ECZ215 PatolojiKurumsal BilgilerAkademik Programlar EczacılıkÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Eczacılık

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: ECZ215
Course Name: Patoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FATMA CANAN ALATLI
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Fatma Canan Alatlı
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Patoloji dersinin amacı öğrencinin hastalıkları ana hatlarıyla tanıması, organ ve dokuların yapı ve fonksiyonlarını sistematik düzen içerisinde inceleyerek insan vücudunun sistemlerine ait yapı ve fonksiyon bozuklukları ile, sıklık bakımından önem taşıyan hastalıkların oluşum mekanizmalarını öğrenmesi ve bu hastalıkların oluşum mekanizmaları ile tedavi yöntemleri arasındaki ilişkiyi kurabilmesidir.
Dersin İçeriği: Patoloji dersinde, organ ve sistemler, fonksiyonel bakımdan histoloji, fizyoloji ve biyokimya bilgileriyle de desteklenerek, genel özellikleriyle tanıtılır. Organ veya sistemlerin tipik özelliklerini taşıyan hastalıklardan seçilen örnekler, patogenezleri ve klinik belirtileriyle, tedavileri ilişkilendirilerek anlatılır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Temel patoloji kavramları ve adaptasyon türleri hakkında bilgi edinebilmek.
2) Hastalık nedenleri (etyoloji) ve hastalıkların gelişim süreci ve mekanizmaları ile ilgili açıklama yapabilmek.
3) Vücuttaki sıvı-elektrolit dengesi ve asit-baz dengesinin önemini kavrayabilmek.
4) Savunma sistemleri; iltihap ve immunolojik reaksiyonlar ile ilgili bilgileri özümseyebilmek.
5) Hücresel proliferasyon, iyi ve kötü huylu tümörlerin oluşumu, biyolojik özellikleri, klinik önemi, tanı ve tadavi yöntemleri ile ilgili bilgilere hakim olabilmek.
6) Hastalık- sağlık kavramı, hastalıkların etyoloji ve patogenezi, hücresel adaptasyon, immunopatoloji, iltihap ve neoplaziler ile ilgili bilgiler ışığında, olgu örnekleri üzerinde hastalık bulgularını yorumlama becerisini edinmek.
7) Solunum, kalp-damar, sinir, endokrin, kas-kemik, boşaltım, üreme ve hematolojik sistem hastalıklarının patolojisine hakim olabilmek.
8) Çeşitli sistemlerin hastalıklarının oluş mekanizmalarını bilerek ve klinik bulgularına dayanarak hastalıkların tanı ve ayırıcı tanısını yapabilme becerisine sahip olabilmek.
9) Hastalıkların patogenezi ile klinik belirtilerini bağdaştırma becerisini edinebilmek.
10) Tedavi araçları ile tedavi amaçları arasındaki ilişkiyi kurma becerisini edinebilmek.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Patolojinin tanımı, temel kavramları, sağlık ve hastalık tanımı, hücrelerin dokuların, organların ve sistemlerin yapı ve fonksiyonları. Ders slaytları ve kaynak kitaplar.
2) Hücre bölünmesi, hücre döngüsü, adaptif değişiklikler, dejeneratif değişiklikler ve hücre ölümü. Ders slaytları ve kaynak kitaplar.
3) Metabolizma, sinyal yolları, reseptörler, homeostaz. Ders slaytları ve kaynak kitaplar.
4) Etyoloji; hastalık nedenleri ve patogenez; hastalıkların gelişim süreci ve mekanizmaları. Ders slaytları ve kaynak kitaplar.
5) Sıvı-elektrolit, asit-baz dengesi, tamponlama sistemleri ve bozuklukları. Ders slaytları ve kaynak kitaplar.
6) Korunma mekanizmaları: Bağışıklık sistemi, adaptif bağışıklık, immunopatoloji, iltihap, yara iyileşmesi. Ders slaytları ve kaynak kitaplar.
7) Selüler proliferasyon; iyi huylu tümörler, kanser, biyolojik özellikleri, epidemiyoloji, karsinogenez ve karsinojen ajanlar, tümörlerin yapısal özellikleri, klinik etkileri, evreleme, tanı ve tedavi yöntemleri. Ders slaytları ve kaynak kitaplar.
8) Solunum sistemi hastalıklarının patolojisi ve tedavisi. Ders slaytları ve kaynak kitaplar.
9) Kalp ve damar hastalıklarının patolojisi ve tedavisi. Ders slaytları ve kaynak kitaplar.
10) Nörolojik hastalıkların patolojisi ve tedavi yöntemleri. Ders slaytları ve kaynak kitaplar.
11) Santral sinir sistemi hastalıklarının patolojisi ve tedavi yöntemleri. Ders slaytları ve kaynak kitaplar.
12) Gastrointestinal sistem hastalıkları, kas-kemik hastalıkları ve böbrek hastalıklarının patolojisi ve tedavisi. Ders slaytları ve kaynak kitaplar.
13) Endokrin sistem hastalıkları ve hematolojik hastalıkların patolojisi ve tedavisi. Ders slaytları ve kaynak kitaplar.
14) Kadın ve erkek üreme sistemleri hastalıklarının patolojisi ve tedavisi. Ders slaytları ve kaynak kitaplar.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders slaytları ve kaynak kitaplar.

Lecture slides and reference books.
Diğer Kaynaklar: 1) Ray Taylor, General Principles of Pathophysiology “Cellular Physiology”, Valencia Community College, Department of Emergency Medical Services. Sunum slaytları.
2) Pathophysiology, National EMS Education Standard Competencies, 2013, Jones & Bartlett Learning, LLC, an Ascend Learning Company, www.jblearning.com
3) Yard. Doç. Dr. Betül Gündoğdu, Hücre ölümü, inflamasyon ve siyanoz, Fizyopatoloji: Yazıhan N, Gül M (Editörler), Atatürk Üniversitesi, ATA-AÖF,2016 içinde.
4) Uzm.Dr. Metin Yalaza, Travma ve yanık, Fizyopatoloji: Yazıhan N, Gül M (Editörler), Atatürk Üniversitesi, ATA-AÖF,2016 içinde.
5) Kadir Çetinkaya, Semra Çetinkaya, Sıvı elektrolit fizyopatolojisi, Fizyopatoloji: Yazıhan N, Gül M (Editörler), Atatürk Üniversitesi, ATA-AÖF, 2016 içinde.
6) Doç. Dr. Mehtap Kaçar, Prof. Dr. Bayram Yılmaz, Anemilerin fizyopatolojisi ve Pıhtılaşma sistemi hastalıkları, Fizyopatoloji: Yazıhan N, Gül M (Editörler). Atatürk Üniversitesi, ATA-AÖF, 2016 içinde.
7) Prof. Dr. Nuray Yazıhan, Kardiyovasküler sistem acilleri: Hipertansiyon ve koroner arter hastalıkları, Fizyopatoloji: Yazıhan N, Gül M (Editörler), Atatürk Üniversitesi, ATA-AÖF, 2016 içinde.
8) Prof. Dr. Mustafa GÜL, Şok fizyopatolojisi, Fizyopatoloji, Atatürk Üniversitesi, ATA-AÖF.
9) Dr. Eyüp Kahveci, Nefrolojik aciller, Fizyopatoloji: Yazıhan N, Gül M (Editörler), Atatürk Üniversitesi, ATA-AÖF, 2016 içinde.
10) Yard. Doç. Dr. Gülşah Gündoğdu, Obstruktif ve restriktif akciğer hastalıkları, Fizyopatoloji: Yazıhan N, Gül M (Editörler), Atatürk Üniversitesi, ATA-AÖF, 2016 içinde.
11) Cemalettin Camcı, Üst mide barsak sistemi kanamaları fizyopatolojisi ve hastaların yönetimi, Fizyopatoloji: Yazıhan N, Gül M (Editörler), Atatürk Üniversitesi, ATA-AÖF, 2016 içinde.
12) Uzm. Dr. Özlem Özsoy, Ağrı fizyopatolojisi, Fizyopatoloji: Yazıhan N, Gül M (Editörler), Atatürk Üniversitesi, ATA-AÖF, 2016 içinde.
13) Yard. Doç. Dr. Tuncer Nacar, Nörolojik aciller, Fizyopatoloji: Yazıhan N, Gül M (Editörler), Atatürk Üniversitesi, ATA-AÖF, 2016 içinde.
14) Berkowitz B. Basitleştirilmiş Klinik Patofizyoloji. Çeviri Editörleri: Nurten A, Anğ Ö. Çevirenler: Enç N, Nurten A, Türkmen AZ, Ünal M, Yayla V. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul 2016.
15) Stefan Silbernagl, Florian Lang. Color Atlas of Pathophysiology, 2000, Thieme, Stutgard-New York.
16) Kumar V, Abbas AK, Aster CJ. Robbins Temel Patoloji, Çeviri Editörleri: Tuzlalı S, Güllüoğlu M. 10. Baskı, Güneş Tıp Kitabevleri, Ankara, 2020.
17) Cross SS (Editor). Underwood Patoloji Klinik Yaklaşım. Çeviri Editörü: Dervişoğlu S. 7. Baskı, İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2023.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eczacılık alanındaki güncel bilimsel bilgiye ulaşabilir, değerlendirir ve uygular.
2) İlaç ile ilgili her konuda hasta, sağlık personeli ve topluma bilgi aktarır. 3
3) İlaç etkin maddelerinin terapötik etkileri ilaç şekilleri, farmakokinetik özellikleri, stabilitesi geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu bilgileri kullanabilir. 2
4) İlaçla ilgili tüm ürünlerin kalite güvencesi konularını ve süreçlerini tanır, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. 2
5) İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanıma sahiptir, akılcı ve güvenli ilaç kullanımı konusunda, danışmanlık yapar, farmakovijilans uygulamalarını destekler.
6) Doğal ve sentetik ilaç hammaddelerinin üretimi, üretim teknolojileri konusunda bilgi sahibidir.
7) İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisi ile ilgili kavramlar hakkında bilgi sahibidir. 3
8) Farmasötik ve kozmetik ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgiye ve uygulama becerilerine sahiptir.
9) Hastanede eczacılık hizmetleri kapsamında yer alan tüm konuları planlar ve uygular. 1
10) İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma, patent ve farmakoekonomi konuları hakkında bilgi sahibidir.
11) Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanımlıdır, sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. 1
12) Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanır. 1
13) Farmasötik, biyoteknolojik ve radyofarmasötik ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahiptir.
14) Eczacılık alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır.
15) İletişimsel, yönetsel ve sosyal beceriler açısından meslektaşları ve diğer sağlık profesyonelleri ile birlikte çalışacak gerekli yeterliliklere sahiptir.
16) Tıbbi bitkiler, bitkisel destek ürünleri ve gıda takviyeleri hakkında danışmanlık yapar.
17) Farmasötik bakım uygulamalarını bilir, ilaç etkileşimlerini anlayıp değerlendirir.
18) İlaçlar ve diğer kimyasal maddelerin kullanımı ve laboratuvar uygulamasıyla ilgili riskleri bilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 6 72
Ara Sınavlar 1 0 0
Final 1 0 0
Toplam İş Yükü 100