Endüstri Mühendisliği (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | END505 | ||||
Course Name: | Sistem Simülasyonu | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | |||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. HÜSEYİN TANSU YILDIRIM | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Tırpancı | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin temel amacı, öğrencilere karmaşık sistemlerin analizi ve modellenmesinde simülasyon kullanımını sistem simülasyonunun teorik altyapısıyla birlikte açıklamaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu derste karmaşık mühendislik sistemlerinin simülasyon ile modellenmesi ve analizi ile ilgili temel kavramlar açıklanacaktır. Bir simülasyon projesinin yaşam döngüsünde yer alan kavramsal model tasarımı, girdi analizleri, rassal sayı ve rassal değişken üretimi, rassallık testleri, model doğrulama, model geçerliliği, model çıktılarının istatistiksel analizi gibi teorik konular detaylı olarak incelenecektir. Dersin laboratuar uygulamaları kapsamında; Microsoft EXCEL’de VBA tabanlı simülasyon uygulamaları, Microsoft Excel ticari eklentileri ile simülasyon uygulamaları ve ARENA simülasyon paket programı ile üretim sistemleri, malzeme taşıma sistemleri, tedarik zinciri sistemleri gibi karmaşık yapıdaki simülasyon modelleri tanıtılacaktır. Ayrıca, simülasyonla optimizasyon kavramı ve uygulamaları ele alınacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Karmaşık sistemlerin simülasyon ile modellenmesi ve analizi ile ilgili temel kavramların ve prensiplerin bilgisi, 2) Simülasyon projelerinin yaşam döngüsü içerisinde yer alan fazların ve faaliyetlerin bilgisi, 3) Simülasyonda istatistik kullanımının bilgisi, 4) Bir simülasyon projesini hem sağlayıcı hem de müşteri firma tarafında yönetebilme becerisi, 5) Girdi verilerinin toplanması ve analizi, model doğrulama ve geçerliliğinin testi, model çıktılarının istatistiksel analizi gibi konuların teorik bilgisiyle, karmaşık mühendislik problemlerine yönelik simülayon modellerini kurabilme ve yorumlayabilme kabiliyeti, 6) Microsoft EXCEL VBA makroları ve eklentileri, SIMAN simülasyon dili ve ARENA simülasyon paket programı kullanarak üretim hatları, malzeme taşıma sistemleri, tedarik zinciri sistemleri gibi karmaşık sistemlerdeki problemleri modelleyebilme ve analiz edebilme kabiliyeti, 7) Simülasyon ile optimizasyon kavramı ve uygulamalarının bilgisi. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı | Ders Notları |
2) | Simülasyon ve Modelleme ile ilgili Temel Kavramlar, Simülasyon Projelerinin Yaşam Döngüsü, Monte Carlo Simülasyonu | Ders Notları |
3) | Simülasyon ile Modellemede İstatistik Kullanımı, Girdi Analizleri | Ders Notları |
4) | Rassal Sayı ve Rassal Değişken Üretimi | Ders Notları |
5) | Model Doğrulama ve Model Geçerliliği | Ders Notları |
6) | Çıktı Analizleri | Ders Notları |
7) | ARENA ile Simülasyon Uygulamaları-Giriş | Ders Notları |
8) | Vize Sınavı | |
9) | ARENA ile Simülasyon Uygulamaları_Girdi Analizleri, Basit Process Modülleri | Ders Notları |
10) | ARENA ile Simülasyon Uygulamaları_İleri Process Modülleri | Ders Notları |
11) | ARENA ile Simülasyon Uygulamaları_Çıktı Analizleri | Ders Notları |
12) | Simülasyon ile Optimizasyon | Ders Notları |
13) | Dönem Projesi Sunumları | |
14) | Dönem Projesi Sunumları | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | “Discrete-Event System Simulation”, Fifth Edition Jerry Banks, John S. Carson, Barry L. Nelson, David M. Nicol Pearson International Edition, 2010. “Simulation with ARENA”, Fifth Edition W. David Kelton, Randall P. Sadowski, Nancy B. Sweets McGraw Hill International Edition, 2010. “Simulation Modeling and Analysis”, Thirrd Edition, Law. A.M., Kelton, W.D., McGraw-Hill, 2000. “Introduction to Simulation Using SIMAN”, Secon edition, Pegden, C.D., Shannon, R.E., Sadowski, R.P., McGraw-Hill, 1995. Winter Simulation Conference makaleleri. |
Diğer Kaynaklar: | *“Discrete-Event System Simulation”, Fifth Edition Jerry Banks, John S. Carson, Barry L. Nelson, David M. Nicol Pearson International Edition, 2010. *“Simulation with ARENA”, Fifth Edition W. David Kelton, Randall P. Sadowski, Nancy B. Sweets McGraw Hill International Edition, 2010. *“Simulation Modeling and Analysis”, Thirrd Edition, Law. A.M., Kelton, W.D., McGraw-Hill, 2000. *“Introduction to Simulation Using SIMAN”, Secon edition, Pegden, C.D., Shannon, R.E., Sadowski, R.P., McGraw-Hill, 1995. Winter Simulation Conference makaleleri. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Endüstri Mühendisliği çalışma alanlarının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme, ilgili program alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. | |
2) | Endüstri Mühendisliği çalışma alanlarında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak yeni bilgiler oluşturabilme ve karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme becerisi. | |
3) | Endüstri Mühendisliği çalışma alanları ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı, bilgi ve becerilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip, öğrenme sürecini yönlendirerek, bağımsız olarak yürütüp, karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirerek sorumluluk alıp, liderlik yaparak çözüm üretebilme. | |
4) | Endüstri Mühendisliği çalışma alanlarındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel-nitel veriler ile destekleyerek, gerekli düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak, sosyal ilişkileri eleştirel bir bakış açısı ile inceleyerek geliştirip ve gerektiğinde değiştirerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
5) | Bir yabancı dili yeterli düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme, kendi çalışmalarını, Endüstri Mühendisliği alanlarındaki uluslararası platformlarda, yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme | |
6) | Endüstri Mühendisliği çalışma alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme, bu değerleri öğretebilme, ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme, özümsediği bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme | |
7) | Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olma | |
8) | Endüstri Mühendisliği alanı ile ilgili problemleri tanımlama ve formüle etme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama | |
9) | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | |
10) | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | |
11) | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. | |
12) | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. | |
13) | Teknoloji alanında kullanılan yöntem ve yazılımlar ile iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
14) | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 2 | % 10 |
Projeler | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 3 | 39 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 4 | 60 | ||||
Proje | 1 | 15 | 15 | ||||
Ödevler | 2 | 7 | 14 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 | ||||
Final | 1 | 15 | 15 | ||||
Toplam İş Yükü | 158 |