Moleküler Biyoloji ve Genetik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MBG111 | ||||
Course Name: | Hücre Biyolojisi I | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi SONER AKSU | ||||
Dersi Veren(ler): | Soner Aksu, PhD | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Hücre Biyolojisi I dersi ile Moleküler Biyoloji ve Genetik Bölümü öğrencilerine canlı organizmaların yaşayan en temel birimi olan hücre hakkında temel teorik bilgilerin kazandırılması amaçlanmıştır. Bu amaca uygun olarak hücrenin tarihçesi, moleküler yapı taşları, organeller ve fonksiyonları gibi ana başlıklar altında bilgiler verilecektir. Dersin kapsamına uygun şekilde verilecek olan ödevler ile bilimsel verilerin nasıl ve hangi kaynaklardan toplanabileceği, toplanan bilgilerin kendi özgün ifadeleri ile nasıl derlenip toparlanacağı, yazılı ve sözlü olarak nasıl sunulacağı hakkında da yetkinlik kazandırılması amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: | 1 Hücre: Temel ve Esaslar - - 2 Hücre temel ve Esaslar - Hücre İnceleme Yöntemleri - - 3 Hücre İnceleme Yöntemleri - - 4 Büyük Biyolojik Moleküller - - 5 Büyük Biyolojik Moleküller - - 6 Hücre Zarı ve Sitoplazma - - 7 Hücre Zarı ve Sitoplazma - - 8 Hücre Çekirdeği - - 9 Hücre Çekirdeği ve Ribozom - - 10 Ribozom - - 11 Enerji Dönüşümleri: Mitokondri, Kloroplast, Peroksizom - - 12 Enerji Dönüşümleri: Mitokondri, Kloroplast, Peroksizom - - 13 Protein Tasnifi ve Taşınması: Endoplazmik Retikulum, Golgi - - Aygıtı, Lizozom - 14 Hücre İskeleti ve Hareketi: miktotübüller, intermediate - - filamentler, mikrofilamentler |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Hücrenin tarihçesi ve gelişimi hakkında bilgi sahibi olmalı 2) Hücreleri incelemek için kullanılan temel tekniklere hakim olmalı, 3) Hücre yapısında yer alan makromoleküller ve moleküler yapılarını bilmeli, 4) Hücre zarı bileşenleri, yapısı hakkında bilgi edinmiş olmalı, 5) Hücre çekirdeğinin görevi ve yapısı hakkında fikir sahibi olmalı, 6) Ribozomun temel yapısı, görevi hakkında bilgi sahibi olmalı ve protein sentezini bilmeli, 7) Enerji metabolizması ile ilişkili organeller hakkında temel bilgilere hakim olmalı, 8) Proteinlerin hücre içinde taşınmasında görev alan organeller, yapıları ve görevleri hakkında bilgi sahibi olmalı, 9) Hücre iskeletini oluşturan yapı elemanlarına hakim olmalı, |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1- Hücre: Temel ve Esaslar - - 2- Hücre temel ve Esaslar - Hücre İnceleme Yöntemleri - - 3- Hücre İnceleme Yöntemleri - - 4- Büyük Biyolojik Moleküller - - 5- Büyük Biyolojik Moleküller - - 6- Hücre Zarı ve Sitoplazma - - 7- Hücre Zarı ve Sitoplazma - - 8- Hücre Çekirdeği - - 9- Hücre Çekirdeği ve Ribozom - - 10- Ribozom - - 11- Enerji Dönüşümleri: Mitokondri, Kloroplast, Peroksizom - - 12- Enerji Dönüşümleri: Mitokondri, Kloroplast, Peroksizom - - 13- Protein Tasnifi ve Taşınması: Endoplazmik Retikulum, Golgi - - Aygıtı, Lizozom - 14- Hücre İskeleti ve Hareketi: miktotübüller, intermediate filamentler, mikrofilamentler | Ders Notları ve Sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ – Moleküler Hücre Biyolojisi, 5. Baskı Geoffrey M. Cooper, Robert E. Hausman – Hücre, 7. Baskı Harvey Lodish, Arnold Berk, Chris A. Kaiser, Monty Krieger, Matthew P. Scott, Anthony Bretschler, Hidde Ploegh, Paul Matsudaira – Moleküler Hücre Biyolojisi, 6. Baskı |
Diğer Kaynaklar: | Prof. Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ – Molecular Cell Biology, 5th Edition Geoffrey M. Cooper, Robert E. Hausman – Cell, 7th Edition Harvey Lodish, Arnold Berk, Chris A. Kaiser, Monty Krieger, Matthew P. Scott, Anthony Bretschler, Hidde Ploegh, Paul Matsudaira – Molecular Cell Biology, 6th Edition |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, moleküler biyoloji ve Genetik alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç- gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olmak ve bunları kullanabilmek. | 3 |
2) | Öğrenciler moleküler biyoloji ve genetik derslerinden edindikleri bilgi ve becerileri entegre ederek teorik ve uygulamalı alanlara uygulayabilirler ve kendi ilgi alanlarına uygun bilgileri kazanabilirler. | 1 |
3) | Öğrenciler temel moleküler biyoloji ve genetik teknikleri hakkında pratik becerileri kazanır | |
4) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği beklenmeyen karmaşık durumları bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alıp çözüm üretebilmek. | 1 |
5) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında yapılacak akademik çalışmaları planlamak ve bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olmak. | 2 |
6) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında elde edilen verileri istatistiki olarak değerlendirip yorumlayabilme yeteneğine sahip olmak. | |
7) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | 1 |
8) | Öğrenciler bilimsel verilerin analizi ve bilgi edinme için bilgisayar teknolojilerini kullanabilir. | 1 |
9) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olmak, bilgiye erişebilmek, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izlemek ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmak. | 3 |
10) | Tabiattaki ve toplumdaki olayları çevreci bir anlayışla değerlendirip toplumu bu hususta bilgilendirme ve yönlendirme yetisine sahip olmak. | 2 |
11) | Öğrenciler gelecekteki işverenlerinin beklentilerine uygun mesleki bilgi ve becerileri edinirler. | 3 |
12) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, etik değerlere ve bu değerleri koruma bilincine sahip olmak. | 2 |
13) | Öğrenciler genom bilimi, genetik mühendisliği ve biyoteknolojiyi içeren yaşam bilimi ile ilgili teknolojik platformların avantajları ve sınırlarını değerlendirip anlayabilir. | 2 |
14) | Öğrenciler kalite yönetimi ve süreçleri ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Web Tabanlı Öğrenme |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 4 | % 20 |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 | ||||
Sunum / Seminer | 1 | 1 | 1 | ||||
Ödevler | 4 | 0 | 0 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1.5 | 1.5 | ||||
Final | 1 | 1.5 | 1.5 | ||||
Toplam İş Yükü | 116 |