Makine Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MEC108 | ||||
Course Name: | Statics | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | EN | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi BERİN ÖZDALGIÇ | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Berin ÖZDALGIÇ | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Fiziksel sistemler (noktalar, nesneler ve nesne gruplarının sistemleri) üzerindeki kuvvetlerin analizini inceleyen mühendislik mekaniğinin bir dalı olan Statik konularının incelenmesi. Rijit nesnelerin ve taşıyıcı sistemlerin denge konumlarındaki kuvvet analizlerini yapmak ve bu analizleri günlük yaşamımızda ve mühendislikte karşılaştığımız ilgili problemlere uygulamak. Statik'in yanı sıra, Dinamik ve Katılar mekaniği için temel oluşturmak. |
Dersin İçeriği: | Parçacıklar ve rijit cisimler üzerindeki kuvvetlerin statik denge durumundaki analizi; eşdeğer kuvvet sistemleri; sürtünme; ağırlık merkezleri ve atalet momentleri; enerji yöntemlerine giriş. Statik konusu, dinlenme halindeki rijit cisimler üzerindeki kuvvetleri ele alır ve bu, düzlemsel ve düzlemsel olmayan kuvvetler, kesişen ve kesişmeyen kuvvetler, sürtünme kuvvetleri, ağırlık merkezi ve atalet momentlerini kapsar. Çeşitli kuvvet sistemleri için bileşke kuvvetleri bulmaya, ayrıca cisimler üzerindeki kuvvetleri analiz ederek bu cisimleri destekleyen tepki kuvvetlerini bulmaya çok zaman harcanacaktır. Öğrenciler, problem çözümlerine uygun yaklaşımlar formüle etmek için gerekli olan eleştirel düşünme becerilerini geliştireceklerdir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; 1. Dikdörtgen koordinat sistemlerinde 2D/3D kuvvetlerin ve momentlerin bileşenlerini belirlerler. 2) 2. Nokta çarpımları, momentler ve bileşke kuvvetleri mühendislik problemleriyle ilişkilendirerek hesaplamak için vektör ve geometrik vektörleri kullanırlar. 3) 3. Tam ve doğru serbest cisim diyagramlarını (destek tepkileri dahil) çizin, ardından serbest cisim diyagramlarından uygun denge denklemlerini yazarlar ve çözerler. 4) 4. Kafes kirişler içindeki eleman kuvvetlerini ve çerçeveler ile makinelerdeki eklem tepkilerini belirlerler. 5) 5. Bir kiriş üzerindeki enine yükleme için kayma kuvveti ve eğilme momenti diyagramını hesaplayarak çizerler. 6) 6. Sürtünme kuvvetlerini içeren denge sistemlerini analiz ederler. 7) 7. Bileşik cisimlerin ağırlık merkezini bulurlar. 8) 8. Belirli bir cisim ve eksenler için atalet momentini hesaplarlar. 9) Denge problemlerini çözmek için sanal işi uygularlar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Statik : Giriş - Temel Kavramlar ve Prensipler, Birim Sistemleri, Newton’un Hareket Kanunları, Uluslararası Birim Sistemleri, Skaler ve Vektörel Büyüklükler, Örnek Soru Çözümleri | - |
2) | Parçacığın Dengesi, Serbest Cisim Diyagramı, Üç Boyutlu Kuvvet Sistemleri, Bir Kuvvetin Bir Eksene Göre Momenti, Örnek Soru Çözümleri | - |
3) | Kuvvet sistemlerinin bileşkesi, Çift Moment, Eşdeğer Çift Moment, Kuvvet ve Çift Sistemlerinin Basitleştirilmesi, Örnek Soru Çözümleri | - |
4) | Eşzamanli Eşdüzlemli ve Paralel Kuvvet Sistemleri, Tek Eksen Boyunca Yayılı Yükler, Rijit (Katı) Cisimlerin Dengesi, Örnek Soru Çözümleri | |
5) | Ağırlık Merkezi, Kütle Merkezi ve Geometrik Merkezi, Pappus ve Guldinus Teoremleri, Kompozit Cisimler, Örnek Soru Çözümleri | - |
6) | Yapısal Analiz, Kafes Sistemleri, Basit Kafes, Düğüm Yöntemi, Kesme Yöntemi | - |
7) | Kesme Yöntemi, Uzay Kafes Yapılar, Örnek Sorular | - |
8) | Ara Sınav | - |
9) | Çerçeveler ve Makinalar, Örnek Soru Çözümleri | - |
10) | Yapısal Elemanlarda Oluşan İç Yükler, Kesme ve Moment Denklemleri ve Diyagramları, Kablolar, Örnek Soru Çözümleri | - |
11) | Eylemsizlik Momenti, Bir Alan İçin Paralel Eksen Teoremi, Kompozit Alanlar İçin Atalet Momentleri, ğik Eksenlere Göre Bir Alan İçin Atalet Momentleri, Mohr Çemberi, Örnek Soru Çözümleri. | - |
12) | Sürtünme; Kuru Sürtünmenin Özellikleri, Kuru Sürtünmeyi İçeren Problemler, Vidalara Gelen Sürtünme Kuvvetleri. | - |
13) | Düz Kayışlardaki Sürtünme Kuvvetleri, Pivot Rulmanlar ve Diskler üzerindeki Sürtünme Kuvvetleri, Kaymalı Rulmanlar üzerindeki Sürtünme Kuvvetleri, Yuvarlanma Direnci. | - |
14) | Sanal İş; Sanal İş Prensibi, Bağlantılı Rijit Cisimlerden Oluşan Bir Sistem için Sanal İş Prensibi, Korunumlu Kuvvetler, Potansiyel Enerji. | - |
15) | Final Sınavı | - |
Ders Notları / Kitaplar: | https://blackboard.istun.edu.tr/ultra/courses/_5461_1/outline |
Diğer Kaynaklar: | ENGINEERING MECHANICS, Statics, Fourteenth Edition, R. C. HIBBELER, Pearson, 2016. 2. Vector Mechanics For Engineers, Statics, Ferdinand P. Beer, E. Russell Johnston, David F. Mazurek, (Tenth Edition), McGraw-Hill, 2013. 3. Engineering Statics, Daniel W. Baker and William Haynes, Open and Interactive, Colorado Department of Higher Education, the Colorado State University Digital Learning Initiative, and the Colorado State University Libraries, 2024. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | 3 |
2) | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | 3 |
3) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 3 |
4) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | 2 |
5) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | 2 |
6) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. | 1 |
7) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. | 2 |
8) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 2 |
9) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. | 1 |
10) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 1 |
11) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme | 2 |
12) | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme | 1 |
13) | Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | 2 |
14) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | 1 |
15) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | 1 |
16) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | 1 |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 5 | % 20 |
Ödev | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 | ||||
Ödevler | 2 | 2 | 4 | ||||
Küçük Sınavlar | 5 | 10 | 50 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 | ||||
Final | 1 | 2 | 2 | ||||
Toplam İş Yükü | 156 |