| Moleküler Biyoloji ve Genetik | |||||
| Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey | ||
| Ders Kodu: | MBG101 | ||||
| Course Name: | Moleküler Biyolojiye Giriş I | ||||
| Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
| Ders Kredileri: |
|
||||
| Öğretim Dili: | TR | ||||
| Ders Koşulu: | |||||
| Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
| Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
| Dersin Seviyesi: |
|
||||
| Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
| Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. FATMA KÜBRA ATA | ||||
| Dersi Veren(ler): | Dr.Öğr.Üyesi EBUZER KALYONCU | ||||
| Dersin Yardımcıları: |
| Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, Moleküler Biyoloji ve Genetik bölümü öğrencilerinin temel moleküler biyoloji konularının seçici ve keskin bir şekilde kazandırılması, en güncel teknikleri ve araştırmaları yazılı ve sözlü olarak nasıl sunulacağı hakkında yetkinlik kazandırılması amaçlanmıştır. |
| Dersin İçeriği: | Bu ders; DNA ve RNA'nın yapısı, genom organizasyonu ve evrim, rekombinant DNA teknolojisi, DNA tamir mekanizmaları ve gen ekspresyonu analiz araçları konularını içermektedir. |
|
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Modern bilimde moleküler biyolojinin önemini ve tarihsel gelişimini açıklayacaktır. 2) DNA ve RNA'nın yapısını açıklayabilecektir. 3) Farklı RNA türlerini ve işlevlerini tanımlayacaktır. 4) Prokaryot ve ökaryotlarda genomların organizasyonunu açıklayacaktır. 5) Rekombinant DNA tekniklerini ve uygulamalarını anlayacaktır. |
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
| 1) | Ders içeriği ve tanıtım | - |
| 2) | Moleküler Biyolojinin Ortaya Çıkışı | - |
| 3) | DNA’nın Yapısı | - |
| 4) | RNA’nın Çok Yönlülüğü | - |
| 5) | Protein Yapısı ve Katlanması | - |
| 6) | Genom organizasyonu ve Evrim | - |
| 7) | DNA Replikasyonu ve Telomerlerin Muhafazası | - |
| 8) | Rekombinant DNA Teknolojisi ve Moleküler Klonlama | - |
| 9) | DNA Tamir Mekanizmaları | - |
| 10) | Gen Ekspresyonu Analiz Araçları | - |
| 11) | Öğrenci Sunumları | - |
| 12) | Öğrenci Sunumları | - |
| 13) | Öğrenci Sunumları | - |
| 14) | Öğrenci Sunumları | - |
| Ders Notları / Kitaplar: | (1) Temel Moleküler Biyololoji, Lizabeth A. Allison, Palme Yayınevi, 2. Baskıdan çeviri, 2014 (2) Moleküler Genetik, Prof. Dr. Güler Temizkan, Genişletilmiş İkinci Baskı, 2014 (3) Fundamental Molecular Biology, Lizabeth A. Allison, 3rd edition, 2021 EK KAYNAKLAR (1) Yaşamın Sırrı DNA (Bahri Karaçay, Tübitak Popüler Bilim Yayınları, 7. Baskı,) (2) James Watson ve Francis Crick - Hayatın Yapıtaşları (Edward Edelson, Tübitak Popüler Bilim Yayınları, 1. Baskı), (3) İkili Sarmal DNA Yapı Çözümünün Öyküsü (James D. Watson, Say yayınları, Çeviri: Alev Serin) |
| Diğer Kaynaklar: | (1) Temel Moleküler Biyololoji, Lizabeth A. Allison, Palme Yayınevi, 2. Baskıdan çeviri, 2014 (2) Moleküler Genetik, Prof. Dr. Güler Temizkan, Genişletilmiş İkinci Baskı, 2014 (3) Fundamental Molecular Biology, Lizabeth A. Allison, 3rd edition, 2021 EK KAYNAKLAR (1) Yaşamın Sırrı DNA (Bahri Karaçay, Tübitak Popüler Bilim Yayınları, 7. Baskı,) (2) James Watson ve Francis Crick - Hayatın Yapıtaşları (Edward Edelson, Tübitak Popüler Bilim Yayınları, 1. Baskı), (3) İkili Sarmal DNA Yapı Çözümünün Öyküsü (James D. Watson, Say yayınları, Çeviri: Alev Serin) |
| Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
| Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
| 1) | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, moleküler biyoloji ve Genetik alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç- gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olmak ve bunları kullanabilmek. | 3 |
| 2) | Öğrenciler moleküler biyoloji ve genetik derslerinden edindikleri bilgi ve becerileri entegre ederek teorik ve uygulamalı alanlara uygulayabilirler ve kendi ilgi alanlarına uygun bilgileri kazanabilirler. | 3 |
| 3) | Öğrenciler temel moleküler biyoloji ve genetik teknikleri hakkında pratik becerileri kazanır | 1 |
| 4) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği beklenmeyen karmaşık durumları bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alıp çözüm üretebilmek. | 1 |
| 5) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında yapılacak akademik çalışmaları planlamak ve bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olmak. | 1 |
| 6) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında elde edilen verileri istatistiki olarak değerlendirip yorumlayabilme yeteneğine sahip olmak. | 1 |
| 7) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | 3 |
| 8) | Öğrenciler bilimsel verilerin analizi ve bilgi edinme için bilgisayar teknolojilerini kullanabilir. | 2 |
| 9) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olmak, bilgiye erişebilmek, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izlemek ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmak. | 3 |
| 10) | Tabiattaki ve toplumdaki olayları çevreci bir anlayışla değerlendirip toplumu bu hususta bilgilendirme ve yönlendirme yetisine sahip olmak. | 2 |
| 11) | Öğrenciler gelecekteki işverenlerinin beklentilerine uygun mesleki bilgi ve becerileri edinirler. | 3 |
| 12) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, etik değerlere ve bu değerleri koruma bilincine sahip olmak. | 1 |
| 13) | Öğrenciler genom bilimi, genetik mühendisliği ve biyoteknolojiyi içeren yaşam bilimi ile ilgili teknolojik platformların avantajları ve sınırlarını değerlendirip anlayabilir. | 2 |
| 14) | Öğrenciler kalite yönetimi ve süreçleri ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. | 1 |
| Bireysel çalışma ve ödevi | |
| Ders | |
| Ödev | |
| Problem Çözme |
| Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
| Ödev | |
| Sunum |
| Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
| Ödev | 2 | % 10 |
| Sunum | 1 | % 10 |
| Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
| Final | 1 | % 50 |
| Toplam | % 100 | |
| YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
| YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
| Toplam | % 100 | |
| Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
| Ders Saati | 14 | 3 | 42 | ||||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 | ||||
| Sunum / Seminer | 4 | 2 | 8 | ||||
| Ödevler | 2 | 5 | 10 | ||||
| Küçük Sınavlar | 5 | 1 | 5 | ||||
| Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 | ||||
| Final | 1 | 2 | 2 | ||||
| Toplam İş Yükü | 111 | ||||||