Odyoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBF205 | ||||
Course Name: | Tıbbi Terminoloji | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. BETÜL YILDIRIM ÇAVAK | ||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi ÖMER ÖNDER ÖNDER |
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı tıp terminolojisi alanında sıkça kullanılan kavramları oluşum mantaliteleri ile birlikte öğrenmektir. |
Dersin İçeriği: | Tıp terminolojisinin tarihçesi ve oluşumundaki temel kurallar, insan vücudunda kas- iskelet, sindirim, solunum, kardiyovasküler, üriner, genital, endokrin, sinir, göz, kulak burun boğaz sistemlerini ayrı ayrı başlıklar halinde sistematik bir şekilde tıp terminolojisi ekseninde ele alınması dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tıp terminolojisinin tarihçesini öğrenebilme 2) Terminolojik kelimelerin oluşumundaki temel prensipleri öğrenebilme 3) Sağlık alanında sıkça kullanılan terminolojileri öğrenebilme 4) Kullanılan ön, son, türetme eklerini seçebilme. 5) Tıbbi terimlerin kurumsal iletişimdeki önemini açıklayabilme. 6) Temel anatomik kısımları isimlendirerek gösterebilme. 7) Üriner- genital- boşaltım- sindirim sistemlerini karşılaştırabilme. 8) Terimleri etimolojik olarak bağlantılandırabilme. 9) Sağlık ve hastalık kavramlarını tanımlayabilme. 10) Sağlığın belirleyicilerini değerlendirebilme. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tıbbi terminoloji dersinin önemi, amacı ve öğrenim hedefleri | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
2) | Sağlık kavramı ve sağlığın belirleyicileri | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
3) | Tıbbi terimlerin oluşturulmasında genel kurallar 1 | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
4) | Tıbbi terimlerin oluşturulmasında genel kurallar 2 | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
5) | Kas iskelet sistemine ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
6) | Sindirim sistemine ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
6) | Sindirim sistemine ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
7) | Solunum sistemine ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
8) | Üriner sisteme ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
9) | Genital sisteme ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
10) | Endokrin sisteme ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
11) | Sinir sistemine ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
12) | Göz ve kulak burun boğaz yapılarına ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
13) | Genel değerlendirme ve kapanış | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
14) | Genel değerlendirme ve kapanış | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
Ders Notları / Kitaplar: | -Tıbbi terminoloji / Recep Mesut 2017. -Tıbbi Terminoloji, Diyarbakır Samih, Editör, Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi, Erzurum, ss.1-16, 2016. -Tıbbi Terminoloji, Yrd. Doç. Dr. Mümin Polat, Prof. Dr. Füsun Eroğlu, Editör, Dünya Tıp Kitabevi, ss.141-178, 2015 |
Diğer Kaynaklar: | -Tıbbi terminoloji / Recep Mesut 2017. -Tıbbi Terminoloji, Diyarbakır Samih, Editör, Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi, Erzurum, ss.1-16, 2016. -Tıbbi Terminoloji, Yrd. Doç. Dr. Mümin Polat, Prof. Dr. Füsun Eroğlu, Editör, Dünya Tıp Kitabevi, ss.141-178, 2015 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İşitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli odyolojik/vestibüler değerlendirmelerini yapabilmek için gerekli bilimsel bilgiyi ve yöntemleri bütünleştirerek kullanabilme. | 2 |
2) | Odyoloji bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayebilme, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulayabilme. | 1 |
3) | Hastalığa uygun odyolojik test yöntemlerini uygulayabilme. | 2 |
4) | Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle odyoloji programını planlayabilme. | 1 |
5) | Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. | 1 |
6) | Odyoloji ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra Odyoloji bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunabilme. | |
7) | Gürültülü ortamlarda gürültü ölçümleri yapabilmek ve gürültü seviyesini azaltmak için yapılacak çevresel değişiklikleri düzenlemek, bireysel koruyucuları belirlemek ve uygulamak amacıyla gürültü kontrol programlarının uygulanmasında görev alabilmek. | 1 |
8) | İşitme sağlığının korunması ve işitme kaybının önlenmesi için iş, okul, toplum çevrelerinde gerekli işitme taraması programlarına ilişkin uygulamaların geliştirilmesi, yerleştirilmesi ve koordine edilmesine yönelik çalışmalar yapabilme | 1 |
9) | Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlayabilme. | 1 |
10) | Rehabilitasyonda uygun gördüğü hastalara Koklear implant, Orta Kulak İmplantı, kemiğe implante edilen işitme cihazları (BAHA) ve Beyinsapı İmplantı gibi uygulamalar konusunda önerilerde bulunarak İmplant Kurulunda yer alabilme. | 1 |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 | ||||
Sunum / Seminer | 14 | 2 | 28 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 86 |