SBF201 FizyopatolojiKurumsal BilgilerAkademik Programlar OdyolojiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Odyoloji

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: SBF201
Course Name: Fizyopatoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FATMA CANAN ALATLI
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Fatma Canan Alatlı
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, öğrencilerin hastalıkların oluşumu, gelişmesi ve sonuçları ile ilgili temel bilgi ve kavramları öğrenmelerini, bu bilgileri, hastalar ile ilgili klinik uygulamalarda, ayrıca birey ve toplum sağlığını koruyucu çalışmalarda kullanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Fizyopatoloji dersi, temel kavramlar, hücre, doku, organ ve sistemler ile ilgili olarak adapatasyon, sıvı-elektrolit, asit-baz dengesi, korunma mekanizmaları; immünite ve iltihap, hücre proliferasyonu, neoplazi konuları ile solunum, kalp-damar, sinir, kas-iskelet, boşaltım, endokrin, üreme ve hematolojik sistem hastalıklarının oluşma sebepleri (etyoloji), gelişme mekanizmaları (patogenez), gidişi (prognoz), tanı ve tedavi yöntemleri ile ilgili bilgileri içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Temel fizyopatoloji kavramları ve adaptasyon türleri hakkında bilgi sahibi olma. 2. Sıvı-elektrolit dengesi ve asit-baz dengesi bozuklukları ile ilgili bilgileri edinebilme. 3. Savunma sistemleri; iltihap, immunolojik reaksiyonlar ve immunopatolojik hastalıklar ile ilgili bilgi sahibi olabilme. 4. Hücresel proliferasyon, iyi ve kötü huylu tümörlerin oluşumu, biyolojik ve yapısal özellikleri, tanı ve tedavi yöntemleri ile ilgili bilgiler edinebilme. 5. Solunum sistemi ile ilişkili temel fizyolojik mekanizmaların bozulması sonucunda meydana gelen hastalıklardaki fizyopatolojik değişiklikleri kavrayabilme. 6. Kardiyovasküler sistem hastalıklarında meydana gelen fizyopatolojik değişiklikleri kavrayabilme. 7. Hematolojik sistem ile ilişkili hastalıklarda meydana gelen fizyopatolojik değişiklikleri kavrayabilme. 8. Boşaltım, üreme ve endokrin sistemlerii ile ilişkili hastalıklarda meydana gelen fizyopatolojik değişiklikleri kavrayabilme. 9. Santral ve periferik sinir sistemi ile ilişkili hastalıklarda meydana gelen fizyopatolojik değişiklikleri kavrayabilme. 10. Kas-kemik ve yumuşak doku hastalıklarında ortaya çıkan değişiklikleri kavrayabilme. 11. Hasta ile ilgili klinik uygulamalarda çeşitli hastalıklar ile ilgili bilgileri kullanabilme. 12. Hastaları, hastalıkları konusunda bilgilendirebilme ve yönlendirebilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fizyopatolojinin tanımı, temel kavramları, sağlık ve hastalık tanımı, hücrenin yapısı, dokular,organlar, sistemler. 1-Ray Taylor, General Principles of Pathophysiology, “Cellular Physiology”, Valencia Community College, Department of Emergency Medical Services. 2-Pathophysiology, National EMS Education: Standard Competencies, 2013, Jones & Bartlett Learning, LLC, an Ascend Learning Company. www.jblearning.com 3-Fuad Ibrahim (MD), Mengistu Welday (M.Sc.N., B.Sc.N), Haramaya University, Pathophysiology, Lecture notes, Undergraduate Nursing Students, In collaboration with the Ethiopia Public Health Training Initiative, The Carter Center, the Ethiopia Ministry of Health, and the Ethiopia Ministry of Education, July 2008. 4-Stefan Silbernagl, Florian Lang, Color Atlas of Pathophysiology, 2000, Thieme, Stutgard-New York. 5-Fizyopatoloji, Atatürk Üniversitesi, ATA-AÖF. Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
2) Hücrenin bölünmesi, adaptif değişiklikler, dejeneratif değişiklikler ve hücre ölümü. Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
3) Metabolizma, sinyal yolları, reseptörler, homeostaz. Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
4) Etyoloji; hastalık nedenleri ve patogenez; hastalıkların gelişim süreci ve mekanizmaları. Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
5) Sıvı, elektrolitler, asit ve baz dengesi bozuklukları. Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
6) Korunma mekanizmaları: Bağışıklık sistemi, elemanları, adaptif bağışıklık, sıvısal ve hücresel bağışıklık, bağışıklık sistemi hastalıkları, iltihap, yara iyileşmesi. Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
7) Selüler proliferasyon; iyi ve kötü huylu tümörler, sınıflandırma, tümörlerin biyolojik, klinik ve yapısal özellikleri, tanı ve tedavi yöntemleri. Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
8) Solunum sistemi hastalıklarının fizyopatolojisi. Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
9) Damar hastalıklarının fizyopatolojisi Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
10) Kalp hastalıklarının fizyopatolojisi. Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Black board sistemine yüklenmektedir.
11) Nörolojik hastalıkların fizyopatolojisi Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
12) Santral sinir sistemi hastalıklarının fizyopatolojisi. Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
13) Kemik ve eklem hastalıkları, böbrek hastalıkları ve endokrin sistem hastalıklarının fizyopatolojisi. Dersin konusu ile ilgili slayt snumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
14) Hematolojik sistem ve üreme sistemi hastalıklarının fizyopatolojisi. Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İşitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli odyolojik/vestibüler değerlendirmelerini yapabilmek için gerekli bilimsel bilgiyi ve yöntemleri bütünleştirerek kullanabilme. 2
2) Odyoloji bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayebilme, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulayabilme. 1
3) Hastalığa uygun odyolojik test yöntemlerini uygulayabilme. 1
4) Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle odyoloji programını planlayabilme. 1
5) Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. 2
6) Odyoloji ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra Odyoloji bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunabilme. 1
7) Gürültülü ortamlarda gürültü ölçümleri yapabilmek ve gürültü seviyesini azaltmak için yapılacak çevresel değişiklikleri düzenlemek, bireysel koruyucuları belirlemek ve uygulamak amacıyla gürültü kontrol programlarının uygulanmasında görev alabilmek. 1
8) İşitme sağlığının korunması ve işitme kaybının önlenmesi için iş, okul, toplum çevrelerinde gerekli işitme taraması programlarına ilişkin uygulamaların geliştirilmesi, yerleştirilmesi ve koordine edilmesine yönelik çalışmalar yapabilme 1
9) Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlayabilme.
10) Rehabilitasyonda uygun gördüğü hastalara Koklear implant, Orta Kulak İmplantı, kemiğe implante edilen işitme cihazları (BAHA) ve Beyinsapı İmplantı gibi uygulamalar konusunda önerilerde bulunarak İmplant Kurulunda yer alabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 56
Ara Sınavlar 1 1
Final 2 2
Toplam İş Yükü 87