Eczacılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ECZ224 | ||||
Course Name: | Biyokimya | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ASİYE YURTTAŞ | ||||
Dersi Veren(ler): | ASİYE YURTTAŞ | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilere canlı ve canlılığın tanımları hakkında, karbohidrat kimyası ve metabolizması, lipitler, protein ve aminoasitlerin kimyası, koenzimler ve vitaminler, enzimler, hormonlar, biyolojik oksidasyon ve oksidatif fosforilasyon konularında bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders; karbohidratlar, lipidler, amino asidler ve proteinler, enzimler, nukleoproteinler ve nukleik asidlerin yapıları, organizmanın su ve asid-baz dengesi, biyolojik tamponlar, vitaminler ve hormonlar konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Eczacılık alanındaki güncel bilimsel bilgiye ulaşabilmeli, değerlendirebilmeli ve uygulayabilmeli. 1) 1. İnsan organizmasındaki temel moleküllerin yapılarını ve genel metabolik süreçlerin temel prensiplerini ebilmeli. 2. Biyokimya ile ilgili laboratuvar tekniklerini ebilmeli. 3. Hastalıkların nedenlerini klinik tanı ile ilişkilendirebilmeli. 4. Klinik analiz raporlarını değerlendirebilmeli. 5. Hastalarda kullanılan ilaçların biyokimyasal mekanizması hakkında bilgi verebilmeli ve hastaları yönlendirebilmeli. 2) 1. İnsan organizmasındaki temel moleküllerin yapılarını ve genel metabolik süreçlerin temel prensiplerini ebilmeli. 2. Biyokimya ile ilgili laboratuvar tekniklerini ebilmeli. 3. Hastalıkların nedenlerini klinik tanı ile ilişkilendirebilmeli. 4. Klinik analiz raporlarını değerlendirebilmeli. 5. Hastalarda kullanılan ilaçların biyokimyasal mekanizması hakkında bilgi verebilmeli ve hastaları yönlendirebilmeli. 2) İlaç ile ilgili her konuda hasta, sağlık personeli ve topluma bilgi aktarabilmeli 3) İlaç etkin maddelerinin terapötik etkileri ilaç şekilleri, farmakokinetik özellikleri ve stabilitesi konularında ileri düzeyde bilgi sahibi olabilmeli 4) İlaçla ilgili tüm ürünlerin kalite güvencesi konularını ve süreçlerini tanıyabilmeli, kontrolü ve standardizasyonunu yapabilmeli 5) İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanabilmeli, akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayabilmeli 6) Doğal ve sentetik ilaç hammaddelerinin üretimi, üretim teknolojileri konusunda bilgi sahibi olabilmeli 7) Biyoteknolojik ve radyofarmasötik ürünlerin geliştirilmesi ve üretiminde görev alabilmeli 8) Halk sağlığı ,çevre koruma ve iş güvenliği konularında bilgi sahibi olabilmeli 9) Hastanede eczacılık hizmetlerinde, her aşamada görev alabilmeli, hastanın ilaç güvenliğini sağlayabilmeli 10) İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma, patent konuları hakkında bilgi sahibi olabilmeli 11) Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanabilmeli, sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretebilmeli 12) Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanabilmeli 13) Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip edebilmeli ve değerlendirebilmeli |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Genel biyokimya ile ilgili temel bilgiler: biokimyanın konusu, eczacılık mesleği bakımından önemi | Lippincott’s Illustrated reviews serisinden: Biyokimya. P.C.Champe,R.A. Harvey çev: Asuman Tokullugil. |
2) | Karbohidratlar | Harper Biyokimya, Ed. Nurten Dikmen, Tuncay Özgüven; 25. baskı, Nobel Kitabevleri, 2004 |
3) | Karbohidratlar II | Harper Biyokimya, Ed. Nurten Dikmen, Tuncay Özgüven; 25. baskı, Nobel Kitabevleri, 2004 |
4) | Lipidler | Harper Biyokimya, Ed. Nurten Dikmen, Tuncay Özgüven; 25. baskı, Nobel Kitabevleri, 2004 |
5) | Lipidler II | Harper Biyokimya, Ed. Nurten Dikmen, Tuncay Özgüven; 25. baskı, Nobel Kitabevleri, 2004 |
6) | Amino asidler ve proteinler | ''Harper Biyokimya, Ed. Nurten Dikmen, Tuncay Özgüven; 25. baskı, Nobel Kitabevleri, 2004 |
7) | Amino asidler ve proteinler II | ''Harper Biyokimya, Ed. Nurten Dikmen, Tuncay Özgüven; 25. baskı, Nobel Kitabevleri, 2004 |
8) | ARASINAV | ''Harper Biyokimya, Ed. Nurten Dikmen, Tuncay Özgüven; 25. baskı, Nobel Kitabevleri, 2004 |
9) | Enzimler | ''Harper Biyokimya, Ed. Nurten Dikmen, Tuncay Özgüven; 25. baskı, Nobel Kitabevleri, 2004 |
10) | Enzimler II | ''Harper Biyokimya, Ed. Nurten Dikmen, Tuncay Özgüven; 25. baskı, Nobel Kitabevleri, 2004 |
11) | Nukleoproteinler ve nukleik asidlerin yapıları | ''Harper Biyokimya, Ed. Nurten Dikmen, Tuncay Özgüven; 25. baskı, Nobel Kitabevleri, 2004 |
12) | Nukleoproteinler ve nukleik asidlerin yapıları II | ''Harper Biyokimya, Ed. Nurten Dikmen, Tuncay Özgüven; 25. baskı, Nobel Kitabevleri, 2004 |
13) | Organizmanın su ve asid-baz dengesi | ''Harper Biyokimya, Ed. Nurten Dikmen, Tuncay Özgüven; 25. baskı, Nobel Kitabevleri, 2004 |
14) | Biyoelementler | ''Harper Biyokimya, Ed. Nurten Dikmen, Tuncay Özgüven; 25. baskı, Nobel Kitabevleri, 2004 |
15) | FİNAL | '' |
Ders Notları / Kitaplar: | Clinical Chemistry, Sixth edition, William J. Marshall, Stephen K Bangert, Mosby Elsevier Publishing, 2008 Principles of Biochemistry, Lehninger, Third edition, Harper’ın Biyokimyası. R.K.Murray,P.A.Mayes,D.K.Granner,V.W.Rodwell, ed: G.Menteş, B.Ersöz, Sistem Yayıncılık Mat,22, 1993 |
Diğer Kaynaklar: | Clinical Chemistry, Sixth edition, William J. Marshall, Stephen K Bangert, Mosby Elsevier Publishing, 2008 Principles of Biochemistry, Lehninger, Third edition, Harper’ın Biyokimyası. R.K.Murray,P.A.Mayes,D.K.Granner,V.W.Rodwell, ed: G.Menteş, B.Ersöz, Sistem Yayıncılık Mat,22, 1993 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki güncel bilimsel bilgiye ulaşabilir, değerlendirir ve uygular. | 3 |
2) | İlaç ile ilgili her konuda hasta, sağlık personeli ve topluma bilgi aktarır. | 3 |
3) | İlaç etkin maddelerinin terapötik etkileri ilaç şekilleri, farmakokinetik özellikleri, stabilitesi geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu bilgileri kullanabilir. | 3 |
4) | İlaçla ilgili tüm ürünlerin kalite güvencesi konularını ve süreçlerini tanır, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | 3 |
5) | İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanıma sahiptir, akılcı ve güvenli ilaç kullanımı konusunda, danışmanlık yapar, farmakovijilans uygulamalarını destekler. | 3 |
6) | Doğal ve sentetik ilaç hammaddelerinin üretimi, üretim teknolojileri konusunda bilgi sahibidir. | 3 |
7) | İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisi ile ilgili kavramlar hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
8) | Farmasötik ve kozmetik ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgiye ve uygulama becerilerine sahiptir. | 3 |
9) | Hastanede eczacılık hizmetleri kapsamında yer alan tüm konuları planlar ve uygular. | 3 |
10) | İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma, patent ve farmakoekonomi konuları hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
11) | Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanımlıdır, sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 3 |
12) | Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanır. | 3 |
13) | Farmasötik, biyoteknolojik ve radyofarmasötik ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahiptir. | 3 |
14) | Eczacılık alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. | 3 |
15) | İletişimsel, yönetsel ve sosyal beceriler açısından meslektaşları ve diğer sağlık profesyonelleri ile birlikte çalışacak gerekli yeterliliklere sahiptir. | 3 |
16) | Tıbbi bitkiler, bitkisel destek ürünleri ve gıda takviyeleri hakkında danışmanlık yapar. | 3 |
17) | Farmasötik bakım uygulamalarını bilir, ilaç etkileşimlerini anlayıp değerlendirir. | 3 |
18) | İlaçlar ve diğer kimyasal maddelerin kullanımı ve laboratuvar uygulamasıyla ilgili riskleri bilir. | 3 |
Alan Çalışması | |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Sosyal Faaliyet | |
Tez Hazırlama | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 16 | 48 | 768 | ||||
Laboratuvar | 14 | 42 | 588 | ||||
Uygulama | 14 | 42 | 588 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 1946 |