HEM442 Toplumsal Yapıda Kadın Sağlık ve ŞiddetKurumsal BilgilerAkademik Programlar OdyolojiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Odyoloji

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: HEM442
Course Name: Toplumsal Yapıda Kadın Sağlık ve Şiddet
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. NİLGÜL BACAK
Dersi Veren(ler): -
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilerin kadının yaşamdaki yerini ve kadın haklarının tarihsel gelişimini öğrenmeleri, başta şiddet olmak üzere kadın sorunlarını ve çözüm önerilerini feminist bir yaklaşımla ve toplumsal cinsiyet üzerinden yorumlamalarıdır.
Dersin İçeriği: Toplumsal cinsiyet, eşitlik ve insan hakları, toplumsal cinsiyet açısından sosyal politikalar, sosyal dışlanma ve kadın sağlığı, kadın ve ekonomi, erken yaşta ve zorla evlilikler, toplumsal cinsiyet ve ruh sağlığı, kadına yönelik aile içi şiddet, kadına yönelik aile içi şiddetle mücadelede yasal düzenlemeler, felsefi bakış açısıyla kadın ve sağlık göç, toplumsal cinsiyet ve sağlık; çalışma yaşamı, kadın ve
sağlık, medya ve kadın sağlığı gibi konuları içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Eleştirel bir bakış açısıyla toplumsal cinsiyetin neden sosyal olarak inşa edildiğini açıklayabilme.
2) Toplumsal cinsiyetin kavramsal açıklayabilme.
3) Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin nedenlerini ve bireye ve topluma etkilerini tartışabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Toplumsal cinsiyet, eşitlik ve insan hakları -
2) Toplumsal cinsiyet açısından sosyal politikalar -
3) Sosyal dışlanma ve kadın sağlığı -
4) Kadın ve ekonomi -
5) Erken yaşta ve zorla evlilikler -
6) Toplumsal cinsiyet ve ruh sağlığı -
7) Kadına yönelik aile içi şiddet, Kadına yönelik aile içi şiddetle mücadelede yasal düzenlemeler -
8) Felsefi bakış açısıyla kadın ve sağlık -
9) Göç, toplumsal cinsiyet ve sağlık;Çalışma yaşamı, kadın ve sağlık -
10) Medya ve kadın sağlığı -
11) Toplumsal cinsiyet ve bulaşıcı olmayan hastalıklar;Toplumsal cinsiyet açısından cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar, HIV/AIDS -
12) Kadın, yaşlılık ve sağlık -
13) Kadına yönelik şiddetin kadın sağlığına etkileri;Kadına yönelik aile içi şiddetle mücadele programı -
14) Sağlık hizmet sunumu,Şiddete maruz kalan kadınla görüşme -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Sağlığı / Ayşe Akın, Saliha Özpınar 2019
ŞENER, Ü. (2012). Kadın Yoksulluğu.
BAŞAR, F., YEŞİLDERE, H., & ÇİÇEK, S. (2015). Kadına Şiddet.
Diğer Kaynaklar: Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Sağlığı / Ayşe Akın, Saliha Özpınar 2019
ŞENER, Ü. (2012). Kadın Yoksulluğu.
BAŞAR, F., YEŞİLDERE, H., & ÇİÇEK, S. (2015). Kadına Şiddet.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İşitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli odyolojik/vestibüler değerlendirmelerini yapabilmek için gerekli bilimsel bilgiyi ve yöntemleri bütünleştirerek kullanabilme. 1
2) Odyoloji bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayebilme, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulayabilme. 1
3) Hastalığa uygun odyolojik test yöntemlerini uygulayabilme. 1
4) Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle odyoloji programını planlayabilme.
5) Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme.
6) Odyoloji ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra Odyoloji bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunabilme.
7) Gürültülü ortamlarda gürültü ölçümleri yapabilmek ve gürültü seviyesini azaltmak için yapılacak çevresel değişiklikleri düzenlemek, bireysel koruyucuları belirlemek ve uygulamak amacıyla gürültü kontrol programlarının uygulanmasında görev alabilmek.
8) İşitme sağlığının korunması ve işitme kaybının önlenmesi için iş, okul, toplum çevrelerinde gerekli işitme taraması programlarına ilişkin uygulamaların geliştirilmesi, yerleştirilmesi ve koordine edilmesine yönelik çalışmalar yapabilme
9) Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlayabilme.
10) Rehabilitasyonda uygun gördüğü hastalara Koklear implant, Orta Kulak İmplantı, kemiğe implante edilen işitme cihazları (BAHA) ve Beyinsapı İmplantı gibi uygulamalar konusunda önerilerde bulunarak İmplant Kurulunda yer alabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 58