Kimya Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | KMM403 | ||||
Course Name: | Kimya Mühendisliği Proses Tasarımı I | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi YAĞMUR BİLİZ | ||||
Dersi Veren(ler): | YAĞMUR BİLİZ | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilere; bir donanımı, bir prosesi ve bir tesisi tasarlama becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Proses ve Tesis Tasarımına Giriş / Kimyasal Proses Akış Diyagramları: Akış Diyagramlarının Yapısı ve Sentezi, Kimyasal Maddelerin Proses Akış Diyagramı Boyunca İzlenmesi / Kütle ve Enerji Denklikleri / Proses Donanımının Tasarımı: Proses Donanımının Seçimi ve Boyutlandırılması, Reaktörler, Akışkanların Taşınması için Proses Donanımları, Isı Aktarım Donanımları ve Kütle Aktarım Donanımları / Bilgisayar Destekli Tasarım Projesi Çalışması - Proje Raporunun Yazılı ve Sözlü Sunumu. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Herhangi bir proses tasarımını gerçekleştirmek üzere kimya mühendisliği eğitiminde daha önce öğrendikleri matematik, temel bilim ve mühendislik bilgilerini kullanma becerisi. 2) Modern teknik ve araçları kullanarak bir sistemi ve bir prosesi analiz etme ve tasarlayabilme, kimyasal proses akış diyagramını oluşturabilme, izleyebilme ve değerlendirebilme becerisi 3) Bir proses ve donanımla ilgili kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi. 4) Bireysel ve grup çalışması sürdürme becerisi 5) Teknik rapor hazırlama ve yazılı ve sözlü iletişim kurma becerisi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Proses ve Tesis Tasarımına Giriş: Projenin Gelişmesi, Kimya Mühendisinin Rolü, Kimya Mühendisliği Tasarımı | Ders Kitabı, Diğer Kaynaklar |
2) | Kimyasal Proses Akış Diyagramları: Akış Diyagramlarının Yapısı ve Sentezi | Ders Kitabı, Diğer Kaynaklar |
3) | Kimyasal Proses Akış Diyagramları: Akış Diyagramlarının Yapısı ve Sentezi; Kimyasal Maddelerin Proses Akış Diyagramı Boyunca İzlenmesi | Ders Kitabı, Diğer Kaynaklar |
4) | Kütle ve Enerji Denklikleri: Kütle Denklikleri; Uygulamalar | Ders Kitabı, Diğer Kaynaklar |
5) | Bilgisayar Destekli Tasarım Projesi Çalışması (Üretim Prosesleri ve Proses Seçimi) | Ders Kitabı, Diğer Kaynaklar |
6) | Kütle ve Enerji Denklikleri: Enerji Denklikleri – Uygulamalar | Ders Kitabı, Diğer Kaynaklar |
7) | Proses Donanımının Tasarımı: Reaktörler - Ara Rapor Teslimi | Ders Kitabı, Diğer Kaynaklar |
8) | Ara Sınav 1 / Uygulama veya Konu Tekrarı | |
9) | Proses Donanımının Tasarımı: Akışkanların Taşınması için Proses Donanımları | Ders Kitabı, Diğer Kaynaklar |
10) | Proses Donanımının Tasarımı: Isı Aktarım Donanımları; Bilgisayar Destekli Tasarım Projesi Çalışması | Ders Kitabı, Diğer Kaynaklar |
11) | Proses Donanımının Tasarımı: Isı Aktarım Donanımları | Ders Kitabı, Diğer Kaynaklar |
12) | Proses Donanımının Tasarımı: Kütle Aktarım Donanımları | Ders Kitabı, Diğer Kaynaklar |
13) | Proses Donanımının Tasarımı: Kütle Aktarım Donanımları - Proje Raporu Teslimi | Ders Kitabı, Diğer Kaynaklar |
14) | Bilgisayar Destekli Tasarım Projesi Raporunun Sözlü Sunumu | Ders Kitabı, Diğer Kaynaklar |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | *Turton, R., Bailie, R.C., Whiting, W.B., Shaeiwitz, J.A.., Analysis, Synthesis and Design of Chemical Processes, 4th Ed., Prentice Hall, lnc., New Jersey, 2012. *Towler, G., Sinnott, R.K., Chemical Engineering Design Practice and Economics of Plant and Process Design, Elsevier Butterworth-Heinemann, 2008. *Biegler, L.T., Grossmann, I.E., Westerberg, A.W., Systematic Methods of Chemical Process Design, Prentice Hall, Inc., New Jersey, 1997. *Peters, M.S., Timmerhaus, K.D., Plant Design and Economics for Chemical Engineers, 4th Ed., McGraw-Hill Book Company, Inc., Singapore, 1991. *Silla, H., Chemical Process Engineering Design and Economics, Marcel Dekker, Inc. New Jersey, 2003. |
Diğer Kaynaklar: | *Turton, R., Bailie, R.C., Whiting, W.B., Shaeiwitz, J.A.., Analysis, Synthesis and Design of Chemical Processes, 4th Ed., Prentice Hall, lnc., New Jersey, 2012. *Towler, G., Sinnott, R.K., Chemical Engineering Design Practice and Economics of Plant and Process Design, Elsevier Butterworth-Heinemann, 2008. *Biegler, L.T., Grossmann, I.E., Westerberg, A.W., Systematic Methods of Chemical Process Design, Prentice Hall, Inc., New Jersey, 1997. *Peters, M.S., Timmerhaus, K.D., Plant Design and Economics for Chemical Engineers, 4th Ed., McGraw-Hill Book Company, Inc., Singapore, 1991. *Silla, H., Chemical Process Engineering Design and Economics, Marcel Dekker, Inc. New Jersey, 2003. Felder, R.M., Rousseau, R.W, Elementary Principles of Chemical Processes, 3rd Ed., John Wiley and Sons, Inc., Singpore, 2005. Seider, W.D., Seader, J.D., Lewin, D.R., Widagdo, S., Product and Process Design Principles Synthesis, Analysis, and Evaluation, 3rd Ed. John Wiley & Sons, Inc., 2009. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | 2 |
2) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 2 |
3) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | 1 |
4) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. | 3 |
5) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | 1 |
6) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | 2 |
7) | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmak. | 2 |
8) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 1 |
9) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | 3 |
10) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | 3 |
11) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme | 2 |
12) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme | 2 |
13) | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme | 3 |
Alan Çalışması | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Web Tabanlı Öğrenme |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi | |
Sunum | |
Raporlama | |
Bilgisayar Destekli Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 10 |
Sunum | 1 | % 8 |
Projeler | 1 | % 22 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 2 | 26 | ||||
Uygulama | 13 | 2 | 26 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 2 | 26 | ||||
Sunum / Seminer | 1 | 15 | 15 | ||||
Proje | 1 | 45 | 45 | ||||
Küçük Sınavlar | 2 | 2 | 4 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 12 | ||||
Final | 1 | 12 | 12 | ||||
Toplam İş Yükü | 166 |