Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | FTR304 | ||||
Course Name: | Kardiyopulmoner Rehabilitasyon | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. BEYZA DAL | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof.Dr.Durmuş Turgut GÖKSOY | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders kardiyovasküler ve solunum problemi olan hastalarda problemlerin tanınması, uygun değerlendirme yöntemleri ile hastaların değerlendirilmesi, kardiak rehabilitasyon yaklaşımları ve solunum fizyoterapi yaklaşımları, rehabilitasyon uygulamalarının seçimi ile hastaya uygun tedavi programının planlanması ve uygulanabilmesinin sağlanmayı amaçlar. |
Dersin İçeriği: | Bu ders çocuk ve yetişkin solunum sistemi anatomi ve fizyolojisi, solunum ve dolaşım sistemi hastalıklarının patofizyolojisi, kalp ve solunum fonksiyon bozukluğundan kaynaklanan hareket fonksiyon bozukluğunun fonksiyonel teşhisi, tıkayıcı ve kısıtlayıcı akçiğer durumlarında fizyoterapi, sekresyon temizlenmesinde kullanılan fizyoterapi tekniklerinden olan; hidrasyon, nemlendirme, mobilizasyon, nefes egzersizleri, postural direnaj, manüel tekniklerini içerir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Pulmoner rehabilitasyonla ilgili temel kavramları açıklayabilme 2) Kardiyak rehabilitasyonla ilgili temel kavramları açıklayabilme 3) Kardiyovasküler ve solunum sistemi hastalıklarının klinik özelliklerini tanımlayabilme 4) Kardiyovasküler ve solunum problemleri olan hastalarda doğru fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımlarını seçebilme 5) Kardiyovasküler ve solunum problemleri olan hastalarda doğru fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımlarını uygulayabilme 6) Kardiyovasküler ve solunum problemleri olan hastalarda doğru fizyoterapi ve rehabilitasyon yardımcı cihazlarını kullanabilme 7) Fonksiyonel kapasiteyi değerlendirebilme ve yorumlamayabilme 8) Kardiyovasküler ve solunum sorunları olan hastalarda yaşam kalitesini değerlendirebilme ve ev programı oluşturabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Çocuk ve yetişkin solunum sistemi anatomi ve fizyolojisi | |
2) | Solunum hastalığı olan çocuk ve yetişkin hasta değerlendirilmesi | |
3) | Akciğer kapasitesini arttırmak için fizyoterapi teknikleri: Kontrollü mobilizasyon, pozisyonlama, nefes egzersizleri, mekanik yardımcılar | |
4) | Sekresyon temizlenmesinde fizyoterapi teknikleri: Hidrasyon, nemlendirme, mobilizasyon ve nefes egzersizleri, postural direnaj, manüel teknikler | |
5) | Pediatrik fizyoterapi, çocuklarda göğüs fizyoterapisi | |
6) | Tıkayıcı ve kısıtlayıcı akçiğer durumlarında fizyoterapi | |
7) | Göğüs cerrahisi sonrası fizyoterapi | |
8) | Solunum ve hemodinamiklerin değerlendirilmesi | |
9) | Kardiyak rehabilitasyon | |
10) | Kalp cerrahisi sonrası rehabilitasyon | |
11) | Periferal vasküler hastalıklarda fizyoterapi | |
12) | Kalp ve solunum fonksiyon bozukluğu kaynaklı hareket fonksiyon bozukluğunun fonksiyonel teşhisi | |
13) | Yaşlanma ile birlikte olan kalp - solunum değişiklikleri ve aktivite programı | |
14) | Yoğun bakım ünitinde hastanın devamlı gözlemlenmesi, genel mobilizasyonu |
Ders Notları / Kitaplar: | Öğretim elemanının ders notları Instructor's lecture notes |
Diğer Kaynaklar: | -Fizyoterapi Rehabilitasyon Nörolojik Rehabilitasyon Kardiyopulmoner Rehabilitasyon -Cilt 3; 2016, Ayşe Karaduman. -Guidelines for Pulmonary Rehabilitation Programs; 2011, American Association of Cardiovascular and Pulmonary Rehabilitation. -Cardiorespiratory Physiotherapy: Adults and Paediatrics; 2016, Main E., Denehy H. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapabilme | 3 |
2) | Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme gerektiği durumda sonlandırabilme veya değiştirebilme | 3 |
3) | Toplum sağlığını koruma davranışına yönelik girişimlerde bulunabilme | 1 |
4) | Toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkıda bulunabilme | 2 |
5) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize edebilme, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetebilme ve sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretebilme | 3 |
6) | Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme | 3 |
7) | Sağlık ekibinin diğer meslek üyeleri ile etkili iletişim ve işbirliği içinde çalışabilme ve sorumluluk üstlenebilme | 3 |
8) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutabilme ve rapor hazırlayabilme; araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılabilme | 3 |
9) | Kişisel gelişim, bilgi okur yazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimseyebilme; kalite geliştirebilme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verebilme, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergileyebilme | 2 |
10) | Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme | 1 |
Alan Çalışması | |
Ders |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 86 |