Eczacılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ECZ417 | ||||
Course Name: | Farmasötik Toksikoloji I | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR-EN | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. BÜKET ALPERTUNGA | ||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. BÜKET ALPERTUNGA |
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilere toksikolojinin temel kavramları; doz-cevap ilişkileri; toksisiteyi etkileyen faktörler; ksenobiyotiklerin toksikokinetik özellikleri; toksik etki mekanizmaları, kimyasal mutajenezis, kimyasal karsinojenezis, gelişimsel toksisite ve toksikolojide risk değerlendirmesi konularında bilgi sunmaktır. |
Dersin İçeriği: | Toksikolojinin temel prensipleri; toksikokinetik; toksikolojide risk değerlendirmesi; toksik etki mekanizmaları; kimyasal karsinojenez ve mutajenez; gelişimsel ve reprodüktif toksisite. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Toksikolojinin temel kavramlarını bilerek açıklayabilmeli. 2) Ksenobiyotiklerin doz-etki ilişkisini yorumlayabilmeli. 3) Ksenobiyotiklere maruziyet ile özellikleri kavrayabilmeli. 4) Toksisite araştırmalarında kullanılan testler hakkında bilgi sahibi olmalı. 5) Kimyasalların toksikolojik risk değerlendirmesini ve tüketici ürünlerinin güvenlik değerlendirmesini yapabilecek düzeyde bilgi sahibi olmalı. 6) Ksenobiyotiklerin biyotransformasyonları hakkında yorum yapabilmeli. 7) Ksenobiyotiklerin dağılım ve atılımları hakkında yorum yapabilmeli. 8) ADME süreçlerini ve toksisiteyi etkileyen faktörleri bilerek yorum yapabilmeli 9) Ksenobiyotiklerin toksik etki mekanizmalarını anlayabilmeli. 10) Hücresel hasarın mekanizmalarını bilmeli 11) Kimyasal karsinojenlerin etki mekanizmaları konularında değerlendirme yapabilecek düzeyde bilgi sahibi olabilmeli. 12) Kimyasal mutajenezi indükleyen mekanizmalar konularında değerlendirme yapabilecek düzeyde bilgi sahibi olabilmeli. 13) Gelişimsel ve reprodüktif toksisite konularında değerlendirme yapabilecek düzeyde bilgi sahibi olabilmeli. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Toksikolojinin tarihçesi ve kapsamı | -- |
2) | Toksikolojide temel kavramlar | -- |
3) | Maruziyetin özellikleri | -- |
4) | Ksenobiyotiklerin absorpsiyonu | -- |
5) | Ksenobiyotiklerin dağılımı, atılımı | -- |
6) | Ksenobiyotiklerin biyotransformasyonları-Faz I reaksiyonları | -- |
7) | Ksenobiyotiklerin biyotransformasyonları-Faz II reaksiyonları | -- |
8) | Toksik etki mekanizmaları | -- |
9) | Toksisiteyi etkileyen faktörler | -- |
10) | Kimyasal karsinojenez | -- |
11) | Kimyasal mutajenez | -- |
12) | Gelişimsel ve reprodüktif toksisite | -- |
13) | Toksisite testleri | -- |
14) | Toksikolojide risk değerlendirme | -- |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Poisoning and Drug Overdose, Olson KR, , 7th Edition, Lange Medical Books/McGraw-Hill, 2018. 2. Casarett and Doull’s Essentials of Toxicology, Claassen, C.D., Watkins J. B., , Lange Medical Books/McGraw-Hill, 2021. 3. Clinical Management of Poisoning and Drug Overdose, Haddad LM, Winchester JF, Saunders Company, Philadelphia, 2007. 4. Lu’s Basic Toxicology, Lu FC, Kacew S, Informa Healthcare, 2009. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Toksikoloji (2020), Nursen Başaran, Terken Baydar, Ülkü Ündeger Bucurgat, Sevtap Aydın Dilsiz, Pınar Erkekoğlu, Gözde Girgin, Belma Koçer Gümüşel, Aylin Gürbay, Hilal ÖzgÜneş, Suna Sabuncuoğlu, Gönül Şahin 2. Farmasotik Toksikoloji (2013), Gerard J. Mulder, Lennart Dencker, Nobel Yayinevi 3. Toksikolojinin Temelleri, Casarett and Doull’s (2017), Ankara Nobel Tip Kitabevi 4. Lu’s Basic Toxicology, Lu FC, Kacew S, Informa Healthcare, 2009. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki güncel bilimsel bilgiye ulaşabilir, değerlendirir ve uygular. | 5 |
2) | İlaç ile ilgili her konuda hasta, sağlık personeli ve topluma bilgi aktarır. | 4 |
3) | İlaç etkin maddelerinin terapötik etkileri ilaç şekilleri, farmakokinetik özellikleri, stabilitesi geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu bilgileri kullanabilir. | 3 |
4) | İlaçla ilgili tüm ürünlerin kalite güvencesi konularını ve süreçlerini tanır, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | 4 |
5) | İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanıma sahiptir, akılcı ve güvenli ilaç kullanımı konusunda, danışmanlık yapar, farmakovijilans uygulamalarını destekler. | 5 |
6) | Doğal ve sentetik ilaç hammaddelerinin üretimi, üretim teknolojileri konusunda bilgi sahibidir. | 3 |
7) | İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisi ile ilgili kavramlar hakkında bilgi sahibidir. | 5 |
8) | Farmasötik ve kozmetik ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgiye ve uygulama becerilerine sahiptir. | 3 |
9) | Hastanede eczacılık hizmetleri kapsamında yer alan tüm konuları planlar ve uygular. | 3 |
10) | İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma, patent ve farmakoekonomi konuları hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
11) | Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanımlıdır, sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 4 |
12) | Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanır. | 5 |
13) | Farmasötik, biyoteknolojik ve radyofarmasötik ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahiptir. | 5 |
14) | Eczacılık alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. | 5 |
15) | İletişimsel, yönetsel ve sosyal beceriler açısından meslektaşları ve diğer sağlık profesyonelleri ile birlikte çalışacak gerekli yeterliliklere sahiptir. | 3 |
16) | Tıbbi bitkiler, bitkisel destek ürünleri ve gıda takviyeleri hakkında danışmanlık yapar. | 1 |
17) | Farmasötik bakım uygulamalarını bilir, ilaç etkileşimlerini anlayıp değerlendirir. | 4 |
18) | İlaçlar ve diğer kimyasal maddelerin kullanımı ve laboratuvar uygulamasıyla ilgili riskleri bilir. | 5 |
Anlatım | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 8 |
Ara Sınavlar | 1 | % 32 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 | ||||
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 2 | ||||
Ödevler | 1 | 2 | 2 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 90 |