MIM481 Mimari ve PsikolojiKurumsal BilgilerAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MIM481
Course Name: Mimari ve Psikoloji
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. NUR ESİN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Nur ESİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çevre-insan-davranış ilişkisini ve mekanın insan algısı üzerindeki etkilerini kavratmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Çevre-Davranış Etkileşimi; İnsan Gereksinim ve Yönelimlerinin Fiziksel Çevre Oluşumuna Etkileri; İnsan-Mekan İlişkisine Yönelik Kuramlar; Davranış-Çevre İlişkisine Yönelik Kuramlar; Kalabalık, Yoğunluk, Mahremiyet, Güvenlik, Kişisel Mekan, Egemenlik Alanı Kavramlarının Mekan Kullanımına Etkileri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İnsan gereksinim ve yönelimlerinin fiziksel çevre oluşumuna etkilerini öğrenmek
2) İnsan–mekan ve davranış-çevre ilişkisine yönelik kavram ve kuramları öğrenmek
3) Mekanın insan üzerindeki psikolojik etkilerini kavramak
4) Mahremiyet, güvenlik, kişisel mekan kavramlarının mekan kullanımına etkileri
5) Algıda kültürel ve çevresel faktörleri tanımak

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mimarlık ve psikoloji ilişkisi Yok
2) İnsan gereksinimleri ve psikolojik temelleri Yok
3) İnsan davranışı ve davranışın belirleyicileri Yok
4) Duyum, duygu, algılama kavramları ve algılama süreçler Yok
5) Algıda kültürel ve çevresel faktörler Yok
6) Algısal organizasyon, Gestalt ilkeleri Yok
7) Algıda üçüncü boyut, algısal yanılsamalar Yok
8) Vize Haftası Yok
9) Çevre-Davranış Etkileşimi , Çevresel Algı ve Çevresel Biliş Yok
10) Davranış, çevre, mekan etkileşimine yönelik kavram ve kuramlar Yok
11) Kişisel mekan, egemenlik alanı, yoğunluk, kalabalık, mahremiyet, güvenlik kavramları Yok
12) Tasarımda insan psikolojisinin temel ilkeleri Yok
13) Seminer/Sunumlar Yok
14) Seminer/Sunumlar Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Adler, A., 1994, İnsan Tabiatını Tanıma,T.İş Bankası Kültür Yayınları
Gombrich E.H., 1992, Sanat ve Yanılsama - Resim Yoluyla Betimlemenin Psikolojisi, Remzi Kitapevi, İstanbul.
Cüceloğlu, D., 1991, İnsan ve Davranışı, Remzi Kitapevi,İstanbul.
Kaya, N., 1999, Evrenin Sembol Diliyle Psikoestetik, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
Güvenç,B., 1994, İnsan ve Kültür,Remzi Kitapevi,İstanbul.
Maslow A., 2001.İnsan Olmanın Psikolojisi, Kuraldışı yayıncılık,İstanbul
Önal, F., 1997, Yapı Adası İç Boşluklarının Kentsel Mekana Katılımına Yönelik Bir Model Önerisi ,YTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi
Öztürk, M. Orhan., 1994, Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Hekimler Yayın Birliği, Ankara.
Velioğlu, S., 2000, İnsan ve Yaratma Edimi,İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul
Ackerman, D.,1990, A Natural History of the Senses. Random House, New York. ”Touch”, “Hearing” and “Vision”
Argyle, M., 1992 ,The social psychology of everyday life. London: Routledge
Arnheim, R., 1986, The two faces of Gestalt psychology. American Psychologist, 41
Arnheim, R., 1974,Art and Visual Perception. University of California Press.
Bloom,M.,GermainC.B.,1999, Human Behavior in the Social Environment. Columbia Univ Press.
Detrie, T., 2002. Gestalt Principles and Dynamic Symmetry Nature's Design Connections to Our Built World - Arizona State University
Garling, T. , Golledge R., 1993, Behavior and Environment:. Psychological and Geographical .Approaches. Amsterdam: North Holland.
Hall, E. T.,1966, The Hidden Dimension. Anchor Books, Doubleday. Ch 4-6, 10.
Ittelson, W.H,1973,Environmental Perception and Contemporary Perceptual Theory”, Environment and Cognition Seminar Press, New York
Kaplan, S. and R. Kaplan.,1982, Cognition and Environment. NY: Praeger.
Diğer Kaynaklar: Adler, A., 1994, İnsan Tabiatını Tanıma,T.İş Bankası Kültür Yayınları
Gombrich E.H., 1992, Sanat ve Yanılsama - Resim Yoluyla Betimlemenin Psikolojisi, Remzi Kitapevi, İstanbul.
Cüceloğlu, D., 1991, İnsan ve Davranışı, Remzi Kitapevi,İstanbul.
Kaya, N., 1999, Evrenin Sembol Diliyle Psikoestetik, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
Güvenç,B., 1994, İnsan ve Kültür,Remzi Kitapevi,İstanbul.
Maslow A., 2001.İnsan Olmanın Psikolojisi, Kuraldışı yayıncılık,İstanbul
Önal, F., 1997, Yapı Adası İç Boşluklarının Kentsel Mekana Katılımına Yönelik Bir Model Önerisi ,YTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi
Öztürk, M. Orhan., 1994, Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Hekimler Yayın Birliği, Ankara.
Velioğlu, S., 2000, İnsan ve Yaratma Edimi,İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul
Ackerman, D.,1990, A Natural History of the Senses. Random House, New York. ”Touch”, “Hearing” and “Vision”
Argyle, M., 1992 ,The social psychology of everyday life. London: Routledge
Arnheim, R., 1986, The two faces of Gestalt psychology. American Psychologist, 41
Arnheim, R., 1974,Art and Visual Perception. University of California Press.
Bloom,M.,GermainC.B.,1999, Human Behavior in the Social Environment. Columbia Univ Press.
Detrie, T., 2002. Gestalt Principles and Dynamic Symmetry Nature's Design Connections to Our Built World - Arizona State University
Garling, T. , Golledge R., 1993, Behavior and Environment:. Psychological and Geographical .Approaches. Amsterdam: North Holland.
Hall, E. T.,1966, The Hidden Dimension. Anchor Books, Doubleday. Ch 4-6, 10.
Ittelson, W.H,1973,Environmental Perception and Contemporary Perceptual Theory”, Environment and Cognition Seminar Press, New York
Kaplan, S. and R. Kaplan.,1982, Cognition and Environment. NY: Praeger.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Bilgilere ulaşma, değerlendirme, kayıt, uygulama, soyut düşünceleri ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme gibi ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi 1
2) Grafik Anlatım Becerisi: Uygun sunumlar yapmak için iki ve üç boyutlu el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi
3) Yasal Sorumluluklar, Etik ve Mesleki Hükümler: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlamak 1
4) Dünya Mimarlık Tarihi Konusunda Bilgi Sahibi Olmak: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya ve yöresel mimarlığın kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik, kültürel faktörleri ve tarihi mirasın etkilerini anlamak
5) Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlamak ve sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturabilmek
6) Biçimsel Kompozisyon ve Tasarım Becerileri: Mimari ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlamak ve Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme becerisi
7) Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlamak
8) Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama
9) Yapım Yönetimi ve Uygulama Becerisi: Ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlamak

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 52
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 56
Ara Sınavlar 1 4
Final 1 4
Toplam İş Yükü 116