BIS501 Bilimsel Araştırma YöntemleriKurumsal BilgilerAkademik Programlar Beslenme ve Diyetetik (Tezli)Öğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Beslenme ve Diyetetik (Tezli)

Önizleme

Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: BIS501
Course Name: Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi AYHAN PARMAKSIZ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Ayhan Parmaksız
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yüksek Lisans ve Doktora öğrencilerine araştırma planlaması, aşamaları ve araştırma etiği ile ilgili temel bilgiler verip araştırma yapmaya hazırlamaktır.

Dersin İçeriği: Araştırma planlaması,
Araştırmalarda hata kaynakları,
Örnekleme kavramı ve örnekleme yöntemleri,
Araştırma türleri,
Araştırma kurgulama,
Veri analizi ve yorumu,
Rapor yazımı,
Araştırma etiği kavramı,
En sık görülen araştırma etiği ihlalleri ve bunları önleme yöntemleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Nicel Araştırmaların dayandığı felsefeyi ve kurguyu anlar
2) Literatür taraması yapar ve araştırma sorusunu tanımlar
3) Araştırmanın istatistiksel hipotezlerini belirler.
4) Yapacağı araştırmanın amacına göre türünü belirler.
5) Kurduğu hipotezlere uygun istatistiksel yöntemleri seçer.
6) Araştırma raporu yazar.
7) Araştırma ve yayın etiğine ilişkin kavramları, bir araştırmanın etik açıdan geçerli ve güvenilir olması konusunda araştırmacının sorumluluklarını tanımlayabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilginin kaynagğı nedir? Bilimsel bilgi nedir? Nicel araştırma türünün felsefesi nedir?
2) İstatistik ve bilimsel araştırma
3) Sağlık alanında araştırma türleri
4) Örneklem Yöntemleri/Teknikleri
5) Tanımlayıcı araştırmalar
6) Gözlemsel araştırmalar
7) Deneysel ararştırmalar
8) Nicel araştırmalarda değiken rollerinin tanımlanması
9) PICO, PICOT ve PICOTS tanımlamaları
10) Bilimsel araştırmalarda literatür tarama ve araştırma sorusunun tanımlanması
11) Araştırma raporunun yazılması
12) Öğrenci sunumları
13) Öğrenci sunumları
14) Öğrenci sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Health Research Methodology, A Guide for Training in Research Methods, World Health Organization, 2001
Sümbüloğlu Vildan, Sümbüloğlu Kadir. Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri Ankara 2013
Sümbüloğlu Vildan, Sümbüloğlu Kadir. Klinik ve Saha Araştırmalarında Örnekleme Yöntemleri ve Örneklem Büyüklüğü, Ankara 2005
The Ethics of Research Involving Human Subjects, Editor: Vanderpool HY, 1996, University publishing Group, Inc. USA.
Derya Gökmen, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara 2018

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışması 3 7 21
Sunum / Seminer 1 15 15
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 75