Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MIM481 | ||||
Course Name: | Mimari ve Psikoloji | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. NUR ESİN | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Nur ESİN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Çevre-insan-davranış ilişkisini ve mekanın insan algısı üzerindeki etkilerini kavratmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Çevre-Davranış Etkileşimi; İnsan Gereksinim ve Yönelimlerinin Fiziksel Çevre Oluşumuna Etkileri; İnsan-Mekan İlişkisine Yönelik Kuramlar; Davranış-Çevre İlişkisine Yönelik Kuramlar; Kalabalık, Yoğunluk, Mahremiyet, Güvenlik, Kişisel Mekan, Egemenlik Alanı Kavramlarının Mekan Kullanımına Etkileri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İnsan gereksinim ve yönelimlerinin fiziksel çevre oluşumuna etkilerini öğrenmek 2) İnsan–mekan ve davranış-çevre ilişkisine yönelik kavram ve kuramları öğrenmek 3) Mekanın insan üzerindeki psikolojik etkilerini kavramak 4) Mahremiyet, güvenlik, kişisel mekan kavramlarının mekan kullanımına etkileri 5) Algıda kültürel ve çevresel faktörleri tanımak |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Mimarlık ve psikoloji ilişkisi | Yok |
2) | İnsan gereksinimleri ve psikolojik temelleri | Yok |
3) | İnsan davranışı ve davranışın belirleyicileri | Yok |
4) | Duyum, duygu, algılama kavramları ve algılama süreçler | Yok |
5) | Algıda kültürel ve çevresel faktörler | Yok |
6) | Algısal organizasyon, Gestalt ilkeleri | Yok |
7) | Algıda üçüncü boyut, algısal yanılsamalar | Yok |
8) | Vize Haftası | Yok |
9) | Çevre-Davranış Etkileşimi , Çevresel Algı ve Çevresel Biliş | Yok |
10) | Davranış, çevre, mekan etkileşimine yönelik kavram ve kuramlar | Yok |
11) | Kişisel mekan, egemenlik alanı, yoğunluk, kalabalık, mahremiyet, güvenlik kavramları | Yok |
12) | Tasarımda insan psikolojisinin temel ilkeleri | Yok |
13) | Seminer/Sunumlar | Yok |
14) | Seminer/Sunumlar | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Adler, A., 1994, İnsan Tabiatını Tanıma,T.İş Bankası Kültür Yayınları Gombrich E.H., 1992, Sanat ve Yanılsama - Resim Yoluyla Betimlemenin Psikolojisi, Remzi Kitapevi, İstanbul. Cüceloğlu, D., 1991, İnsan ve Davranışı, Remzi Kitapevi,İstanbul. Kaya, N., 1999, Evrenin Sembol Diliyle Psikoestetik, Sistem Yayıncılık, İstanbul. Güvenç,B., 1994, İnsan ve Kültür,Remzi Kitapevi,İstanbul. Maslow A., 2001.İnsan Olmanın Psikolojisi, Kuraldışı yayıncılık,İstanbul Önal, F., 1997, Yapı Adası İç Boşluklarının Kentsel Mekana Katılımına Yönelik Bir Model Önerisi ,YTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi Öztürk, M. Orhan., 1994, Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Hekimler Yayın Birliği, Ankara. Velioğlu, S., 2000, İnsan ve Yaratma Edimi,İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Ackerman, D.,1990, A Natural History of the Senses. Random House, New York. ”Touch”, “Hearing” and “Vision” Argyle, M., 1992 ,The social psychology of everyday life. London: Routledge Arnheim, R., 1986, The two faces of Gestalt psychology. American Psychologist, 41 Arnheim, R., 1974,Art and Visual Perception. University of California Press. Bloom,M.,GermainC.B.,1999, Human Behavior in the Social Environment. Columbia Univ Press. Detrie, T., 2002. Gestalt Principles and Dynamic Symmetry Nature's Design Connections to Our Built World - Arizona State University Garling, T. , Golledge R., 1993, Behavior and Environment:. Psychological and Geographical .Approaches. Amsterdam: North Holland. Hall, E. T.,1966, The Hidden Dimension. Anchor Books, Doubleday. Ch 4-6, 10. Ittelson, W.H,1973,Environmental Perception and Contemporary Perceptual Theory”, Environment and Cognition Seminar Press, New York Kaplan, S. and R. Kaplan.,1982, Cognition and Environment. NY: Praeger. |
Diğer Kaynaklar: | Adler, A., 1994, İnsan Tabiatını Tanıma,T.İş Bankası Kültür Yayınları Gombrich E.H., 1992, Sanat ve Yanılsama - Resim Yoluyla Betimlemenin Psikolojisi, Remzi Kitapevi, İstanbul. Cüceloğlu, D., 1991, İnsan ve Davranışı, Remzi Kitapevi,İstanbul. Kaya, N., 1999, Evrenin Sembol Diliyle Psikoestetik, Sistem Yayıncılık, İstanbul. Güvenç,B., 1994, İnsan ve Kültür,Remzi Kitapevi,İstanbul. Maslow A., 2001.İnsan Olmanın Psikolojisi, Kuraldışı yayıncılık,İstanbul Önal, F., 1997, Yapı Adası İç Boşluklarının Kentsel Mekana Katılımına Yönelik Bir Model Önerisi ,YTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi Öztürk, M. Orhan., 1994, Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Hekimler Yayın Birliği, Ankara. Velioğlu, S., 2000, İnsan ve Yaratma Edimi,İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Ackerman, D.,1990, A Natural History of the Senses. Random House, New York. ”Touch”, “Hearing” and “Vision” Argyle, M., 1992 ,The social psychology of everyday life. London: Routledge Arnheim, R., 1986, The two faces of Gestalt psychology. American Psychologist, 41 Arnheim, R., 1974,Art and Visual Perception. University of California Press. Bloom,M.,GermainC.B.,1999, Human Behavior in the Social Environment. Columbia Univ Press. Detrie, T., 2002. Gestalt Principles and Dynamic Symmetry Nature's Design Connections to Our Built World - Arizona State University Garling, T. , Golledge R., 1993, Behavior and Environment:. Psychological and Geographical .Approaches. Amsterdam: North Holland. Hall, E. T.,1966, The Hidden Dimension. Anchor Books, Doubleday. Ch 4-6, 10. Ittelson, W.H,1973,Environmental Perception and Contemporary Perceptual Theory”, Environment and Cognition Seminar Press, New York Kaplan, S. and R. Kaplan.,1982, Cognition and Environment. NY: Praeger. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Bilgilere ulaşma, değerlendirme, kayıt, uygulama, soyut düşünceleri ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme gibi ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi | 1 |
2) | Grafik Anlatım Becerisi: Uygun sunumlar yapmak için iki ve üç boyutlu el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi | |
3) | Yasal Sorumluluklar, Etik ve Mesleki Hükümler: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlamak | 1 |
4) | Dünya Mimarlık Tarihi Konusunda Bilgi Sahibi Olmak: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya ve yöresel mimarlığın kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik, kültürel faktörleri ve tarihi mirasın etkilerini anlamak | |
5) | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlamak ve sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturabilmek | |
6) | Biçimsel Kompozisyon ve Tasarım Becerileri: Mimari ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlamak ve Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme becerisi | |
7) | Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlamak | |
8) | Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama | |
9) | Yapım Yönetimi ve Uygulama Becerisi: Ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlamak |
Ders | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Bilgisayar Destekli Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 52 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 56 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 |
Final | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü | 116 |