükü 120