Dersin Amacı: |
Dersin amacı, öğrencilerin hastalıkların oluşumu, gelişmesi ve sonuçları ile ilgili temel bilgi ve kavramları öğrenmelerini, bu bilgileri, hastalar ile ilgili klinik uygulamalarda, ayrıca birey ve toplum sağlığını koruyucu çalışmalarda kullanmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: |
Fizyopatoloji dersi, temel kavramlar, hücre, doku, organ ve sistemler ile ilgili olarak adapatasyon, sıvı-elektrolit, asit-baz dengesi, korunma mekanizmaları; immünite ve iltihap, hücre proliferasyonu, neoplazi konuları ile solunum, kalp-damar, sinir, kas-iskelet, boşaltım, endokrin, üreme ve hematolojik sistem hastalıklarının oluşma sebepleri (etyoloji), gelişme mekanizmaları (patogenez), gidişi (prognoz), tanı ve tedavi yöntemleri ile ilgili bilgileri içermektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Fizyopatolojinin tanımı, temel kavramları, sağlık ve hastalık
tanımı, hücrenin yapısı, dokular,organlar, sistemler.
|
1-Ray Taylor, General Principles of Pathophysiology, “Cellular Physiology”, Valencia Community College, Department of Emergency Medical Services.
2-Pathophysiology, National EMS Education: Standard Competencies, 2013, Jones & Bartlett Learning, LLC, an Ascend Learning Company. www.jblearning.com
3-Fuad Ibrahim (MD), Mengistu Welday (M.Sc.N., B.Sc.N), Haramaya University, Pathophysiology, Lecture notes, Undergraduate Nursing
Students, In collaboration with the Ethiopia Public Health Training Initiative, The Carter Center, the Ethiopia Ministry of Health, and the Ethiopia Ministry of Education, July 2008.
4-Stefan Silbernagl, Florian Lang, Color Atlas of Pathophysiology, 2000, Thieme, Stutgard-New York.
5-Fizyopatoloji, Atatürk Üniversitesi, ATA-AÖF.
Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir. |
2) |
Hücrenin bölünmesi, adaptif değişiklikler, dejeneratif
değişiklikler ve hücre ölümü.
|
Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir. |
3) |
Metabolizma, sinyal yolları, reseptörler, homeostaz. |
Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir. |
4) |
Etyoloji; hastalık nedenleri ve patogenez; hastalıkların gelişim
süreci ve mekanizmaları.
|
Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir. |
5) |
Sıvı, elektrolitler, asit ve baz dengesi bozuklukları. |
Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir. |
6) |
Korunma mekanizmaları: Bağışıklık sistemi, elemanları, adaptif bağışıklık, sıvısal ve hücresel bağışıklık, bağışıklık sistemi hastalıkları, iltihap, yara iyileşmesi.
|
Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir. |
7) |
Selüler proliferasyon; iyi ve kötü huylu tümörler, sınıflandırma, tümörlerin biyolojik, klinik ve yapısal özellikleri, tanı ve tedavi yöntemleri.
|
Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir. |
8) |
Solunum sistemi hastalıklarının fizyopatolojisi. |
Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir. |
9) |
Damar hastalıklarının fizyopatolojisi |
Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir. |
10) |
Kalp hastalıklarının fizyopatolojisi. |
Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Black board sistemine yüklenmektedir. |
11) |
Nörolojik hastalıkların fizyopatolojisi |
Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir. |
12) |
Santral sinir sistemi hastalıklarının fizyopatolojisi. |
Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir. |
13) |
Kemik ve eklem hastalıkları, böbrek hastalıkları ve endokrin sistem
hastalıklarının fizyopatolojisi.
|
Dersin konusu ile ilgili slayt snumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir. |
14) |
Hematolojik sistem ve üreme sistemi hastalıklarının fizyopatolojisi.
|
Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
İşitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli odyolojik/vestibüler değerlendirmelerini yapabilmek için gerekli bilimsel bilgiyi ve yöntemleri bütünleştirerek kullanabilme. |
2 |
2) |
Odyoloji bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayebilme, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulayabilme. |
1 |
3) |
Hastalığa uygun odyolojik test yöntemlerini uygulayabilme. |
1 |
4) |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle odyoloji programını planlayabilme. |
1 |
5) |
Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. |
2 |
6) |
Odyoloji ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra Odyoloji bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunabilme. |
1 |
7) |
Gürültülü ortamlarda gürültü ölçümleri yapabilmek ve gürültü seviyesini azaltmak için yapılacak çevresel değişiklikleri düzenlemek, bireysel koruyucuları belirlemek ve uygulamak amacıyla gürültü kontrol programlarının uygulanmasında görev alabilmek. |
1 |
8) |
İşitme sağlığının korunması ve işitme kaybının önlenmesi için iş, okul, toplum çevrelerinde gerekli işitme taraması programlarına ilişkin uygulamaların geliştirilmesi, yerleştirilmesi ve koordine edilmesine yönelik çalışmalar yapabilme |
1 |
9) |
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlayabilme. |
|
10) |
Rehabilitasyonda uygun gördüğü hastalara Koklear implant, Orta Kulak İmplantı, kemiğe implante edilen işitme cihazları (BAHA) ve Beyinsapı İmplantı gibi uygulamalar konusunda önerilerde bulunarak İmplant Kurulunda yer alabilme. |
|