MAK493 Mühendislik MalzemeleriKurumsal BilgilerAkademik Programlar Makine MühendisliğiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Makine Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MAK493
Course Name: Mühendislik Malzemeleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi EBRU GÜNİSTER
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Ebru Günister; Dr. Öğr. Üyesi Gülten Sadullahoğlu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Endüstride kullanılan metal, seramik, plastik ve kompozit malzemelerin özelliklerini ve dayanım arttırma mekanizmaları hakkında bilgi vermek. Kullanım alanlarına göre nasıl malzeme seçileceğini, malzemelerin nasıl tasarlanacağını ve seçim kriterlerinin nasıl belirleneceğini öğretmek.
Dersin İçeriği: Mühendislik malzemelerine giriş
Demir - Karbon Faz Diyagramı
Demir alaşımlar
Çelik ve dökme demir standartları, çelik türleri
İmalat (yapı ve sementasyon çelikleri, Islah ve yay çelikleri, Nitrasyon, otomat ve diğer yapı çelikleri, paslanmaz çelikler) ve Takım çelikleri
Dökme demirler (Lamel grafitli dökme demir, Küresel, kompakt grafitli dökme demir, Beyaz ve temper dökme demir)
Demir dışı alaşımlar 1 (Al ve alaşımları, Ti ve alaşım, Mg alaşımları)
Demir dışı alaşımlar 2 (Cu, Ni, Zn ve diğer demir dışı metal ve alaşımları)
Polimerler ve plastikler
Kompozit malzemeler
Biyomalzemeler,
Endüstide malzeme seçimi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mühendislikte kullanılan demir ve demir dışı alaşımlar, seramikler, plastikler, kompozit malzemeler ve biyomalzemeler hakkında bilgi sahibi olur.
2) Çelik ve dökme demirlerin özellikleri ile mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar arasındaki ilişki öğrenir.
3) Metal esaslı ve metal dışı malzemelerin genel özellikleri, kullanım yerleri, ısıl işlem ve şekillendirilebilirlikleri gibi özgün konularda bilgi sahibi olur
4) Çeşitli endüstriyel uygulamalarda malzemelerden beklenenleri tanımlamayı ve gereken oluşturma şartlarını belirlemeyi öğrenir.
5) Malzemelerde imalat ve kullanıma bağlı ortaya çıkabilecek sorunları belirleyip, çözüm önerileri getirebilmeyi becerir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mühendislik Malzemelerine giriş, malzemelerin sınıflandırılması Endüstri Malzemeleri, Cilt1 ve Cilt 2, M. Ali Topbaş,
2) Malzeme Standartları (TS,DIN,EN ve Amerikan Standartlarında Mühendislik Malzemeleri) Endüstri Malzemeleri, M. Ali Topbaş, ,Cilt1 part1 ve 2, Cilt2 tablolar
3) Çeliklerin Sınıflandırılması ve alaşım elementlerinin çeliklere etkisi Endüstri Malzemeleri, Cilt 1-2, M. Ali Topbaş,
4) Yapı çelikleri, genel imalat çelikleri... ve işlenebilirlikleri Mühendislik Alaşımlarının Yapı ve Özellikleri Cilt 1, çeviri: M.Erdoğan, 3. ve 4.part
5) Paslanmaz Çelikler, Takım Çelikleri, Sıcak İş, Soğuk İş, Hız Çelikleri Mühendislik Alaşımlarının Yapı ve Özellikleri Cilt 1, 2020, çeviri: M.Erdoğan, 3. ve 4.part
6) Dökme Demir Malzemeler (Lamel Grafitli Dökme Demir, Küresel Grafitli Dökme Demir) Malzeme Bilimi ve Mühendisliği (8. basımdan çeviri) 2015 / Materials Science and Engineering 9th edition W.D. Callister, David D. Rethwisch, 2016, part 11
7) Beyaz Dökme Demir, Temper Dökme Demir, Kompakt Grafitli Dökme Demir Malzeme Bilimi ve Mühendisliği (8. basımdan çeviri) 2015, bölüm 11/ Materials Science and Engineering 9th edition W.D. Callister, David D. Rethwisch, 2016, part 11

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Malzeme Bilimi ve Mühendisliği, W.D.Callister, 2016
Diğer Kaynaklar: Materials Science and Engineering W.D. Callister, 2016Malzeme Bilimi ve Mühendislik Malzemeleri, M.Erdoğan, 2010
Endüstri Malzemeleri, M. Ali Topbaş, 1993
ASM Handbook Volume 2 “Properties and Selection non Ferrous Alloys”, 1999
ASM Handbook Volume 20 “Materials Selection and Design”, 2001

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 1
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 1
3) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
4) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
5) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme 2
7) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 1
8) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. 1
10) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
11) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 1
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
13) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
14) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 2
15) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 3
16) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Okuma
Seminer
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 10
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 8 120
Sunum / Seminer 1 1 1
Küçük Sınavlar 2 1 2
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 170