Ergoterapi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBF261 | ||||
Course Name: | Afet Kültürü | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. HİCRAN GÜLER | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Hicran GÜLER | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dünya genelinde var olan ve etkisi günbegün artan afet durumları ve afet bilincinin öğrencilere aktarılması amaçlanmakta, ekstrem durumlardaki davranış şekilleri ve toplumsal organizasyon hakkında bireylerin bilgilendirilmesi, afet ile ilgili temel kavramların, alınması gereken tedbirlerin ve çeşitli afet türleri, doğal yada yapay felaket durumları hakkında bilgi verilerek afet kültürü bilincinin oluşturulması, öğrencinin ve çevresinin hazırlıklı ve bilinçli olması amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: | Afet bilincinin oluşturulmasını, afet tür ve içeriklerini, ilgili durumlarda davranış şekillerini, hazırlıklı olmayı ve önlemleri, bireysel ve toplumsal farkındalığı ve müdahaleyi içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenci için gerekli durumlarda toplumsal hafızaya ve bireye ilgili konuda müdahale edebilme 2) Kendisini, ailesini ve çevresini korumaya yetkin olabilme 3) Kendisini, ailesini ve çevresini bilinçlendirmeye yetkin olabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Oryantasyon, dersin tanıtımı-içeriği, biçimi ve işleyişi, değerlendirme usulleri | Blackboard yüklü ders notları |
2) | Afet nedir? Afet kültürü nedir? Afet durumlarına genel bakış, insan-afet ilişkisi | Blackboard yüklü ders notları |
3) | Afet anı, bilinç/ bilinçaltı davranışları, ihtiyaç ve yetiller, davranış ve müdahale tutumları, hazırlıkçılık (önbilgi), üçler kuralı | Blackboard yüklü ders notları |
4) | Deprem; öncesi, anı, sonrası, tektonik hareket ve metalara-doğaya etkileri | Blackboard yüklü ders notları |
5) | Depremde yanlış bilinenler, korunma yolları, yapılması-yapılmaması gerekenler, hayat üçgeni | Blackboard yüklü ders notları |
6) | Sel afeti (öncesi, anı, sonrası) nedir? Taşkın? Sel sebepleri, korunma yolları, sel yönlendirme, mikrobiyolojik tehlikeler, suyun gücü, toplumsal ve bireysel müdahale durumları, yapılması ve yapılmaması gerekenler | Blackboard yüklü ders notları |
7) | Yangın (öncesi, anı, sonrası) nedir? Tehlikeler, korunma yolları, duman ve zehirlenme, kentsel ve kırsal yangınlar, yangınla mücadele yolları, doğa ve kente etkileri | Blackboard yüklü ders notları |
8) | Hazırlıklı olmak? Hazırlıkçılık? Survivalist? Temel beceriler, temel araç gereçler, temel farkındalıklar | Blackboard yüklü ders notları |
9) | Topografya, an ve eylem okuma, yaratıcı meta kullanımı, toplumsal ve bireysel yönlendirme- manüpülasyon | Blackboard yüklü ders notları |
10) | Volkan, heyelan, çığ nedir? öncesi, anı, sonrası, yapılması ve yapılmaması gerekenler | Blackboard yüklü ders notları |
11) | Fırtına, hortum nedir? öncesi, anı, sonrası, yapılması ve yapılmaması gerekenler | Blackboard yüklü ders notları |
12) | Pandemiyle yaşamak, toplumsal gerçeklikler, öncesi, anı, sonrası, yapılması ve yapılmaması gerekenler | Blackboard yüklü ders notları |
13) | KBRN ve ekstrem senaryolar | Blackboard yüklü ders notları |
14) | Toplumsal çöküş, küresel sorunlar | Blackboard yüklü ders notları |
Ders Notları / Kitaplar: | Mevcut güncel literatür bilgisi |
Diğer Kaynaklar: | - Afet Yönetimi, Irfan Keskin, Editör, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, ss.3-16, 2019 - Türkiye'nin Afet Yönetimi, Şengün, H., Meydan Yıldız, S., Tercan, B., Editör, Palme Yayın Dağıtım, Ankara, ss.325-355, 2018 - Temel Afet Bilgisi, Tün Muammer, Editör, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını, Eskişehir, ss.234-259, 2017 - Doğanın İşaretlerini Okumanın Kaybolmuş Sanatı - Tristan Gooley Hayatta Kalma Kılavuzu - Güner Uluslararası Müdahaleli Depremlerde Saha koordinasyonu Erdoğan, - N. Mountain Search And Rescue Techniques, Rocky Mountain Rescue Group - Hugh McManners Kaktus Yayınları 100 Deadly Skills /Survival Edition - Clint Emerson The Ultimate Preppers Guide - Jay Cassell Community & Public Health Nursing |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevlerini, ihtiyaçlarını, performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | 1 |
2) | Biyolojik, tıbbi, insana ait, psikolojik, sosyal, teknolojik ve ergoterapi bilimine ait bilgileri analiz eder, bu bilgileri aktivite ve katılımla ilgili teorilerle birlikte sentezler, kişinin olanaklarını ve kısıtlanmış yönlerini belirler. | |
3) | Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, kendine profesyonel rollerden birini ( tedavi, danışmanlık vb) seçerek önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | |
4) | Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla uygun teorileri ve modelleri seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar. | 1 |
5) | Kişiler ve topluluklarla yakın işbirliği kurarak ergoterapi müdahalesini uygular; ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak toplumsal katılımı geliştirmek için çalışır. | |
6) | Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır. | 3 |
7) | Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır ve saygı duyar. | 3 |
8) | Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | |
9) | Uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu taşır, bunu yönetim ve kalite prensiplerine göre yapar. Ergoterapi hizmetlerinin kalite geliştirme sürecinde görev alır ve paydaşlara bilgi verir. | |
10) | Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır. | 2 |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 14 | 14 | ||||
Final | 1 | 14 | 14 | ||||
Toplam İş Yükü | 70 |