Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM108 | ||||
Course Name: | Patoloji | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. FATMA CANAN ALATLI | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Fatma Canan Alatlı | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Patoloji dersinin amacı öğrencinin hastalıkları ana hatlarıyla tanıması, doku, organ ve sistemlerde oluşan yapı ve fonksiyon bozuklukları ile, önemli hastalıkların oluş nedenleri, oluşum mekanizmaları, bulgu ve belirtilerini öğrenmesi ve bu hastalıkların patogenezi ile tanı ve tedavi yöntemleri arasındaki ilişkiyi kurabilmesidir. |
Dersin İçeriği: | Patoloji dersi; patolojinin tanımı, işlevleri, patoloji laboratuvarının işleyişi, hastalıkların etyoloji ve patogenezi, hücre hasarı ve ölümü, adaptif değişiklikler, doku sıvıları ve dolaşım bozuklukları, immunopatoloji, inflamasyon ve neoplazi konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Patoloji ile ilgili terimleri açıklayabilme. 2) Patoloji laboratuvarında kullanılan teknikleri kavrayabilme. 3) Patolojiye yol açan hastalık ve bozuklukları sıralayabilme. 4) Hastalıkların etyolojisini kavrayabilme ve olası hastalık nedenlerini açıklayabilme. 5) Olası hastalık nedenleri hakkında yorum yapabilme. 6) Hastalıkların patogenezini kavrayabilme. 7) Hastalıkların morfolojisini kavrayabilme ve belirli hastalıklarda oluşan lezyonları tanımlayabilme. 8) Hastalığın gelişimi hakkında yorum yapabilme ve tavsiyelerde bulunabilme. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Patolojinin tanımı, laboratuvar işlemleri, alt dalları, tarihçesi. | Önceden sisteme yüklenen ders slaytları ve kaynak kitaplar |
2) | Hastalıkların etyolojisi; canlı etkenler, fiziksel etkenler: Yanık, donma. | Ders slaytları ve kaynak kitaplar. |
3) | Fiziksel etkenler: Radyasyon, atmosfer basıncı değişiklikleri. | Ders slaytları ve kaynak kitaplar. |
4) | Mekanik travma, kimyasal etkenler, diğer etkenler, patogenez. | Ders slaytları ve kaynak kitaplar. |
5) | Adaptif değişiklikler; hiperplazi, hipertrofi, atrofi, metaplazi, hücre dejenerasyonu, değişik dejenerasyon tipleri. | Ders slaytları ve kaynak kitaplar. |
6) | Protein metabolizması bozuklukları ve hastalıkları , yağ metabolizması bozuklukları ve hastalıkları. | Ders slaytları ve kaynak kitaplar. |
7) | Karbonhidrat metabolizması hastalıkları, pigment hastalıkları. | Ders slaytları ve kaynak kitaplar |
8) | Patolojik kalsifikasyon, heterotopik ossifikasyon, taş hastalıkları, hücre ölümü; apoptoz, nekroz. somatik ölüm. | Ders slaytları ve kaynak kitaplar. |
9) | Kan akımı ve doku sıvıları ile ilgili bozukluklar: Hiperemi, konjesyon, ödem, tromboz, embolizm. | Ders slaytları ve kaynak kitaplar. |
10) | Kan akımı ve doku sıvıları ile ilgili bozukluklar: İskemi, infarksiyon, hipertansiyon, kanama, şok. | Ders slaytları ve kaynak kitaplar. |
11) | İmmunoloji ve immunopatoloji | Ders slaytları ve kaynak kitaplar. |
12) | İnflamasyon (İltihap) ve doku onarımı. | Ders slaytları ve kaynak kitaplar. |
13) | Neoplazi: Tanım, genel özellikler, biyolojik davranış özellikleri, adlandırma, epidemiyoloji, kalıtsal kanserler, edinsel preneoplastik bozukluklar, kanserojen ajanlar ve karsinogenez. | Ders slaytları ve kaynak kitaplar. |
14) | Neoplazi: Malignite yönündeki temel değişiklikler, kanserin yayılması; invazyon ve metastaz, kanserde evreleme, yapısal özellikler; makroskopi, mikroskopi, tanı ve tedavi. | Ders slaytları ve kaynak kitaplar. |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders slaytları ve kaynak kitaplar. 1. Sanchez H, Barone J. KAPLAN Medical, USMLE Step 1, Lecture Notes, Pathology, Kaplan Inc. USA, 2009. 2. Kumar V, Abbas AK, Fausto N, Aster CJ. Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease, 8. Baskı, Saunders-Elsevier, Philadelphia, USA, 2010. 3. Usta U (Editör). Patoloji Laboratuvar Teknikleri ve Laboratuvar Yönetimi, Kongre Kitabevi, Antalya, 2019. 4. Kumar V, Abbas AK, Aster CJ. Robbins Temel Patoloji, Çeviri Editörleri: Tuzlalı S, Güllüoğlu M. 10. Baskı, Güneş Tıp Kitabevleri, Ankara, 2020. 5. Cross SS (Editor). Underwood Patoloji Klinik Yaklaşım. Çeviri Editörü: Dervişoğlu S. 7. Baskı, İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2023. |
Diğer Kaynaklar: | Lecture slides and reference books. 1. Sanchez H, Barone J. KAPLAN Medical, USMLE Step 1, Lecture Notes, Pathology, Kaplan Inc. USA, 2009. 2. Kumar V, Abbas AK, Fausto N, Aster CJ. Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease, 8th edition, Saunders-Elsevier, Philadelphia, USA, 2010. 3. Usta U (Editör). Patoloji Laboratuvar Teknikleri ve Laboratuvar Yönetimi, Kongre Kitabevi, Antalya, 2019. 4. Kumar V, Abbas AK, Aster CJ. Robbins Temel Patoloji, Çeviri Editörleri: Tuzlalı S, Güllüoğlu M. 10. Baskı, Güneş Tıp Kitabevleri, Ankara, 2020. 5. Cross SS (Editor). Underwood Patoloji Klinik Yaklaşım. Çeviri Editörü: Dervişoğlu S. 7. Baskı, İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2023. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olma. | 1 |
2) | Birey, aile ve topluma hemşirelik alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak,bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilme, verdiği bakımın etkisini değerlendirebilme ve kaydedebilme. | 1 |
3) | Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme. | 1 |
4) | Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterebilme ve ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranabilme. | |
5) | Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. | 1 |
6) | Araştırmalarda yer alarak hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirebilme. | 2 |
7) | Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanabilme. | |
8) | Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme. | 2 |
9) | Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olabilme. | 3 |
10) | Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini, etkili iletişim tekniklerini ve bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme. | 2 |
Anlatım | |
Ders |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 2 | 24 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 54 |