MED200.05 Nervous System CommitteeKurumsal BilgilerAkademik Programlar Tıp (İngilizce)Öğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MED200.05
Course Name: Sinir Sistemi Kurulu
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
11
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi KADİR DAŞTAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Ozan TORAMAN Dr. Öğr. Üyesi Gkionoul Nteli CHATZIOGLOU Dr. Öğr. Üyesi Tayfun DİKMEN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sinir ve Duyu Sistemlerinin, Anatomik, Histolojik ve Embriyolojik, ve Fizyolojik temellerini kavratabilmek, ve Biyofiziksel açıdan genel çevirim mekanizmaların önemini, görme olayında fotoreseptörlerin rolünü ve ışığın soğrulması ile meydana gelen ardışık olayları vurgulayarak reseptörler ve çevirim arasındaki ilişkiyi kavratabilmektir. Duyu sistemlerinde genel çevirim mekanizmaların önemini, görme olayında fotoreseptörlerin rolünü ve ışığın soğrulması ile meydana gelen ardışık olayları vurgulayarak reseptörler ve çevirim arasındaki ilişkiyi kavratabilmektir.
Dersin İçeriği: Santral ve periferik sinir sistemleri ve özel duyu organlarının anatomi ve histolojileri, beyin yarım küreleri, serebellum, beyin sapı, omurilik, inen ve çıkan yolların fonksiyonel anatomisi, sinir dokusu, gözler, fotoreseptörler ve kulağın histolojisi, sinir sisteminin gelişimi ve bozuklukları, sinir dokusu fonksiyonlarının nörofizyolojik ve biyofiziksel temelleri, sinir uyarılmasının oluşumu ve iletimi, refleksler, davranış, bilişsel fonksiyonlar ve duygusal durumların psikolojik korelasyonu, nöropsikiyatrik tablolara ait temel patolojik mekanizmaların anlaşılması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler merkezi ve periferik sinir sisteminin, otonom sinir sisteminin ve duyu organlarının anatomisini, histolojisini ve embriyolojisini; bölümlerini, yapı ve fonksiyonlarını, intrauterin dönemdeki gelişimsel genetik yaklaşımı ile bilmeli ve ilişkili gen aileleri ile sinyal yolaklarının gelişimdeki rolünü kavrayabilmeli.
2) Öğrenciler sinir sisteminin yapısını ve çalışma prensiplerini hücre ve sinirsel bağlantılar düzeyinde anlamalı, duyu sistemlerinde görme, işitme olaylarının dalga ve reseptörlerden başlayarak tüm süreçteki rolleri ve yapı-işlev ilişkisini kavrayabilmeli.
3) Öğrenciler otonom ve somatik duyuların ileti yollarını ve dinamiklerini, fizyolojik ilkelerini, omuriliğin refleks işlevlerini ve istemli hareketlerdeki rolünü, karmaşık motor işlevleri, spinal şok ve medulla spinalis hasarında zamana bağlı fonksiyonel değişimleri, sempatik ve parasempatik sinir sistemi arasındaki yapısal ve işlevsel farkları sıralayabilmeli.
4) Öğrenciler temel beyin yapıları olan: korteks, beyin sapı, serebellum motor işlevlerdeki kontrol görevini, bazal nucleusların İşlevlerini ve bu işlevlerin motor kortekse katkılarını, limbik sistemin beynin diğer bölgelerinden olan farklılıklarını ve işlevlerini, hipotalamus’un yapısını, organizmada homeostasisi sağlamak üzere işlevlerini ve sinirsel ve hormonal bağlantıları ile enerji dengesi ve buna bağlı olarak vücut sıcaklığının düzenlenme mekanizmalarını sayabilmeli.
5) Öğrenciler beyni destekleyen yapıları tanımalı; kanlanması ve metabolik işlevi hakkında bilgi edinmeli, beyni koruyan yapıların görevlerini öğrenmeli, beyinin metabolik işlevi ve serebrospinal sıvı hakkında bilgi edinmeli.
6) Öğrenciler nörolojik hastadan anamnez almanın başlıca inceliklerini söyleyebilmeli, acil nörolojik hastalıkların (akut baş ağrısı, baş dönmesi, bilinç bozuklukları, koma, inme, epileptik nöbet) muayene bulgularını sıralayabilmeli, ayırıcı tanısını yapabilmeli.
7) Öğrenciler serebral lateralizasyon ve özelleşmeyi, kategorik ve reprezantasyonel hemisferlerin işlevlerini, dil işleviyle ilgili alanları, konuşma bozukluklarını (afaziler), bellek oluşumunun mekanizmalarını, sinaptik plastisiteyi, bellek türlerini, deklaratif uzun süreli bellek oluşumunda hipokampüsün rolünü, bellek bozukluklarını (amneziler) öğrenmeli.
8) Öğrenciler stres yanıtını, sempatik ve parasempatik uyarılmanın farklı vücut sistemleri üzerindeki etkilerini, sempatomimetik, sempatolitik, parasempatomimetik ve parasempatolitik drogların etki mekanizmalarını öğrenmeli.
9) Öğrenciler glia hücre tiplerini, işlevsel özelliklerini, akson dejenerasyonu ve periferik sinir sisteminde akson rejenerasyonu mekanizmalarını, merkezi sinir sisteminde reorganizasyon mekanizmasını, nörodejeneratif hastalıkları ve nörotrofik faktörleri öğrenmeli.
10) Öğrenciler beyni yapısal inceleme yöntemlerini, beyin işlevlerinin araştırılmasındaki temel yaklaşımları, zihinsel süreçlerin incelenmesinde başvurulan davranışsal, elektrofizyolojik ve işlevsel nörogörüntüleme yöntemlerini karşılaştırmalı olarak kavrayıp, Elektroensefalogramın (EEG) biyofizik temellerini, EEG ritmlerinin karakteristiklerini ve işlevsel karşılıklarını, Epileptik nöbet tipleri ve EEG’deki izlerini, Uyarılma Potansiyelleri (UP) ve Olaya İlişkin Beyin Potansiyellerini (OİP), klinikteki kullanım alanlarını, retiküler formasyonun yapı ve işlevlerini, Nörohormon sistemlerini ve etkilerini, uyku evrelemesini öğrenmeli.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Anatomi: 1-Merkezi sinir sistemi anatomisine giriş 2-Omurilik I 3-Omurilik II 4-Bulbus 5-Pons 6-Mesencephalon Biyofizik: 1-İşitme ve görme sistemleri örneğinde çevirim (transdüksiyon) özellikleri Fizyoloji: 1-Sinir Sisteminin Organizasyonu - Sinapsların Temel İşlevleri 2-Duysal Reseptörler 3-Bilginin İşlenmesinde Nöron Devreleri 4-Somatik Duyular 6-Gözün yapısı ve retina fizyolojisi Histoloji ve Embriyoloji: 1-Göz gelişimi 2-Kornea sklera iris silyer cisim ve koroid histolojisi PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları
2) Anatomi: 7-Cerebellum 8-Hipothalamus - hipofiz - glandula pinealis 9-Cerebrum 10-Cerebral hemisferler - bazal ganglionlar 11-Serebral korteks fonksiyonel lokalizasyonları 12-Formatio reticularis ve limbik sistem Biyofizik: 2-Fotoreseptörler ve çevirim (transdüksiyon) Fizyoloji: 5-Görme optiği ve görüntünün oluşması 8-Renkli görme ve hacimli görme 10-Sesin kulakta iletilmesi ve işitme testleri 9-Kulağın fonksiyonel yapısı 11-Tat ve koku duyuları Histoloji ve Embriyoloji: 3-Retina histolojisi 4-Kulak gelişimi PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları
3) Anatomi: 13-Beyin kan dolaşımı 14-Çıkan yollar 15-İnen yollar 16-Meninges 17-Kulak anatomisi I 18-Kulak anatomisi II Biyofizik: 3-Ses dalgalarının kulakta işlenmesi Fizyoloji: 12-Omuriliğin motor işlevleri 13-Omurilik refleksleri 14-Spinal Şok ve Medulla Spinalis Hasarları 15-Motor İşlevin Kortikal Kontrolü 16-Serebellumun Genel Motor Kontrole Katkıları Histoloji ve Embriyoloji: 5-İç kulak histolojisi 6-Orta ve dış kulak histolojisi PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları
4) Anatomi: 19-Kulak anatomisi III 20-Göz anatomisi I 21-Göz anatomisi II 22-Periferik sinir sistemi anatomisine giriş 23-Plexus cervicalis 24-Plexus brachialis 1 Biyofizik: 4-İşitme Biyofiziği Fizyoloji: 7-Görmenin fotokimyası ve nörofizyolojisi 17-Motor İşlevin Beyin Sapı Tarafından Kontrolü 18-Bazal Gangliyonların Genel Motor Kontrole Katkıları 19-Beyin kan akımı - Kan-Beyin Bariyeri 20-Serebrospinal sıvı ve beyin metabolizması Histoloji ve Embriyoloji: 7-Medulla spinalis gelişimi ve histolojisi 8-Sinir sistemi gelişimi - nörülasyon PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları
5) Anatomi: 25-Plexus brachialis 2 26-Torasik spinal sinirler 27-Plexus lumbalis 28-Plexus sacralis (Pudendalis - coccygeus 29-Kafa çiftleri 1 - 2 - 3 30-Kafa çiftleri 4 - 5 - 6 Fizyoloji: 21-Limbik sistem 22-Hipotalamus 23-Metabolizma ve vücut sıcaklığının düzenlenmesi 24-Beyin Korteksi 25-Beynin zihinsel işlevleri - öğrenme ve bellek Histoloji ve Embriyoloji: 9-Ön orta ve arka beyin gelişimi 10-Periferik ve otonom sinir sistemi gelişimi PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları
6) Anatomi: 31-Kafa çiftleri 7 - 8 - 9 32-Kafa çiftleri 10 - 11 - 12 33-Sinir Sistemi ve Akupunktur noktaları 34-Otonom sinir sistemi I 38-Göz anatomisi III 35-Otonom sinir sistemi II Fizyoloji: 25-Beynin zihinsel işlevleri - öğrenme ve bellek 26-Beynin etkinlik durumları-Uyku, beyin dalgalar, epilepsi, piskoslar 27-Otonom Sinir Sistemi I Histoloji ve Embriyoloji: 11-Periferik ve otonom sinir sistemi histolojisi 12-Beyincik gelişimi ve histolojisi PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları
7) Anatomi: 36-Otonom sinir sistemi III 37-Otonom sinir sistemi IV 41-Regiones capitis- 1 42-Regiones capitis- 2 Fizyoloji: 28-Otonom Sinir Sistemi II 29-Sinir Sisteminde Hasar ve Yenilenme Histoloji ve Embriyoloji: 13-Pons ve Medulla Oblongata Histolojisi PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları
8) Anatomi: 43-Servikal üçgenler 44-Servikal kompartmanlar 39-Deri anatomisi genel bilgi 40-Deri ekleri ve memeler Fizyoloji: 30-Beyin İşlevlerini Ölçme Yöntemleri Uygulama 1)Refleksler 2)EEG 3)Görme Uygulamaları 4) İşitme Uygulamaları Histoloji ve Embriyoloji: 14-Beyin histolojisi Uygulama 1- Sinir sistemi I 2- Sinir Sistemi II PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları
Blackboard Ders Videoları
Diğer Kaynaklar: PowerPoint/PDF Presentation Files
Blackboard Lecture Videos

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanı ile ilgili edineceği bilgi ve becerilerin kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Sağlık alanında görev alırken temel, dahili ve cerrahi tıp disiplinlerinden öğrendiği bilgi, beceri ve tutumları etik bir çerçevede bütünleştirir.
3) Hekimlik görevini; dil, din, ırk ve cinsel yönelim ayrımı gözetmeden etik değerleri göz önüne alarak adil bir tutumla yerine getirir
4) Birinci basamak hekimlik uygulamaları kapsamında yaşamın her evresine ait genel sağlık sorunlarını yönetir.
5) Bilimsel verileri, sağlık alanında edindiği bilgiler ve kanıta dayalı tıp prensiplerine uygun olarak yorumlar.
6) Vereceği sağlık hizmetinde; güvenli, akılcı bir yaklaşım gösterir, hasta ve çalışan sağlığını önceler, toplum ile iş birliği içerisinde hareket eder.
7) Sağlık hizmetini, hastasının koşul ve tercihlerini gözeterek kanıta dayalı ve güncel tıbbi bilgiler ışığında yürütür.
8) Sağlıkla ilgili ülke ve dünya gündemindeki güncel olayları izler ve değerlendirir.
9) Sahip olduğu bilgi ve becerileri hastayı iyileştirebilmek ve hastalıklar ile mücadele edebilmek adına en uygun biçimde uygular.
10) En güncel ve kaliteli sağlık hizmetini sağlamak için çalışır, içgörü ile hareket ederek hatalarından ders alır, kendini değerlendirir ve eleştirilere açık olarak mükemmelliğe ulaşmaya çalışır.
11) Hastaları ve yakınlarına duyarlı davranarak onların refahı için en iyi bakımı sağlar.
12) Hastaları ve çalışma arkadaşları ile adil, dürüst ve saygı temelinde kuracağı profesyonel ilişkide davranış standartlarına uygun hareket eder.
13) Hastalarının bireysel değerlerine ve mahremiyet haklarına saygı duyarak, hekim hasta ilişkisindeki meslek sırrına riayet eder.
14) Sağlığa erişimin temel bir hak olduğunu unutmadan, sağlık hizmetinin korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili eğitim ve etkinlikleri ekip çalışması yaparak yürütür.
15) Alanıyla ilgili konulardaki düşüncelerini ve olası sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bilimsel veriler ile destekleyerek ekip çalışması içinde meslektaşlarına aktarır.
16) Etkileşimde bulunacağı hasta, hasta yakını, özel gereksinimi olan kişiler, meslektaşları, diğer meslek çalışanları ve kurumlar ile etkili iletişim kurar.
17) Sağlık hizmet uygulayıcısı olarak önce kendisine karşı sorumluluk hissederek, kendi iyilik halini ve yetkinliğini sürdürmek ve geliştirmek için çalışır.
18) Mesleki ihtiyaçlar doğrultusunda bilimsel bilginin üretimine ve gelişimine katkı sağlar.
19) Evrensel etik kurallara uygun olarak gerçekleştireceği bilimsel araştırmalar ile kanıta dayalı tıp ve tek sağlık alanlarına ulusal ve uluslararası açıdan anlamlı katkı sağlar.
20) Alanındaki güncel bilgiye erişim için yaşam boyu öğrenme konseptini davranış değişikliği yaparak benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Laboratuvar

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Kurul-Committee 1 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 2 160 320
Toplam İş Yükü 320