Makine Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MAK488 | ||||
Course Name: | Isıtma ve Havalandırma | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. İSMAİL SAĞDIÇ | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof.Dr. İ. Cem Parmaksızoğlu | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ders dönemi sonunda öğrencinin, • “Termodinamik” “Isı Geçişi” “Akışkanlar Mekaniği” ve ders konusu arasında bağ kurabilmesi, • “Isıtma ve Havalandırma” tanımlarını ve fiziksel temelleri içselleştirebilmesi • Isıtma ve Havalandırma problemlerini anlaması, mühendislik çözümlemesini yapması, bilgi birikimden faydalanması, • Bina ve taşıt ısıtma havalandırması alanlarında enerji tüketimi, ısı geçişi ve yoğuşma ile karbon ayak izi hesaplamalarını yapabilmesi, beklenmektedir. |
Dersin İçeriği: | • Akışkanlar Mekaniği, Isı Geçişinin temelleri • Binalarda terleme ve yoğuşma • İnsan fizyolojisi ve ısıl konfor • Isı kaybı hesapları • Isıtıcı seçimi ve yerleştirilmesi • Sıcak sulu ısıtma tesisatı • Dolaşım pompaları • Yakacaklar, kazanlar ve kazan daireleri • Bacalar • Boyler hesabı • Genleşme depolarıve güvenlik boruları • Otomatik kontrol • Isı yalıtımı projesi • Isıtma tesisatı |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ders dönemi sonunda öğrencinin, • “Termodinamik” “Isı Geçişi” “Akışkanlar Mekaniği” ve ders konusu arasında bağ kurabilmesi, • “Isıtma ve Havalandırma” tanımlarını ve fiziksel temelleri içselleştirebilmesi • Isıtma ve Havalandırma problemlerini anlaması, mühendislik çözümlemesini yapması, bilgi birikimden faydalanması, • Bina ve taşıt ısıtma havalandırması alanlarında enerji tüketimi, ısı geçişi ve yoğuşma ile karbon ayak izi hesaplamalarını yapabilmesi, beklenmektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Akışkanlar Mekaniği, Isı Geçişinin temelleri | Ders Notları |
2) | • Binalarda terleme ve yoğuşma • İnsan fizyolojisi ve ısıl konfor | Ders Notları |
3) | • Isı kaybı hesapları | Ders Notları |
4) | • Isıtıcı seçimi ve yerleştirilmesi • Sıcak sulu ısıtma tesisatı | Ders Notları |
5) | • Dolaşım pompaları • Yakacaklar, kazanlar ve kazan daireleri | Ders Notları |
6) | • Bacalar • Boyler hesabı | Ders Notları |
8) | • Genleşme depolarıve güvenlik boruları • Otomatik kontrol | Ders Notları |
9) | • Isı yalıtımı projesi_ • Bina Enerji Tüketimi Hesabı | Ders Notları |
10) | • Isı yalıtımı projesi_ • Bina Enerji Tüketimi Hesabı | Ders Notları |
11) | • Isı yalıtımı projesi_ • Bina Enerji Tüketimi Hesabı | Ders Notları |
12) | • Isıtma projesi | Ders Notları |
13) | • Isıtma projesi | Ders Notları |
14) | • Karbon ayak-izi hesabı | Ders Notları |
Ders Notları / Kitaplar: | • Pocket Guide for Air Conditioning Heating Ventilation Refrigeration (SI) ASHRAE Engineering Inc, 1971 Tullie Center, NE Atlanta CA 30329 |
Diğer Kaynaklar: | • HVAC Fundamentals, Class Notes, Volume I, Taner Özkaynak, İTÜ Makina Fakültesi • HVAC Systems and Equipment, Class Notes, Volume II, Taner Özkaynak, İTÜ Makina Fakültesi • Kalorifer Tesisatı, Osman F. Genceli, Cem Parmaksızoğlu, Makine Mühendisleri Odası yayını, MMO/352 • ASHRAE Handbook, HVAC, ASHRAE Inc. 1791 Tulie Center N.E. Atlanta • ASHRAE Handbook, Equipments, ASHRAE Inc. 1791 Tulie Center N.E. Atlanta • Fundamentals of Heat and Mass Transfer, Frank P. Incropera, David P. DeWitt, Theodore L. Bergman, Adrienne S. Lavine, John Wiley & Sons, Inc.2007. • Standartlar |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | 3 |
2) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 3 |
3) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. | 3 |
4) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. | 3 |
5) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 3 |
6) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme | 2 |
7) | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | 2 |
8) | Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | 3 |
9) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. | 3 |
10) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 2 |
11) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | 2 |
12) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | 2 |
13) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | 2 |
14) | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | 3 |
15) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | 2 |
16) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | 2 |
Ders |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 10 | % 20 |
Ödev | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 60 | 1 | 60 | ||||
Ödevler | 1 | 55 | 55 | ||||
Küçük Sınavlar | 10 | 0.1 | 1 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 | ||||
Final | 1 | 4 | 4 | ||||
Toplam İş Yükü | 165 |