IND452 Experiment Design and R&D StatisticsKurumsal BilgilerAkademik Programlar Endüstri Mühendisliği(İngilizce)Öğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Endüstri Mühendisliği(İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: IND452
Course Name: Deney Tasarımı ve Arge İstatistiği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. FATMANUR GÖÇER
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Mustafa YILDIRIM
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, en az deney yaparak deney sonuçlarından en fazla bilgiyi elde etmek için, deneylerin istatistiksel metodlar kullanılarak tasarlanmasıdır
Dersin İçeriği: Uygulamalı istatistik konularının tekrarı, Deney tasarımı esasları, rasgelelik, planlanmış deney ve bilgi, Tasarlanmış denemelere doğrusal model yaklaşımı, Deterministik ve probabilistik modeller, doğrusal modeller, Rasgele Blok Tasarımı ve Latin Kare Blok Tasarımı, Faktoriyel denemeler

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler,temel istatistiksel metodları öğrenir,
2) Öğrenciler, deneysel tasarım metodlarını öğrenir.
3) Öğrenciler, deneysel tasarım metodlarının verilere uygulanmasını öğrenir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Değişkenlik, beklenen değer, Basit lineer korelasyon, Çıkarsama, tahmin ve hipotez testi, -
2) Rasgeleleştirme ve Tasarım -
3) Tamamen Rasgele Tasarımlar -
4) Kontrastlar -
5) Çoklu Karşılaştırmalar -
6) Varsayımların Testi -
7) Faktöriyel Tasarım: Ana etki ve Etkileşim -
8) Ara Sınav -
9) Dengeli Faktörler için Varyans Analizi -
10) Tamamen Rasgele Blok Tasarımı -
11) Latin Kare Tasarımı -
12) Tekrarlı-Latin Kareler -
13) Rasgele blok tasarımlar ve Latin kare tasarımlar için varyans analizi uygulamaları. -
14) Faktöriyel deneylerde varyans analizi uygulamaları -
15) Final -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları/Lecture Notes
Diğer Kaynaklar: D.C.Montgomery, Design and Analysis of Experiments, Fourth Edition, Wiley, 1997.
W.G.Cochran, G.M.Cox, Experimental Desings, Second Ed., Wiley,1957.
G.Cochran, G.M.Cox, Experimental Desings, Second Ed., Wiley,1957.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 2
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 3
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 2
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi 2
5) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 2
6) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 3
7) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi. 2
8) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. 2
9) En az bir yabancı dil bilgisi. 2
10) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. 3
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Rol oynama
Seminer
Soru cevap/ Tartışma
Sosyal Faaliyet
Teknik gezi
Tez Hazırlama
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması
Web Tabanlı Öğrenme
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Gözlem
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Raporlama
Akran Değerlendirmesi
Bilgisayar Destekli Sunum
Tez Sunma
Uzman / Jüri Değerlendirmesi
Örnek olay sunma
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi
Yarışma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 32
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 36