Kimya Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | CHE404 | ||||
Course Name: | Kimya Mühendisliği Proses Tasarımı II | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | EN | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi YAĞMUR BİLİZ | ||||
Dersi Veren(ler): | YAĞMUR BİLİZ | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilere; bir donanımın, bir prosesin ve bir tesisin ekonomik analizini yapma; karlılık analiziyle farklı prosesleri ve ekipmanları karşılaştırma ve ısı değiştirici ağlarını optimize etme becerisini geliştirmede yol göstermektir. |
Dersin İçeriği: | Mühendislik Ekonomisi Analizi - Kimyasal Proseslerin Ekonomik Analizi: Sermaye Maliyetlerinin Kestirimi, Üretim Maliyetlerinin Kestirimi, Karlılık Analizi / Proses Optimizasyonu - Kimyasal Proseslerin Optimizasyonu: Topolojik Optimizasyon, Parametrik Optimizasyon, Isı Değiştirici Ağlarının Optimizasyonu / Etik ve Profesyonellik /Kimyasal Tesisler için Tesis Yeri ile İlgili Önemli Hususlar: Yer Seçimi, Tesis Planlaması, Çevresel Etki Analizi, Güvenlik ve Sağlık Etkenleri/ Bilgisayar Destekli Tasarım Projesi Çalışması - Raporun Yazılı ve Sözlü Sunumu |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Herhangi bir proses tasarımını gerçekleştirmek üzere kimya mühendisliği eğitiminde daha önce öğrendikleri matematik, temel bilim ve mühendislik bilgilerini kullanma becerisi 2) Bir tesis, proses ve donanımın ekonomik analizini ve maliyet kestirimini yapabilme, karlılık analiziyle farklı prosesleri ve ekipmanları karşılaştırabilme ve ısı değiştirici ağlarını optimize edebilme becerisi. 3) Bir proses ve donanımının tasarımını yapabilmek için gerekli kaynak araştırmasını yapabilme ve bu amaçla modern bilişim araçlarını kullanabilme becerisi 4) Bireysel ve grup çalışması sürdürme becerisi 5) Teknik rapor hazırlayabilme, yazılı ve sözlü iletişim kurabilme ve bilim ve teknolojideki ilerlemeleri izleyerek kendini geliştirme becerisi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Mühendislik Ekonomisine Giriş: Kimyasal Proseslerin Ekonomik Analizi- Sermaye Maliyetlerinin Kestirimi | Ders Notları, Diğer Kaynaklar |
2) | Tesis Toplam Maliyet Kestirimi | Ders Notları, Diğer Kaynaklar |
3) | Üretim Maliyetlerinin Kestirimi; Bilgisayar Destekli Tasarım Projesi Çalışması | Ders Notları, Diğer Kaynaklar |
4) | Mühendislik Ekonomik Analizi: Faiz Türleri ve Hesaplamaları | Ders Notları, Diğer Kaynaklar |
5) | Nakit Akış Diyagramları – Enflasyon - Amortisman Hesaplamaları | Ders Notları, Diğer Kaynaklar |
6) | Karlılık Analizi: Yeni Bir Proje için Nakit Akış Diyagramı Oluşturulması; İndirgenmemiş ve İndirgenmiş Karlılık Ölçütleri; Bilgisayar Destekli Tasarım Projesi Çalışması | Ders Notları, Diğer Kaynaklar |
7) | Farklı Projelerin Karşılaştırılması ve Proses Birimi Alternatiflerinin Değerlendirilmesi; Bilgisayar Destekli Tasarım Projesi Çalışması | Ders Notları, Diğer Kaynaklar |
8) | Ara Sınav 1 / Uygulama veya Konu Tekrarı | |
9) | Kimyasal Proseslerin Optimizasyonu: Topolojik Optimizasyon | Ders Notları, Diğer Kaynaklar |
10) | Isı Değiştirici Ağlarının Optimizasyonu | Ders Notları, Diğer Kaynaklar |
11) | Parametrik Optimizasyon; Bilgisayar Destekli Tasarım Projesi Çalışması | Ders Notları, Diğer Kaynaklar |
12) | Profesyonellik ve İletişim: Etik ve Mesleki Sorumluluk | Ders Notları, Diğer Kaynaklar |
13) | Kimyasal Tesisler için Tesis Yeri ile İlgili Önemli Hususlar: Yer Seçimi, Tesis Planlaması, Çevresel Etki Analizi, Güvenlik ve Sağlık Etkenleri | Ders Notları, Diğer Kaynaklar |
14) | Tasarım Projesi Raporunun Yazılı ve Sözlü Sunumu | Ders Notları, Diğer Kaynaklar |
15) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | *Turton, R., Bailie, R.C., Whiting, W.B., Shaeiwitz, J.A.., Analysis, Synthesis and Design of Chemical Processes, 4th Ed., Prentice Hall, lnc., New Jersey, 2012. *Towler, G., Sinnott, R.K., Chemical Engineering Design Practice and Economics of Plant and Process Design, Elsevier Butterworth-Heinemann, 2008. *Peters, M.S., Timmerhaus, K.D., Plant Design and Economics for Chemical Engineers, 4th Ed., McGraw-Hill Book Company, Inc., Singapore, 1991. *Silla, H., Chemical Process Engineering Design and Economics, Marcel Dekker, Inc. New Jersey, 2003. *Biegler, L.T., Grossmann, I.E., Westerberg, A.W., Systematic Methods of Chemical Process Design, Prentice Hall, Inc., New Jersey, 1997. *Garrett, D., Chemical Engineering Economics, Van Nostrand Reinhold, New York, 1989. |
Diğer Kaynaklar: | *Turton, R., Bailie, R.C., Whiting, W.B., Shaeiwitz, J.A.., Analysis, Synthesis and Design of Chemical Processes, 4th Ed., Prentice Hall, lnc., New Jersey, 2012. *Towler, G., Sinnott, R.K., Chemical Engineering Design Practice and Economics of Plant and Process Design, Elsevier Butterworth-Heinemann, 2008. *Peters, M.S., Timmerhaus, K.D., Plant Design and Economics for Chemical Engineers, 4th Ed., McGraw-Hill Book Company, Inc., Singapore, 1991. *Silla, H., Chemical Process Engineering Design and Economics, Marcel Dekker, Inc. New Jersey, 2003. *Biegler, L.T., Grossmann, I.E., Westerberg, A.W., Systematic Methods of Chemical Process Design, Prentice Hall, Inc., New Jersey, 1997. *Garrett, D., Chemical Engineering Economics, Van Nostrand Reinhold, New York, 1989. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | 3 |
2) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 3 |
3) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | 2 |
4) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. | 3 |
5) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | 2 |
6) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | 2 |
7) | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmak. | 2 |
8) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 2 |
9) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | 2 |
10) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | 2 |
11) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme | 2 |
12) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme | 2 |
13) | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme | 2 |
Alan Çalışması | |
Anlatım | |
Ders | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Proje Hazırlama | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama | |
Bireysel Proje | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 10 |
Sunum | 1 | % 6 |
Projeler | 1 | % 24 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 2 | 26 | ||||
Uygulama | 13 | 2 | 26 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 2 | 26 | ||||
Sunum / Seminer | 1 | 8 | 8 | ||||
Proje | 1 | 40 | 40 | ||||
Küçük Sınavlar | 2 | 3 | 6 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 | ||||
Final | 1 | 15 | 15 | ||||
Toplam İş Yükü | 157 |