Endüstri Mühendisliği(İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | IND452 | ||||
Course Name: | Deney Tasarımı ve Arge İstatistiği | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | |||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. FATMANUR GÖÇER | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr.Öğr.Üyesi Mustafa YILDIRIM | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, en az deney yaparak deney sonuçlarından en fazla bilgiyi elde etmek için, deneylerin istatistiksel metodlar kullanılarak tasarlanmasıdır |
Dersin İçeriği: | Uygulamalı istatistik konularının tekrarı, Deney tasarımı esasları, rasgelelik, planlanmış deney ve bilgi, Tasarlanmış denemelere doğrusal model yaklaşımı, Deterministik ve probabilistik modeller, doğrusal modeller, Rasgele Blok Tasarımı ve Latin Kare Blok Tasarımı, Faktoriyel denemeler |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler,temel istatistiksel metodları öğrenir, 2) Öğrenciler, deneysel tasarım metodlarını öğrenir. 3) Öğrenciler, deneysel tasarım metodlarının verilere uygulanmasını öğrenir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Değişkenlik, beklenen değer, Basit lineer korelasyon, Çıkarsama, tahmin ve hipotez testi, | - |
2) | Rasgeleleştirme ve Tasarım | - |
3) | Tamamen Rasgele Tasarımlar | - |
4) | Kontrastlar | - |
5) | Çoklu Karşılaştırmalar | - |
6) | Varsayımların Testi | - |
7) | Faktöriyel Tasarım: Ana etki ve Etkileşim | - |
8) | Ara Sınav | - |
9) | Dengeli Faktörler için Varyans Analizi | - |
10) | Tamamen Rasgele Blok Tasarımı | - |
11) | Latin Kare Tasarımı | - |
12) | Tekrarlı-Latin Kareler | - |
13) | Rasgele blok tasarımlar ve Latin kare tasarımlar için varyans analizi uygulamaları. | - |
14) | Faktöriyel deneylerde varyans analizi uygulamaları | - |
15) | Final | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders Notları/Lecture Notes |
Diğer Kaynaklar: | D.C.Montgomery, Design and Analysis of Experiments, Fourth Edition, Wiley, 1997. W.G.Cochran, G.M.Cox, Experimental Desings, Second Ed., Wiley,1957. G.Cochran, G.M.Cox, Experimental Desings, Second Ed., Wiley,1957. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 2 |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 3 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 2 |
4) | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi | 2 |
5) | Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 2 |
6) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 |
7) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi. | 2 |
8) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 2 |
9) | En az bir yabancı dil bilgisi. | 2 |
10) | Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 3 |
11) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 1 |
Alan Çalışması | |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Rol oynama | |
Seminer | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Sosyal Faaliyet | |
Teknik gezi | |
Tez Hazırlama | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Örnek olay çalışması | |
Web Tabanlı Öğrenme | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi | |
Sunum | |
Raporlama | |
Akran Değerlendirmesi | |
Bilgisayar Destekli Sunum | |
Tez Sunma | |
Uzman / Jüri Değerlendirmesi | |
Örnek olay sunma | |
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi | |
Yarışma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 32 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 36 |