Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) ANATOMİ
Toraks anatomisi,Solunum Sistemi Anatomisi'ne giriş ve anatomik yapılar, Solunum Sistemi topografik anatomisi konuları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
2) FİZYOLOJİ
Solunum Sistemİ Organizasyonu, alveolar ventilasyon ve pulmoner dolaşım, solunum döngüsünde basınç değişimleri, solunum mekaniği ve solunum kasları,bronşiyal tonusun düzenlenmesi, ventilasyon-perfüzyon eşleşmesi, solunum membranlarında oksijen ve karbondioksit difüzyonu ve kanda gazların taşınması, solunumun düzenlenmesi konuları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
3) BİYOFİZİK
Solunumun dinamiği ve solunumla ilgili gaz yasaları, hücresel solunumun biyoenerjitiği konuları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
4) HİSTOLOJİ ve EMBRİYOLOJİ
Bronko-faringeal kompleks gelişimi, yüz ve üst solunum yolları gelişimi, solunum sistemi gelişimi ve histolojisi, akciğer dışı ve içi solunum yolları,alveol yapısı ve akciğer dolaşımı-plevra yapısı konuları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
5) TIBBİ BİYOKİMYA
Hücrede oksijen kullanımı ve oksijen gerektiren reaksiyonlar, mitokondriyal solunum ve ATP sentezi kontrolü konuları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
6) TIBBİ MİKROBİYOLOJİ
Doğal immünite, antijen işlenmesi ve lenfositlere sunumu, kazanılmış immünitede antijenin tanınması konuları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Toraks Anatomisi
Solunum Sistemi Anatomisi'ne giriş
Solunum sistem organizasyonu-mukosiliyar mekanizma
Alveolar ventilasyon ve pulmoner dolaşım
Solunum dinamiği, solunumla ilgili gaz yasaları-I
Anatomi lab.1
Larinks
Trakea bronşlar
Bronko-faringeal kompleks gelişimi
Yüz ve üst solunum yolları gelişimi
Plevra ve üst solunum döngüsünde basınç değişiklikleri
Solunum mekaniği, diyafragma ve solunum kasları
Solunum dinamiği,solunumla ilgili gaz yasaları-II
Hücrede oksijenin kullanımı ve oksijen gerektiren reaksiyonlar
Solunum sistemi gelişimi
Anatomi lab.2
Doğal immünite
Bronşial tonusun düzenlenmesi, ventilasyon-perfüzyon eşleşmesi
Akciğerler
Mediastinum
|
Ders slaytları ve dersle ilgili kaynak kitaplar |
2) |
Plevra
Solunum Sistemi topografik anatomisi
Mitokondrial solunum,ATP sentezi kontrolü
Solunum membranlarında oksijen ve karbondioksitin difüzyonu
Anatomi lab.3
Kanda ve vücut sıvılarında oksijen ve karbondioksit taşınması
Solunum Sistemi'nin histolojisine giriş
Akciğer dışı ve içi solunum yolları
Solunum dinamiği, solunumla ilgili gaz yasaları
Histoloji lab.
Antijen işlenmesi, lenfositlere sunumu
Kazanılmış immünitede antijenin tanınması
Anatomi lab.4
Hücre solunumunun biyoenerjitiği
Alveol yapısı ve akciğer dolaşımı, plevra
Solunumun düzenlenmesi
|
Ders slaytları ve dersle ilgili kaynak kitaplar |
3) |
Solunum fonksiyon testleri
Asit-baz dengesinde solunumsal düzenleme
Anatomi lab.5
Fizyoloji lab.
Kurul sınavı |
Ders slaytları ve dersle ilgili kaynak kitaplar |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Sağlık alanı ile ilgili edineceği bilgi ve becerilerin kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme yeteneğine sahiptir. |
|
2) |
Sağlık alanında görev alırken temel, dahili ve cerrahi tıp disiplinlerinden öğrendiği bilgi, beceri ve tutumları etik bir çerçevede bütünleştirir. |
|
3) |
Hekimlik görevini; dil, din, ırk ve cinsel yönelim ayrımı gözetmeden etik değerleri göz önüne alarak adil bir tutumla yerine getirir |
|
4) |
Birinci basamak hekimlik uygulamaları kapsamında yaşamın her evresine ait genel sağlık sorunlarını yönetir. |
|
5) |
Bilimsel verileri, sağlık alanında edindiği bilgiler ve kanıta dayalı tıp prensiplerine uygun olarak yorumlar. |
|
6) |
Vereceği sağlık hizmetinde; güvenli, akılcı bir yaklaşım gösterir, hasta ve çalışan sağlığını önceler, toplum ile iş birliği içerisinde hareket eder. |
|
7) |
Sağlık hizmetini, hastasının koşul ve tercihlerini gözeterek kanıta dayalı ve güncel tıbbi bilgiler ışığında yürütür. |
|
8) |
Sağlıkla ilgili ülke ve dünya gündemindeki güncel olayları izler ve değerlendirir. |
|
9) |
Sahip olduğu bilgi ve becerileri hastayı iyileştirebilmek ve hastalıklar ile mücadele edebilmek adına en uygun biçimde uygular. |
|
10) |
En güncel ve kaliteli sağlık hizmetini sağlamak için çalışır, içgörü ile hareket ederek hatalarından ders alır, kendini değerlendirir ve eleştirilere açık olarak mükemmelliğe ulaşmaya çalışır. |
|
11) |
Hastaları ve yakınlarına duyarlı davranarak onların refahı için en iyi bakımı sağlar. |
|
12) |
Hastaları ve çalışma arkadaşları ile adil, dürüst ve saygı temelinde kuracağı profesyonel ilişkide davranış standartlarına uygun hareket eder. |
|
13) |
Hastalarının bireysel değerlerine ve mahremiyet haklarına saygı duyarak, hekim hasta ilişkisindeki meslek sırrına riayet eder. |
|
14) |
Sağlığa erişimin temel bir hak olduğunu unutmadan, sağlık hizmetinin korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili eğitim ve etkinlikleri ekip çalışması yaparak yürütür. |
|
15) |
Alanıyla ilgili konulardaki düşüncelerini ve olası sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bilimsel veriler ile destekleyerek ekip çalışması içinde meslektaşlarına aktarır. |
|
16) |
Etkileşimde bulunacağı hasta, hasta yakını, özel gereksinimi olan kişiler, meslektaşları, diğer meslek çalışanları ve kurumlar ile etkili iletişim kurar. |
|
17) |
Sağlık hizmet uygulayıcısı olarak önce kendisine karşı sorumluluk hissederek, kendi iyilik halini ve yetkinliğini sürdürmek ve geliştirmek için çalışır. |
|
18) |
Mesleki ihtiyaçlar doğrultusunda bilimsel bilginin üretimine ve gelişimine katkı sağlar. |
|
19) |
Evrensel etik kurallara uygun olarak gerçekleştireceği bilimsel araştırmalar ile kanıta dayalı tıp ve tek sağlık alanlarına ulusal ve uluslararası açıdan anlamlı katkı sağlar. |
|
20) |
Alanındaki güncel bilgiye erişim için yaşam boyu öğrenme konseptini davranış değişikliği yaparak benimser. |
|