TIP400.03 Genel CerrahiKurumsal BilgilerAkademik Programlar TıpÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp

Önizleme

Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: TIP400.03
Course Name: Genel Cerrahi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. YAŞAR MERYEM YEŞİM ÜNLÜÇERÇİ
Dersi Veren(ler): Öğretim Üyeleri
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Staj sonunda öğrencilerin gastro-intestinal, hepato-pankreato-biliyer, endokrin sistem, meme hastalıkları, karın duvarı fıtıkları, organ transplantasyonu, acil cerrahi hastalıklar ve travma hastalıklarında pratisyen hekimin için gerekecek bilgiyi alması, bu hastalıkların tanı ve tedavisinde yer alan girişimleri yapabilmesi amaçlanır.
Dersin İçeriği: Cerrahi hastalıkların patofizyolojisi, sıvı ve elektrolit yönetimi, şok, hemostaz teorik eğitimleri ile klinik belirti ve bulguların yorumlanması, tanı yöntemleri ve sistem (gastrointestinal, hepatobiliyer, endokrin) hastalıklarının cerrahi tedavileri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Erişkin hastadan tıbbi öykü alabilir, eksiksiz bir fizik muayene yapabilir. Cerrahi öncesi hasta değerlendirmesi ve cerrahi sonrasında hasta takip ve bakım süreçlerini yönetebilir. Ameliyathane genel kurallarını, sterilizasyon, dezenfeksiyon kavramlarını, steril ortamlarda davranış şekillerini bilir ve uygular.
2) Acil cerrahilerde (akut karın, kanama, şok, yanık, travma gibi) kritik hastayı tanır, acil tedavi prensiplerini, resusitasyon ve yönlendirme işlemlerini uygulayabilir.
3) Sık görülen cerrahi hastalıkların ayırıcı tanısını sıralayabilir, tanısal testleri planlayabilir ve tedavi yaklaşımlarını ve cerrahi ilkelerini açıklayabilir.
4) Cerrahi hastalarda sıvı ve elektrolit tedavisi ilkelerini, klinik beslenme prensiplerini, yara iyileşmesi ve bakımı süreçlerini rehberler eşliğinde değerlendirebilir. Erken tanı ve tedavi gerektiren cerrahi hastalıkları, ulusal tarama programlarını ve koruyucu hekimlik uygulamalarını açıklayabilir.
5) Hasta yönetiminde kanıta dayalı veriler elde etmek için uygun kaynakları kullanabilir ve bu bilgileri eleştirel olarak değerlendirebilir. Multidisipliner cerrahi hastalıklara yaklaşımda disiplinler arası çalışma ve iletişimin öneminin farkındadır.
6) Klinik ortamlarda ekip halinde çalışma prensiplerini açıklayabilir. Kişisel ve hasta güvenliğine yönelik önlemleri uygulayabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Cerrahi hastaların preoperatif ve postoperatif bakımları, genel cerrahinin temelleri ve tarihi gelişimi, sıvı ve elektrolit düzenlemeleri, granülasyon, radyolojik değerlendirme, şok ve travma yanıtları, beslenme, transplantasyon, intraabdominal enfeksiyonlar, cerrahi enfeksiyonlar, akılcı antibiyotik kullanımı, akut karın, karın duvarı fıtıkları
2) Batın travmaları, gastrointestinal sistem kanamaları, mezenterik kökenli vasküler hastalıklar, yanıklar, paratiroid hastalıkları, tiroid hastalıklarında cerrahi, adrenal hastalıklarda cerrahi, meme hastalıkları, özofagus hastalıkları, mide tümörleri, obezite cerrahisi, cerrahi etik
3) Gastrointestinal obstrüksiyonlar, inflamatuvar barsak hastalıklarında cerrahi, kolon ve rektum tümörleri, ano-rektal hastalıklar, apandiks hastalıkları, karaciğer tümörleri, periampuller tümörler, akut pankreatit, karaciğerin kistik hastalıkları, cerrahide kritik vaka tartışmaları
4) Staj sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanı ile ilgili edineceği bilgi ve becerilerin kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme yeteneğine sahiptir. 3
2) Sağlık alanında görev alırken temel, dahili ve cerrahi tıp disiplinlerinden öğrendiği bilgi, beceri ve tutumları etik bir çerçevede bütünleştirir. 3
3) Hekimlik görevini; dil, din, ırk ve cinsel yönelim ayrımı gözetmeden etik değerleri göz önüne alarak adil bir tutumla yerine getirir 3
4) Birinci basamak hekimlik uygulamaları kapsamında yaşamın her evresine ait genel sağlık sorunlarını yönetir. 3
5) Bilimsel verileri, sağlık alanında edindiği bilgiler ve kanıta dayalı tıp prensiplerine uygun olarak yorumlar. 3
6) Vereceği sağlık hizmetinde; güvenli, akılcı bir yaklaşım gösterir, hasta ve çalışan sağlığını önceler, toplum ile iş birliği içerisinde hareket eder. 3
7) Sağlık hizmetini, hastasının koşul ve tercihlerini gözeterek kanıta dayalı ve güncel tıbbi bilgiler ışığında yürütür. 3
8) Sağlıkla ilgili ülke ve dünya gündemindeki güncel olayları izler ve değerlendirir. 3
9) Sahip olduğu bilgi ve becerileri hastayı iyileştirebilmek ve hastalıklar ile mücadele edebilmek adına en uygun biçimde uygular. 3
10) En güncel ve kaliteli sağlık hizmetini sağlamak için çalışır, içgörü ile hareket ederek hatalarından ders alır, kendini değerlendirir ve eleştirilere açık olarak mükemmelliğe ulaşmaya çalışır. 3
11) Hastaları ve yakınlarına duyarlı davranarak onların refahı için en iyi bakımı sağlar. 3
12) Hastaları ve çalışma arkadaşları ile adil, dürüst ve saygı temelinde kuracağı profesyonel ilişkide davranış standartlarına uygun hareket eder. 3
13) Hastalarının bireysel değerlerine ve mahremiyet haklarına saygı duyarak, hekim hasta ilişkisindeki meslek sırrına riayet eder. 3
14) Sağlığa erişimin temel bir hak olduğunu unutmadan, sağlık hizmetinin korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili eğitim ve etkinlikleri ekip çalışması yaparak yürütür. 3
15) Alanıyla ilgili konulardaki düşüncelerini ve olası sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bilimsel veriler ile destekleyerek ekip çalışması içinde meslektaşlarına aktarır. 3
16) Etkileşimde bulunacağı hasta, hasta yakını, özel gereksinimi olan kişiler, meslektaşları, diğer meslek çalışanları ve kurumlar ile etkili iletişim kurar. 3
17) Sağlık hizmet uygulayıcısı olarak önce kendisine karşı sorumluluk hissederek, kendi iyilik halini ve yetkinliğini sürdürmek ve geliştirmek için çalışır. 3
18) Mesleki ihtiyaçlar doğrultusunda bilimsel bilginin üretimine ve gelişimine katkı sağlar. 3
19) Evrensel etik kurallara uygun olarak gerçekleştireceği bilimsel araştırmalar ile kanıta dayalı tıp ve tek sağlık alanlarına ulusal ve uluslararası açıdan anlamlı katkı sağlar. 3
20) Alanındaki güncel bilgiye erişim için yaşam boyu öğrenme konseptini davranış değişikliği yaparak benimser. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Gözlem
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Derse Özgü Staj 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 1 100 100
Derse Özgü Staj 1 100 100
Toplam İş Yükü 200