BYM304 Yazılım Mimarisi ve TasarımıKurumsal BilgilerAkademik Programlar Bilgisayar MühendisliğiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Bilgisayar Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: BYM304
Course Name: Yazılım Mimarisi ve Tasarımı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi KEMAL ÇAĞRI SERDAROĞLU
Dersi Veren(ler): Dr. Öğrt. Üyesi Kemal Çağrı Serdaroğlu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin kapsamında Yazılım Mimarisi ve Yazılım tasarımı, Nesneye Yönelik Tasarım, temel yazılım geliştirme ilkeleri ve Yazılım Tasarım desenleri ele alınır. Öğrenciler, yazılım geliştirme modelleri, yazılım geliştirme ve tasarım araçları ve yazılım geliştirme ilkeleri ve tasarım desenlerinin uygulanması konusunda bilgilendirilecektir. Öğrencilere dönem projesi aracılığı ile gerçekçi problemler karşısında geçerli mühendislik kararları alarak, tasarım, gerçekleme ve test konusunda teorik bilginin yanı sıra pratik deneyim kazanmasını hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Yazılım mimarisi, yazılım mimarisi desenleri, mimari desenlerinin uygulanması, temel yazılım tasarım ilkeleri, yazılım tasarım desenleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yazılım tasarımında yazılım mimarileri şablonlarını etkin bir şekilde kullanabilmek.
2) Yazılım geliştirmede yazılım geliştirme desenlerini etkin bir şekilde kullanabilme.
3) Nesneye yönelik tasarımı ve yazılım geliştirme ilkelerini yazılımın ilk geliştirme ve değiştirme aşamalarında etkin bir şekilde uygulayabilme.
4) Yazılım tasarımının etkin olarak raporlanmasını öğrenmek.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) GİRİŞ YOK
2) Yazılım Mimarilerine Giriş Ders Kitabı, Ders Notları
3) Yazılım Mimari Desenleri I Ders Kitabı, Ders Notları
4) Yazılım Mimari Desenleri II
5) Nesneye Yönelik Tasarım: Soyutlama, Kapsülleme, Miras, Çok Biçimlilik, UML Diyagramları I Ders Kitabı, Ders Notları
6) Nesneye Yönelik Tasarım: Dinamik Yükleme, Yeniden Kullanılabilirlik, OOP Çerçevebirimleri, UML Diyagramları II Ders Kitabı, Ders Notları
7) Nesneye Yönelik Tasarım Tekrarı Ders Kitabı, Ders Notları
8) Vize Sınavı Ders Kitabı, Ders Notları
9) Yazılım Geliştirme Desenleri I Ders Kitabı, Ders Notları
10) Yazılım Geliştirme Desenleri II Ders Kitabı, Ders Notları
11) Yazılım Geliştirme Desenleri III
12) Yazılım Geliştirme Desenleri IV Ders Kitabı, Ders Notu
13) Yazılım Geliştirme Desenleri V Ders Kitabı, Ders Notu
14) Yazılım Geliştirme Desenleri VI Ders Kitabı, Ders Notu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Object-Oriented Software Engineering: Practical Software Development using UML and Java by T.C. Lethbridge, R. Laganiere , Any edition​
Diğer Kaynaklar: Ders Kitabı, Ders Notları.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 3
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 3
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 3
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 3
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 2
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. 2
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. 2
8) Mühendislik uygulamalarının küresel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik gibi öncelikli konular üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık 2
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. 2
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. 2
11) İstenilen gereksinimleri karşılayacak sistemleri tasarlayabilme 2
12) Temel bilimleri Bilgisayar Mühendisliği alanında kullanabilme. 2
13) Tasarımları, deneysel yöntemler ile destekleyerek uygulayabilme 2
14) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 10
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Proje 1 40 40
Ödevler 2 10 20
Ara Sınavlar 1 2 2
Rapor Teslimi 3 20 60
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 176