Psikoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSI402 | ||||
Course Name: | Psikolojide Etik İlkeler | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. EBRU TALİBE GÖRÜNMEK | ||||
Dersi Veren(ler): | |||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste meslek etiği ile ilgili temel kavramların ve kuralların uygulanmasına yönelik anlayış kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders etik ve ahlak kavramları, ahlakın oluşumunda rol oynayan faktörler, etik düzeyleri, etik kuralları, etik sistemleri, etik davranış, meslek etiği, meslek etiği, iş hayatında etik ve etik dışı davranışlar, mesleki yozlaşma ve meslek hayatında etik standart rehberi tanıtımını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Etik ve ahlak kavramlarını tanımlayabilir. 2) Meslek etiği ilkelerini Psikologlar Derneği Etik Standartları Elkitabından öğrenir. 3) Danışan gizliliğini koruma sorumluluğuna ilişkin ilkeleri gözden geçirebilir. 4) Danışan rıza formunun temel özelliklerini tanımlayabilir. 5) Danışan-Psikolog ilişkilerinde kötüye kullanım hakkında farkındalık kazanabilir. 6) Etik konularda karar vermenin ve şikayet süreçlerinin gerekli bileşenlerini kavrayabilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş ve ders kapsamındaki faaliyetlerin açıklanması. | Dersler haftalık olarak blackboard'a eklenir. |
2) | Etik ve ahlak kavramları | Dersler haftalık olarak blackboard'a eklenir. |
3) | Ahlakın oluşumunda rol oynayan faktörler | Dersler haftalık olarak blackboard'a eklenir. |
4) | Etik düzeyleri | Dersler haftalık olarak blackboard'a eklenir. |
5) | Psikologlar Derneği Etik Standartlar Elkitabı | Dersler haftalık olarak blackboard'a eklenir. |
6) | Etik İkilemler | Dersler haftalık olarak blackboard'a eklenir. |
7) | Etik Davranış Süreci | Dersler haftalık olarak blackboard'a eklenir. |
8) | Rıza/Onay Formunun Temel Özellikleri | Dersler haftalık olarak blackboard'a eklenir. |
9) | Psikolojide Meslek Etiğinde Önemli Vakalar | |
10) | İş Hayatında Etik ve Etik Dışı Davranışlar | |
11) | Mesleki Yozlaşma ve Meslek Hayatında Etik Dışı Davranışların Sonuçları | |
12) | Mesleki Yozlaşma ve Meslek Hayatında Etik Dışı Davranışların Sonuçları | |
13) | Etik Konularda Karar Vermenin ve Şikayet Süreçlerinin Gerekli Bileşenleri | |
14) | Farklılaşmış/Ötekileştirilmiş Dünyada Etik ve Sosyal Sorumluluklar |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları blackboard sistemine eklenmiştir. |
Diğer Kaynaklar: | Thomas F. Nagy (2020). Psikologlar İçin Temel Meslek Etiği Temel Konuları Anlamak ve Üstesinden Gelmek İçin Bir El Kitabı. Nobel Yayıncılık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsanın zihinsel, duygusal ve davranışsal süreçlerinin bilimsel perspektif içinde incelenmesi ve temel psikoloji kuramları hakkında genel bilgiye sahibi olması | 1 |
2) | Uygulamalı Psikoloji’ye yönelik temel uygulama becerilerine sahip olması | |
3) | İnsanların zihinsel ve duygusal süreçleri ve davranışlarıyla ilgili temel problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi geliştirmesi | 1 |
4) | Bireyin gelişim aşamalarında karşılaşabileceği sorunları tanımlaması, çözme becerisi geliştirmesi ve gerektiğinde konsültasyona yönelik bilgi sahibi olması | 1 |
5) | Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme değerlendirme araçlarına dair bilgiye sahip olması | 1 |
6) | Temel düzeyde gözlem ve görüşme teknikleri bilgisine ve becerisine sahip olması | 1 |
7) | Mesleki ve etik sorumluluk bilgisine ve bilincine sahip olması | 3 |
8) | Psikoloji alanında elde ettiği nicel ve nitel yöntemler hakkında bilgi birikimini ve uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bağımsız araştırma yapma becerisine sahip olması | 1 |
9) | Veri toplama, analiz etme, yorumlama ve rapor etme becerisine sahip olması | 1 |
10) | Empati becerisine, kişilerarası duyarlılığa, bireysel ve toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olması | 1 |
11) | Endüstri ve örgütsel yapılarda psikolojik sağlığı etkileyebilecek faktörleri tanımlaması | |
12) | Psikoloji bilimi ile ilgili edindiği bilgileri farklı kişi ve kurumlarla paylaşması ve bilgilendirmesi | 1 |
Alan Çalışması | |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Rol oynama | |
Seminer | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Sosyal Faaliyet | |
Teknik gezi | |
Tez Hazırlama | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Örnek olay çalışması | |
Web Tabanlı Öğrenme | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Projeler | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 | ||||
Proje | 1 | 30 | 30 | ||||
Ödevler | 1 | 20 | 20 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 2 | 2 | ||||
Toplam İş Yükü | 137 |