Dersin Amacı: |
Bu derste öğrencilerin yapı elemanlarındaki ve statik sistemlerdeki iç kuvvet dağılımlarının ve iç gerilme kontrollerinin belirleyebilmesi için statiğin temel ilke ve kavramlarının tanıtılması, mukavemet kısmında ise taşıyıcı sistemlerin boyutlandırılması ve emniyetli olarak taşınabilecek maksimum kuvvetlerin hesaplanmasının öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Statik : Giriş -Temel Kavramlar ve Prensipler, Parçacığın Dengesi, Kuvvet sistemleri, Yayılı Yükler, Rijit Cisimlerin Dengesi, Ağırlık Merkezi, Kütle Merkezi, Kafes Sistemleri, Eylemsizlik Momenti, Mukavemet: Giriş, Gerilme, Gerilme ve Gerinim, Hook Yasası, Eksenel Yükleme, Gerilme ve Gerinim Dönüşümleri, Basit Eğilme |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Statik : Giriş - Temel Kavramlar ve Prensipler, Birim Sistemleri, Newton’un Hareket Kanunları, Uluslararası Birim Sistemleri, Skaler ve Vektörel Büyüklükler, Örnek Soru Çözümleri |
|
2) |
Parçacığın Dengesi, Serbest Cisim Diyagramı, Üç Boyutlu Kuvvet Sistemleri, Bir Kuvvetin Bir Eksene Göre Momenti, Örnek Soru Çözümleri |
|
3) |
Kuvvet sistemlerinin bileşkesi, Çift Moment, Eşdeğer Çift Moment, Kuvvet ve Çift Sistemlerinin Basitleştirilmesi, Örnek Soru Çözümleri |
|
4) |
Eşzamanli Eşdüzlemli ve Paralel Kuvvet Sistemleri, Tek Eksen Boyunca Yayılı Yükler, Rijit (Katı) Cisimlerin Dengesi, Örnek Soru Çözümleri |
|
5) |
Ağırlık Merkezi, Kütle Merkezi ve Geometrik Merkezi, Pappus ve Guldinus Teoremleri, Kompozit Cisimler, Örnek Soru Çözümleri |
|
6) |
Yapısal Analiz, Kafes Sistemleri, Basit Kafes, Düğüm Yöntemi, Kesme Yöntemi |
|
7) |
Uzay Kafesleri, Düğüm Yöntemi, Kesme Yöntemi Örnek Soru Çözümleri |
|
8) |
Arasınav |
|
9) |
Eylemsizlik Momenti, Bir Alan İçin Paralel Eksen Teoremi, Kompozit Alanlar İçin Atalet Momentleri, Örnek Soru Çözümleri |
|
10) |
Eğik Eksenlere Göre Bir Alan İçin Atalet Momentleri, Atalet Momentinin Mohr Çemberi, Kabuk Elemanı, Disk Elemanı, Örnek Soru Çözümleri |
|
11) |
Mukavemet: Giriş, Gerilme, Bir Yapının Elemanlarındaki Gerilimler, Kayma Gerilmesi, Bağlantılarda Yatak Gerilimi, Eksenel Yük Altında Eğik Bir Düzlemdeki Gerilme, Genel Yükleme Koşullarında Gerilme; Stres Bileşenleri, Örnek Soru Çözümleri |
|
12) |
Gerilme ve Gerinim, Eksenel Yükleme Altında Normal Gerilme, Gerçek Gerilme Ve Gerçek Gerinim, Hook Kanunu; Elastiklik Modülü, Tekrarlı Yüklemeler; Yorulma, Eksenel Yük Altında Elemanların Deformasyonları, Sıcaklık Değişimlerine İlişkin Problemler Örnek Soru Çözümleri |
|
13) |
Poision Oranı, Genelleştirilmiş Hooke Yasası, Dilatasyon Modülü, Kesme (Kayma) Gerilimi, Örnek Soru Çözümleri |
|
14) |
Gerilme ve Gerinim Dönüşümleri, Asal Gerilimler; Maksimum Kesme Gerilimi, Düzlem Gerilme İçin Mohr Dairesi, Örnek Soru Çözümleri |
|
15) |
Basit Eğilme, Elastik Bölgedeki Gerilimler ve Deformasyonlar, Örnek Soru Çözümleri |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
yok |
Diğer Kaynaklar: |
Mühendislik mekaniği statik / R. C.. HIBBELER; S.C. FAN ; ÇEVIRENLER : AYŞE SOYUÇOK, ÖZGÜN SOYUÇOK, LITERATÜR YAYINCILIK, 2020
Cisimlerin Mukavemeti: F. P. BEER, E.R. JOHNSTON, J.T. DEWOLF, D.F. MAZUREK (Çevirenler A. SOYUÇOK, Ö. SOYUÇOK), Literatür Yayınları, 2016
Mühendislik Mekaniği: Statik, J.L. MERIAM, L.G. KRAIGE (Çeviri: Prof.Dr. M.K. APALAK), Nobel Akademik Yayıncılık, 2013
Mühendisler İçin Mekanik-Statik: F. P. BEER, E.R. JOHNSTON, E.R. EISENBERG (Çevirenler Ö. GÜNDOĞDU, H.R. ÖZ, O. KOPMAZ), İzmir Güven Yayınevi, 2008.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Gelişen teknolojiye uyum sağlayarak, ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
3 |
2) |
Edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanabilme. |
3 |
3) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
3 |
4) |
Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. |
3 |
5) |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. |
3 |
6) |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
3 |
7) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, |
3 |
8) |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. |
3 |
9) |
Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. |
3 |
10) |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. |
3 |
11) |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. |
2 |
12) |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. |
2 |
13) |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. |
2 |
14) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
3 |
15) |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. |
2 |
16) |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
2 |