PSI407 Nitel Araştırma YöntemleriKurumsal BilgilerAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Psikoloji

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: PSI407
Course Name: Nitel Araştırma Yöntemleri
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. EBRU TALİBE GÖRÜNMEK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı nitel araştırmaların genel özelliklerini ve türlerini öğrencilere öğretmek ve araştırma becerilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriği: Bu ders ile öğrenciler nicel ve nitel araştırmaların özelliklerini, nitel araştırma desenlerini, nitel araştırmalarda veri toplama yöntemlerini ve nitel araştırmalarda veri analizi konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Nicel ve nitel araştırmaların genel özelliklerini açıklayabilir.
2) Nitel araştırma desenlerinin genel özelliklerini açıklayabilir.
3) Nitel araştırma desenlerinin özelliklerini karşılaştırabilir.
4) Nitel araştırmalarda veri toplama yöntemlerinin temel özelliklerini açıklayabilir.
5) Nitel araştırmalarda veri analizi tekniğini açıklayabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Nicel ve Nitel Araştırma Yöntemleri
2) Nitel Araştırma Genel Özellikleri ve Araştırma Süreci
3) Nitel Araştırma Desenleri
4) Fenomenoloji
5) Durum Çalışması
6) Anlatı
7) Etnografi
8) Temellendirilmiş Kuram-Gömülü Teori
9) Nitel Araştırmalarda Veri Toplama Teknikleri
10) Gözlem
11) Görüşme
12) İçerik Analizi
13) Nitel Araştırmalarda Raporlaştırma
14) Genel Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Creswell, J.W. (2021). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (6. Baskı). (S. B. Demir ve M. Bütün, Çev.). Siyasal Yayın Dağıtım. (Orijinal eserin basım tarihi 2013, 3. Baskı).
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsanın zihinsel, duygusal ve davranışsal süreçlerinin bilimsel perspektif içinde incelenmesi ve temel psikoloji kuramları hakkında genel bilgiye sahibi olması
2) Uygulamalı Psikoloji’ye yönelik temel uygulama becerilerine sahip olması
3) İnsanların zihinsel ve duygusal süreçleri ve davranışlarıyla ilgili temel problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi geliştirmesi
4) Bireyin gelişim aşamalarında karşılaşabileceği sorunları tanımlaması, çözme becerisi geliştirmesi ve gerektiğinde konsültasyona yönelik bilgi sahibi olması
5) Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme değerlendirme araçlarına dair bilgiye sahip olması
6) Temel düzeyde gözlem ve görüşme teknikleri bilgisine ve becerisine sahip olması
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilgisine ve bilincine sahip olması
8) Psikoloji alanında elde ettiği nicel ve nitel yöntemler hakkında bilgi birikimini ve uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bağımsız araştırma yapma becerisine sahip olması
9) Veri toplama, analiz etme, yorumlama ve rapor etme becerisine sahip olması
10) Empati becerisine, kişilerarası duyarlılığa, bireysel ve toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olması
11) Endüstri ve örgütsel yapılarda psikolojik sağlığı etkileyebilecek faktörleri tanımlaması
12) Psikoloji bilimi ile ilgili edindiği bilgileri farklı kişi ve kurumlarla paylaşması ve bilgilendirmesi

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Sunum / Seminer 1 20 20
Proje 1 20 20
Ödevler 2 10 20
Küçük Sınavlar 2 10 20
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 180