Eczacılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ECZ313 | ||||
Course Name: | Farmasötik Kimya I | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. SUMRU ÖZKIRIMLI | ||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. Kadriye BENKLİ |
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | İlaçların fizikokimyasal ve yapısal özelliklerinin aktivite üzerine etkileri, ilaç-reseptör etkileşmeleri, ilaçların metabolizma reaksiyonları ve bunun ilaç geliştirme açısından önemi konularında bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği: | Farmasötik Kimya I dersi, ilaçların fizikokimyasal ve yapısal özelliklerinin aktivite üzerine etkileri, ilaçların reseptör, enzim, nükleik asitlerle etkileşim mekanizmaları, stereokimya-biyolojik aktivite ilişkisi, kantitatif yapı-aktivite ilişkisi, biyoizosterism, ilaçların metabolizması ve ön ilaç konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İlaçların biyolojik ortamda dağılım , iyonizasyon özelliklerini açıklayabilmeli 2) İlaçların hedeflerle yaptığı kimyasal bağları yorumlayabilmeli 3) İlaçların absorbsiyon süreçlerini yorumlayabilmeli. 4) Kantitatif yapı-etki ilişkisi denklemlerini yorumlayabilmeli 5) Öncü bileşik geliştirme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilmeli 6) İlaç tasarımı ve aşamalarını kavrayabilmeli, 7) İlaç metabolizmasının kimyasal süreçlerini bilebilmeli 8) İlaç geliştirme süreçlerinde metabolizma reaksiyonlarının ilaç tasarımındaki katkısını yorumlayabilmeli |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Eczacılık eğitiminde farmasötik - medisinal kimyanın yeri, İlaç ham madde kaynakları | |
2) | İlaç geliştirme, yapı-aktivite ilişkileri, | |
3) | Biyoisoterizm, biyolojik aktiviteyi etkileyen fizikokimyasal faktörler | |
4) | İyonizasyon Sabitesi (pKa), Handerson-Hasselbach denklemi, indüktif etki, rezonans etki | |
5) | Hammet eşitliği,uygulamaları | |
6) | Kantitatif Yapı-etki ilişkisi denklemi yorumlanması, QSAR denkleminin yorumlanması | |
7) | Biyolojik membranlar, ilaçların hedefleri, reseptörler, tipleri | |
8) | ARASINAV | |
9) | İlaç-hedef etkileşmesinde kimyasal bağlar | |
10) | Stereokimya-biyolojik aktivite ilişkisi | |
11) | İlaç hedefi olarak reseptör, enzim, nükleik asidler | |
12) | ilaç metabolizmasının kimyası, | |
13) | Metabolizma, faz I reaksiyonları | |
14) | Metabolizma, faz II reaksiyonları | |
15) | Ön ilaç tasarımı, sert ilaçlar ve yumuşak ilaçlar |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Ders Kaynakları 1. Farmasötik ve Medisinal Kimya (I-II) Hülya Akgün/Ayla Balkan/A. Altan Bilgin/Ünsal Çalış/Sevim Dalkara/Dilek Demir Erol/Hakkı Erdoğan/Mevlüt Ertan/Nesrin Gökhan Kelekçi/Fügen Özkanlı/Erhan Palaska/Selma Saraç/Cihat Şafak/Rahime Şimşek/Birsen Tozkoparan .(2019) Hacettepe Üniversitesi Yayınları 2. Foye Medisinal Kimya Temel İlkeleri. Editörler : T L. Lemke, D A.Williams, S. W Zito , V F. Roche , Çev.Ed. Öztekin Algül, Kayhan Bolelli (2019) Ankara Nobel Tıp Kitapevi Yardımcı Kaynaklar 1. An Introduction to Medicinal Chemistry, G.L.Patrick, 6. Baskı (2017) Oxford University Press. 2. Foye's Principles of Medicinal Chemistry Victoria F. Roche ,S. William Zito Thomas Lemke, David A. Williams (2019) Walters Kluwer |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki güncel bilimsel bilgiye ulaşabilir, değerlendirir ve uygular. | 5 |
2) | İlaç ile ilgili her konuda hasta, sağlık personeli ve topluma bilgi aktarır. | 5 |
3) | İlaç etkin maddelerinin terapötik etkileri ilaç şekilleri, farmakokinetik özellikleri, stabilitesi geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu bilgileri kullanabilir. | 5 |
4) | İlaçla ilgili tüm ürünlerin kalite güvencesi konularını ve süreçlerini tanır, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | 5 |
5) | İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanıma sahiptir, akılcı ve güvenli ilaç kullanımı konusunda, danışmanlık yapar, farmakovijilans uygulamalarını destekler. | 4 |
6) | Doğal ve sentetik ilaç hammaddelerinin üretimi, üretim teknolojileri konusunda bilgi sahibidir. | 5 |
7) | İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisi ile ilgili kavramlar hakkında bilgi sahibidir. | 4 |
8) | Farmasötik ve kozmetik ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgiye ve uygulama becerilerine sahiptir. | 5 |
9) | Hastanede eczacılık hizmetleri kapsamında yer alan tüm konuları planlar ve uygular. | 4 |
10) | İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma, patent ve farmakoekonomi konuları hakkında bilgi sahibidir. | 5 |
11) | Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanımlıdır, sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 5 |
12) | Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanır. | 5 |
13) | Farmasötik, biyoteknolojik ve radyofarmasötik ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahiptir. | 5 |
14) | Eczacılık alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. | 5 |
15) | İletişimsel, yönetsel ve sosyal beceriler açısından meslektaşları ve diğer sağlık profesyonelleri ile birlikte çalışacak gerekli yeterliliklere sahiptir. | 5 |
16) | Tıbbi bitkiler, bitkisel destek ürünleri ve gıda takviyeleri hakkında danışmanlık yapar. | 4 |
17) | Farmasötik bakım uygulamalarını bilir, ilaç etkileşimlerini anlayıp değerlendirir. | 5 |
18) | İlaçlar ve diğer kimyasal maddelerin kullanımı ve laboratuvar uygulamasıyla ilgili riskleri bilir. | 5 |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Problem Çözme | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 | ||||
Sunum / Seminer | 1 | 1 | 1 | ||||
Ödevler | 1 | 2 | 2 | ||||
Küçük Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 118 |